Full treningsdag uten å trene?

Bare innrøm det. Av og til mangler man bare helt lyst og motivasjon til å virkelig ta seg ut og komme seg på løpetur eller styrkeøkt eller tur eller hva det måtte være av fysiske utskeielser.

Trøsten er at det er mange som har det slik. Også de som tilsynelatende trener hver eneste dag og er supertrent og «alltid» har motivasjonene på topp. Utenfor facebooklivet deres og blogginnleggene om supervellykkede glory days ligger det mange dager med «nedetid». Lykke og motivasjon kommer ikke til en rekende på en fjøl. Det ligger ikke klart om morgenen da hodepinen banker i takt med ungenes rop om hjelp til å finne klær og tiden til skoleklokken slår nærmer seg som et snøras i alpene.

En kjapp titt på facebooken avslører at du er den eneste som har det slik, andre sender statusoppdatering om hvordan ungene har kledd seg selv i dag og kommet trygt frem til skolen på egenhånd slik at de selv kan senke seg ned i et boblebad og sende ut statusen sin. Livet er da ikke slik?

Og hvordan pokker får de tid til å trene seg i så god form? Jeg kunne ikke se for meg å få tid til å trene under slike forhold så løsningen måtte bli noe annet.

Så da jeg begynte min egen livsstilsendring lurte jeg på hvordan jeg kunne trene uten å egentlig trene. Dette var nå mange år siden og jeg hørte for første gang om HIIT trening. Høyintensiv intervall trening. Den gangen var dette helt nytt og i mange kretser litt sånn fy fy da det ikke var mulig å få effekt ut av trening av så kort varighet. Det var i alle fall argumentet. I dag er denne formen for trening allment akseptert og i bruk hos de fleste som den gang var mot dette.

Det er likevel grunn til å peke på noen viktige punkt når det gjelder denne typen trening. For dem som er helt i starten av sin nye livsstil og derfor er dårlig trent kan det være lurt å styre unna de fleste programmene av HIIT trening som man finner på nettet. Grunnen er at mange av disse har en intensitet og varighet som man ikke er klar for. Det vil være veldig lett å pådra seg skader når man gyver løs på denne intense treningsformen.

 

So what to do?

For min egen del gjaldt ordaket om at «Tolmodighet er en dyd» Jeg var helt nødt til å se på målene mine i et mye lenger perspektiv enn jeg hadde tenkt. Sommerkroppen 20 et eller annet ble kastet på dyngen og erstattet med et overordnet mål om bedre helse resten av livet. På denne måten slapp jeg stresset med å hele tiden måtte nå et eller annet. Samtidig var jeg dønn ærlig med meg selv om at endring måtte til. Uten bønn!

Det som skjedde var at sakte men sikkert fikk jeg begge deler. Grådig takket jeg ja til alt og har ikke sett meg tilbake siden. Det er verdt å merke seg her at formen min på dette tidspunktet var særdeles dårlig. Så dårlig var kondisen at jeg ikke klarte å gå raskt 50 meter uten å være andpusten. Men så hadde jeg også røykt siden jeg var 9 år gammel.

Nå er det 10 år siden jeg sluttet å røyke og jeg har for første gang løpt over en mil uten pause og likevel ikke vært andpusten. Det er jeg selv veldig stolt av og det har motivert meg til å løpe litt hver måned. Ved å sette opp månedlige avtaler med meg selv så betyr det ingenting om det er dager som av ulike grunner gjør at man ikke får trent. Det er her aktiv hverdag kommer inn og jeg vil nå gi dere et eksempel jeg selv bruker når tiden ikke strekker til eller når motivasjonen går ad undas.

Nå er jeg så heldig at jeg arbeider to dager i uken i kommunal frisklivssentral. Her får jeg det jeg kaller mine krydderdager. Dette er to timer i uken med HIIT trening og sirkeltreninger med særlig fokus på å styrke kjernemuskulatur. Du kan lese mer om frisklivssentraler her og hvis du ønsker å vite om din kommune har en frisklivssentral så kontakt kommunen der du bor. Ofte er frisklivssentralene litt dårlig på markedsføring, men svært dyktig på faglig innhold.

Disse to timene i uken sørger jeg for å slite meg mest mulig ut både innen styrke, men også for kondisjon. Resten av uken sørger jeg for at jeg får mest mulig hverdagstrening. Et eksempel på dette kan være å legge inn ulike øvelser når jeg har tid til overs. Det å ta 50 tåhev på hver fot og deretter 50 på begge samtidig får det til å brenne i leggmuskulaturen. Man kan virkelig kjenne at man har gitt leggene litt ekstra. Husk at man må avpasse antall repetisjoner etter hvor mange man klarer. Har man aldri gjort denne øvelsen før så tar man så mange repetisjoner man klarer og så holder man på dette antallet til den dagen dette ikke er nok, men man kan klare 5-10 repetisjoner mer osv.

Dette er en relativt tung øvelse som også tar svært kort tid. I løpet av noen få minutter så har man oppnådd mye!

 Tåhev er også en viktig øvelse for å gjøre løping lettere.

 

Prinsippet om hverdagstrening

er å legge inn ulike øvelser der man før ikke tenkte å gjøre det. Vi mennesker er ofte vant til å tenke på hvordan vi kan gjøre ting så lett som mulig for oss selv, men hva med å legge inn litt motstand i det man vanligvis gjør? Og i tillegg omfavne dette å gjøre det til en vane?

Det er da man virkelig er i en endringsprosess der hjernen avvennes med dårlige vaner og hjernen programmeres til nye og bedre vaner.

Mvh Hverdagsaktiv

#trening

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top