Herlige juletid – herlige snemåking!

Motivasjon kan påvirkes

Motivasjon er noe rart. Avhengig av både sted og tid og situasjon samt tema kan man enten hate eller like det man har fore.

Ta for eksempel lystbetonte aktiviteter kontra aktiviteter som bare er dønn slitsomt og kjedelig.

Hjernen vår er konstruert på en slik måte at den belønner ting som gir kroppen vellyst ? og i motsatt fall ? sørger for at kroppen reagerer med motstand hvis aktiviteten ikke gir en noe som helst.

 

Ganske enkelt ikke sant?

Men hva hvis vi ser litt nærmere på hva som egentlig skjer. Ved å trigge kroppens egne signalsubstanser kan man få fysiske reaksjoner på velvære og motivasjon.

Dopamin er et slikt stoff. Et høyt nivå av dopamin øker ens velvære og glede blant annet.

Nå skal jeg ikke gå i detalj om disse tingene i dette innlegget, men peker bare på at kroppen har sine metoder til å gi oss ulikt stimuli ut ifra de aktiviteter man utfører eller de ulike stimuli man påfører kroppen. Du kan lese mer generelt om kroppens signalstoffer her.

Det som er spennende er at dette systemet er i stand til å påvirkes i ulik grad.

For å ta et praktisk eksempel: Du våkner til et forrykende snøvær og selvsagt er det samme dag som du skal få familiebesøk. Parkeringsplassen utenfor huset får med ett en størrelse og dimensjon som selve Hardangervidda og til alt overmål så ser sneskuffen ut som en teskje. Kona er som alltid elskverdig nok til å minne deg på at naboen måkte langt inn på vår eiendom forrige gang og at jeg da bør i tillegg til Hardangervidda vest spa meg vei langt inn i ryfylkeheiene og dalstrøka innafor.

Hva i svarte svingene skal vi med all denne snøen nå når julen er over og fjellfolket trenger den mer enn oss? Etter å ha tredd på seg både kjeledress, lue og hansker, funnet frem sneskuffen og skal gyve løs på mengden med sne, så oppdager man at den i tillegg er våt og tung.

Dette kontra det å våkne til nydelig puddersne og vite at dette er dagen man kun skal være inne, kose seg med morgenkaffen, se på yndlingsfilmen og prøvesmake julekaker som kona har bakt. Til alt overmål så sier kona at jeg burde ta med et par juleøl i kveld å spille litt playstation i mancaven min –  ah, lykke og en herlig følelse av fred!

Hva gir så best utgangspunkt for motivasjon?

Vel svaret er vel egentlig enkelt. Det som gir belønningssenteret vårt positiv stimuli vil vinne denne kampen. Men hva hvis man får dårlig samvittighet etterpå? Man vet at det å måke plassen vil være det mest fornuftige å gjøre? Heldigvis har vi mennesker evnen til å ta ulike valg.

Endringsprosesser vil nettopp utfordre ens tankesett og provosere belønningssenteret. Ved å ta bevisste valg og trene på å ta valg man før unngikk å ta, kan hjernen læres til å tolke og reagere med vellyst på aktiviteter man før anså som negative.

Et eksempel er røyking. Man tilfører kroppen en substans som hjernen er vant til å reagere positivt på og hjernen vil samtidig signalisere til kroppen med en slags rusfølelse som gir deg stressnedsettelse, ro og en følelse av velbehag. Dette selv om bevisstheten og fornuften vår helt tydelig vet hvor negativt det er å røyke. Til alt overmål så lager vi oss selv utallige unnskyldninger for å beskytte denne vanen slik at man slipper stresse med å slutte. Helt til den dagen man får nok og bare velger å si høyt til seg selv at NÅ ER DET NOK. Man tar altså et bevisst valg.

Vi vet jo at dette er mulig. Det å ta bevisste og veloverveide valg i hverdagen er en del av våre kvaliteter som fornuftige mennesker. Bevisstheten vår hindrer oss i å ta farlige og idiotiske valg, i hvert fall som en regel. Dette krydrer vi selvsagt men noen idiotivalg innimellom. Litt skal man jo erfare som livslæring ikke sant?

Så hva så med måkingen?

Jo jeg sto opp og så utover parkeringsplassen. Jeg tok meg en kopp kaffe og begynte å tenke på dette som en utfordring. Jeg kledde meg i kjeledressen og gikk ut i snøføyken. Jeg skalv lett og så for meg Roald Amundsen på vei over Sydpolen. Han gikk to skritt bak meg og det var min tur å lage spor til hundesleden med proviant. Halveis over plassen var jeg våt og svett. Et kort øyeblikk gikk tankene til 9 liv eller den 12 mann. Dette var jo til sammenligning bare moro. Jeg bestemte meg for å måke mer enn det jeg trengte og i tillegg ta en styrkeøkt etterpå med dertil påfølgende 3000 meter på møllen. Motivasjonen var nå på topp!

Hvis man er dårlig trent, har hjerteproblemer eller går på medisiner som tilsier at man ikke skal utføre tung aktivitet så er det viktig å ikke kaste seg ut i tung snemåking, eller annet. Julen og vinteren er gjerne også en tid der man inntar mye og god mat og man bør ta hensyn til dette. Del aktivitetene opp i flere deler ? spre dem over flere dager og kos deg med denne formen for trening.

Det som er helt klart er at utskillelse av signalstoffer i hjernen øker ved fysisk aktivitet og gir hjernen og kroppen belønninger som er veldig kraftig. Endorfiner skilles ut ved fysisk aktivitet og vil gi deg hjelp til å fjerne smerter, ubehag og samtidig øke følelser av lyst og glede.

Ta bevisste valg!

Ved å ta bevisste valg om aktiviteten og samtidig overbevise seg selv om at valget man tar er lystbetont så kan man snu negative tanker til positive. Jeg sier ikke at dette er lett, men man kan øve på dette og etter hvert blir man faktisk flinkere og flinkere. Motivasjon er en ting som stadig endres og det må man være bevisst på. Motivasjon er ikke alltid der, men ved å ta bevisste valg kommer man litt nærmere å gjøre aktiviteter som før har blitt opplevd som negative til å oppleves som mer positive.

Mvh Hverdagsaktiv

#snø

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top