10.000 skritt daglig? Glem det!

Reklame

Intersport  Feelunique

I mange år har vi blitt pumpet full av informasjon og anbefalinger om at man bør gå 10 000 skritt daglig. Og stadig vekk dukker det opp nye såkalte «utfordringer» fra spreke folk i det ganske land om å klare så og så mye for å starte en livsstilsendring. Presset på å klare det setter en ekstra spiss på livet som nysprek!

Deilig og sunt? for hvem?

Det er mye som er sunt og 10 000 skritt daglig er definitivt sunt, det er ikke det som er problemet. Problemet med slike «utfordringer», er at de oftest krever for mye for den delen av befolkningen som sliter mest med dørstokkmilen og som også har det største behovet.

Frivillig inaktiv?

Det er i utgangspunktet ikke noe problem hvis man tilhører en kategori der «jeg gidder ikke trene, jeg orker ikke trene, jeg har ikke tid til å trene, jeg er ikke motivert til en dritt»

Er du ellers i relativt grei nok form, men sliter med å komme deg i gang med noe du egentlig burde så tilhører du sannsynligvis den største gruppen. Nemlig gruppen av frivillig inaktive. For denne gruppen kan en slik utfordring ha noe for seg.

Den mest utsatte gruppen derimot er dem du aldri ser har sine skippertak. Det er den gruppen som allerede har multiple diagnoser, som er rammet av livsstilssykdommer. En gruppe mennesker som ikke har kapasitet til å gjennomføre veldig mye i løpet av en «utfordring» eller flere. Denne gruppen lar seg i høyeste grad påvirke av at ulike trendy utfordringer fremmes overalt. Det er ikke noe problem hvis folk faktisk klarer å gjennomføre det, men min erfaring gjennom mange år er at akkurat denne gruppen faktisk blir enda dårligere av å bli «inspirert» til å forsøke seg på dette.

Min kjennskap og erfaring på dette er at de forsøker alt de kan og så varer det en liten stund. Smerter, manglende motivasjon, liten fremgang, sosiale og miljømessige faktorer, manglende støtte, økonomiske vansker med mer, vil oftest føre til at man ikke klarer å gjennomføre.

 

Så hva skjer da? Jo, man opplever nok en gang et nederlag. Og dette er mennesker som har opplevd sin del av ulike nederlag i livet. De trenger pokker meg ikke flere!

 

Dette er gruppen ufrivillig inaktiv

Denne gruppen mennesker trenger individuell oppfølging fra fagfolk som kan motivasjon og som har menneskekunnskap. De trenger absolutt ikke å bli minnet på alle de andre som lykkes fordi utgangspunktet deres er i en litt bedre verden enn gruppen de selv tilhører.

Denne gruppen klarer ikke 10 000 skritt om dagen. Denne gruppen klarer ikke plankeutfordringer eller andre ulike utfordringer. De lar seg derimot altså rive med av «hypen». Håpet deres og pågangsmotet er stort innledningsvis, men erfaringen viser at det er vanskelig å opprettholde resten av livet. Nederlagsfølelse er ikke å spøke med! Så vit hva det er dere setter i gang før dere kaster ut den ene utfordringen etter den andre. Mitt forslag er at dere holder dette internt på treningsstudioet eller i den mer eller mindre godt trente indre kretsen av venner og kolleger som ikke sliter med det som mennesker uten sjanse til å klare dette kan gjennomføre!

Og hvis man i det hele tatt skulle finne på å kaste ut en utfordring så er 10 000 skritt om dagen, enten det er i 100 dager eller resten av livet sinnsykt vanskelig å opprettholde. Selv klarer jeg sjelden å nå 8000 skritt og jeg er relativt godt trent. Jeg har valgt tre små økter som gir meg høyere puls et par ganger daglig. For meg er dette utfordrende nok. Og jeg er frisk!  Her er en artikkel som sier noe om effekten av dette.

Finn en aktivitet som alle kan opprettholde i det minste.  Opprettholde lenge. Lenge som i resten av livet. Først da vil en oppnå å få flere mer aktive. Der mestring av det aller enkleste fører til motivasjon til videre aktivitet. Og så kan snøballen begynne å rulle derfra.

Gi heller din støtte til mennesker som ikke klarer store og tunge utfordringer. Støtt dem på at det er helt greit hvis du beveger deg mer i hverdagen enn før. Ingen mål om hvor mye, bare mer enn før. Stå mer i hverdagen. Ingen mål om hvor mye mer, bare mer. Gi din støtte på at det er greit å ikke klare alt det andre klarer. Klarer du mer enn før så er det også en begynnelse. Man må nødvendigvis lære å krype før man kan gå. Det er vel helt elementært.

Så derfor kan det for en del mennesker være dumt å be dem om å løpe maraton hvis de ikke engang kommer seg opp av stolen. Hjelp dem heller med motivasjon til å kontakte fagfolk som kan motivasjon eller ulike frisklivsstilbud for å få hjelp til å bli mer aktiv. Så kan utfordringen være der i stedet for 10 000 skritt om dagen.

Og for dere som klarer 10 000 skritt for dagen anbefaler jeg at dere fortsetter med dette resten av livet samt krydrer dette med ulik annen variert trening i tillegg. Det viktigste er at aktiviteten er tilpasset den som den er ment for.

 

Mvh Willy

Følg oss også på snapchat

#titusen #skritt #utfordring #challenge #aktiv #hverdagsaktivitet #helsegevinst #helseutfordring #motivasjon

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

6 thoughts on “10.000 skritt daglig? Glem det!

  1. Nå tenkte jeg… ” Himmel, er det galt også nå” og himlet oppgitt med øynene her for meg selv, men så leste jeg. <3 <3 <3
    Jeg er ikke noen jogger lenger og har ofte ikke pust (astma) til å gå fort. (Men jeg når ofte 10 000 skritt om dagen. Blir tutet ørene fulle av at om du ikke klarer gå så fort at du svetter og får opp pulsen er det ikke noe vits i å bevege seg. Og jeg freser inni meg.
    Når jeg var sengeliggende med bekkenproblemer var min form for trening å rulle med ankler og håndledd. Da var det viktigste å holde blodsirkulasjonen i gang. Jeg begynte der og tok skritt for skritt i retning av å bli bedre. Har lært mye spennende om kropp og sinn underveis og noe av det viktige er nettopp det at ALL aktivitet nytter. Du behøver ikke flytte fjell, bare pushe deg selv på det nivået du er på.
    Takk for et bra innlegg! :)))

  2. Takk for fin kommentar. Ja man har alle et forskjellig utgangspunk. Det viktige er at man finner sitt eget utgangspunkt og tar det derfra. Man trenger ikke å løpe hvis man kan gå. Ei heller presses til å nå mål som er urealistiske. Gjør det du klarer enn så lite det enn er i begynnelsen og vær gjerne fornøyd med det 🙂 Ei_heks:

  3. Veldig bra og spennende innlegg
    mange fine bilder
    du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
    Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top