Søndagsaktiv

 

Det finnes mange ulike alternativer å velge mellom når det gjelder å bruke søndagen til aktiviteter.

Med bakgrunn i livsstilsendring så finner du en aktivitet som du liker og som gir deg en hyggelig time med bevegelse tilsatt motstand og økt hastighet.

Som jeg i de siste blogginnleggene mine har skrevet om er det viktigste for livsstilsendring at man kan ha trening og aktivitet som man finner fin og behagelig. Det å finne balansen mellom ubehagelig mye og akkurat passe er en utfordring.

Husk at du må ha kontroll over hvor mye du spiser hvis du skal ned i vekt, samtidig som du beveger deg såpass mye at du starter forbrenning i kroppen.

Min måte å gjøre dette på er å starte dagen med 2 glass vann. Så putter jeg i meg 100 gram med havregrøt. Selvsagt uten sukker og smør. Hos meg er sukker og smør helt forbudt. Jeg har også en tendens til å legge på meg av brød så det spiser jeg ikke lenger. I stedet spiser jeg 3 til 4 knekkebrød med hvitost. Da får jeg godt med grove fiber i meg.

Denne frokosten gir meg en kickstart på Søndagens forbrenning. Deretter går det fort noen kopper med kaffe før selve treningen starter. Jeg trener hver eneste søndag og dette har bare kjent bedre og bedre ut for meg.

Søndagstreningen har gått fra å kjennes tung og litt stressende, til å bli lystbetont. Fordi jeg ler, synger å smiler mye når jeg går eller løper.

Jeg var så heldig å få kjøpe svigermor og svigerfar sin løpemølle for noen år siden og det har virkelig vært verdt sin vekt i gull. 

Her kan jeg gå turer, løpe litt, løpe intervaller og skifte mellom  bakker og fart som jeg ønsker. Perfekt for meg.

Denne timen er hellig for meg og jeg har valgt å aktivt like, ja elske denne timen der kondisjonstrening står i fokus. Hvis du ikke har mulighet til å benytte en mølle så gå gjerne turen ute. Øk tempoet underveis såpass mye at du blir kraftig andpusten.  Da får kroppen det den trenger.  

Søndagsmiddagen er en tradisjon i norske hjem. Selv er det gjerne kjøttkaker jeg foretrekker og dette nytes i fulle drag. Søndagsmiddagen er også en kalorifelle hvis man ikke passer på. Selv velger jeg å halvere porsjonene i forhold til det man er vant med. Poteter kutter jeg ut og jeg velger villris eller ingenting i stedet. Saus skal kun sprinkles på og i stedet for 4 kjøttkaker tar jeg kun 2. Dette er helt bevisst valg for meg. Hvis jeg fortsatt er sulten etter dette supplerer jeg med et stort glass vann og en litt større porsjon selvkontroll.
Jeg avslutter med kaffe uten noe søtt til. Hvis du ikke kan drikke kaffe uten å ha kaker eller smådigg til så ta et bevisst valg om at du ikke gjør slikt. Dette er noe du gjorde før og du er nå ferdig med kaker og smågodt for godt.  Si til deg selv at du er en eks kakespiser og vær stolt av det! Det finnes utallige sunne og gode alternativer til søte kaker. Husk også at grønnsaker er en viktig del av et måltid.

Gvis du vil vite mer om hva som inneholder kcal. Så ta gjerne en titt innom matvaretabellen.no

 

Ha tolmodighet med disse prosessene. Ikke ha tidsrammer på det å oppnå noe.  Ha en tanke om at dette er den måten du nå lever ditt nye liv. Da vil du lettere lykkes med din livsstilsendring.

Mvh Willy 

#hverdagsaktiv #motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet #treningstips #trening #livsstilsendring 

 

 

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top