Årer som morkne bensinslanger, tett som faen!

 

 

Ja hva er egentlig risikoen for en person som lever helt normalt med et helt normalt kosthold og med et helt normalt aktivitetsnivå?

 

La oss plukke helt normalt fra hverandre en smule. Hva er egentlig helt normalt? Er det din oppfatning av normalt eller er det det du har lest et sted på en eller annen whatever side? Er det din egen oppfattelse av hva som er sunt eller er det dine nærmeste som sier at du/dere spiser sunt, til riktig tid og i riktige mengder med riktig innhold av det kroppen egentlig trenger?

Ja hva er egentlig normalt?

Det som er normalt er at vi mennesker har en lei tendens til å overvurdere oss selv i alt. Når vi sier til oss selv at vi spiser sunt så mener vi det virkelig. Og når vi sier vi er aktive i hverdagen så mener vi i fullt alvor at vi egentlig er aktive nok.

 

Ok. Ta dette med helt normalt igjen. Når vi vet at det er helt normalt å overvurdere oss selv, sette liiiitt for store mål og lure oss selv til å tenke at vi spiser sunt, så blir liksom helt normalt litt mindre sannhet.  Og så er det også helt normalt at vi ikke skal høre på alle slags eksperter og råd fra helseforetak, direktorater, leger og slike forståsegpåere. Hva f%&%&# vet de om hvordan du lever og bør leve?

Man er da for pokker mann ikke sant? Ingen må komme her og fortelle hva jeg skal gjøre. Jeg spiser da for pokker fisk og chips flere ganger i uken! Jeg spiser da for pokker salat flere ganger i uken på hamburgeren! Jeg spiser da for pokker ikke for mye, jeg gir meg jo alltid før jeg når 1000 gram på fatet! Og jeg tar aldri mer enn 7 skiver til frokost. Og det er i tillegg grovbrød. Jeg er dessuten tilnærmet lik normalvektig og dette med kostholdsråd gjelder vel kun de som er kraftig overvektig????

 

Vel, du kan jo trøste deg med at det er HELT NORMALT å tenke slik. Spesielt hvis du er mann. Du har rett og slett på et tidspunkt i livet bestemt deg for at du klarer deg faen så bra!

Helt normalt det altså.

TYNNFEITE JÆVEL med årer som om de er fylt med gammel motorolje.

Andpusten bare du reiser deg fra stolen. Tynnfeite karer som tror det er helt innafor å være andpusten og i dårlig form på grunn av livssituasjonen eller hva pokker så ligger bak! Og hvis du ikke er tynnfeit, men heller et resultat av feitfeit så er det enda vanskeligere ikke sant?

 

La oss se på dette med normalt igjen. Er det normalt å dø mange år for tidlig på grunn av at du ikke tok livsstil på alvor? Er det normalt at smerter i kroppen som beviselig kan bedres med fysisk aktivitet bestemmer at du skal fortsette å være inaktiv? Er det økonomien som hindrer deg i å være mer aktiv? Har du da tenkt at trening og fysisk aktivitet faktisk er helt gratis? Er det manglende motivasjon som er problemet? Har du da tenkt over at motivasjon er noe du kan arbeide med og at dette er forholdsvis enkelt å ordne bare du bestemmer deg for å gjøre det? Er det tiden som ikke strekker til? Har du da tenkt over at all trening kan implementeres i det du gjør til daglig og at det å bli såpass andpusten at du ikke kan føre en normal samtale kan oppnås på mindre enn 3 minutter?

Det er også HELT NORMALT å ikke vite dette. Det finnes heldigvis håp for oss tynnfeite og feitfeite med årer som morkne bensinslanger, med blod så tykt som gammel motorolje og med hvilepuls på 110, blodtrykk på jevnt over 148/103 og middagstallerken med tre salatblad og 12 kjøttkaker. Man er da for pokker MANN!

Jeg vil bare si at jeg selv ikke vil redusere mitt liv og min livskvalitet basert på selverklærte «sannheter» Oppfatninger som egentlig er unnskyldninger til å unngå vanskene og ubehaget som oppstår når belønningssenteret i hjernen ikke lenger blir belønnet med ting som fører til dårlig form og nedsatt helse.

Jeg vil gjerne leve såpass lenge at jeg kan få oppleve mest mulig i livet på en måte som er oppegående og IKKE sittende i rullestol med amputert ben etter komplikasjoner rundt diabetes2 diagnosen. Jeg ønsker ikke å oppleve at hjertet flimrer som en gammel sort/hvitt film og med fare for at det ryker hvert øyeblikk. Jeg ønsker ikke at jeg blir sittende i en rullestol med manglende språk og lam i ene siden og bare venter på hjemmesykepleien som kommer for å vaske meg.

Fordi årene mine var tett som faen!

 

SÅ spør deg selv. Hvor tror du selv at du er om, la oss si 4-5 år hvis du ikke gjør noe i dag?

 

Det er faktisk aldri for sent å begynne.

Og hvis dette ikke gjelder deg. Så er det også helt normalt!

God søndag til alle oss som starter et nytt liv i dag!

 

Annonser

   

#aktivitet #tynnfeit #tetteårer #blodtrykk #helse #livsstilsendring #kosthold #sunn #hverdagsaktiv #aldriforsent #livsstilsendring

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top