Lys i mørket og lungene får svi!

 

Et kort innlegg i dag om lyset. Lyset virker på oss mennesker som ren injeksjon av helse. Men det er en type lys som absolutt ikke gjør dette.

Stearinlysene.

 

Stearinlysene vi tenner i haugevis i vintermånedene, er ikke veldig bra for pusten vår.

I denne artikkelen kan du lese mer om hva tv2 kom frem til i deres skråblikk på levende lys.

Det kan være svært romantisk, beroligende, lunt og koselig med levende lys. Uansett hvilken situasjon man tenner disse stilkene med stearin og eller parafiner og eller en blanding av dette, så kan du risikere en forurensing i huset som i følge tv2 hjelper deg kan være like ille som i Beijing. Det lyder ganske ille, ikke sant?

 

Nå spørs det jo om dette innebærer at vi bent bør slutte med å tenne et lys i mørket eller legge et hjerte av lys for romantikkens del på badet eller ved senga for den saks skyld, eller om vi kan fortsette å kose opp sjel og kropp på disse kosepinnene som tross alt gir oss et lite glimt av håp i mørket.

 

Selv gjorde jeg noen søk på disse tingene når jeg fant ut at dette kunne bli et problem. Jeg kom fra til at det finnes faktisk belegg for å kunne si at det ikke er helt sturent. Men jeg fant også ut at i noen tilfeller så kan den kjemiske reaksjonen faktisk være styrkende for hjertet.

 

Jeg har ikke vitenskapelig belegg for noen av disse tingene, men jeg tar i allefall rådene fra eksperter til meg og utfører noen få endringer i forbindelse med tenningen av disse lysene.

Disse rådene deler jeg selvsagt gjerne med dere

 

  1. Kjøp lys som er lagd av stearin. De er litt dyrere, men de brenner likevel med en renere og mindre utskilling av sot.
  2. Pass på å ikke sette lysene slik at de blafrer. Settes lysene i trekk så dannes det farlige sotpartikler. Denne soten kan være helsefarlig.
  3. Ikke blås ut lysene. Av samme grunn som i punkt 2 så vil masse sot produseres og spres i rommet når du blåser ut lysene. Skaff deg en slik hette som kveler flammen eller fukt fingrene og knip ut lyset.

 

Gjør man disse enkle grepene så har man altså både muligheten til å kose seg med stemningsfulle lys, men viktigst av alt, man har redusert sot i rommet og dermed fått et sunnere inneklima.

 

Nyt dagen!

 

#stearing #lys #stemning #forurensing #inneklima #sot #helsefarlig #parafin #kos

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top