Fridykking vest i havet!

Dagens aktivitet var altså som nevnt i går, fridykking. Vi hadde gjort klart alt i går og vi var to som skulle i vannet i dag.

Dagens dykketur var årets første tur i vannet. Fridykking er jo en glimrende aktivitet der hele kroppen virkelig får kjørt seg med svømming, dykking og gjennombevegelse for hele kroppen. Les mer om fridykking her.

 

Vi er ikke så ofte ute og dykker om vinteren, da vi liker det litt bedre når vannet ikke får ansiktet til å bli lammet på grunn av kulden. Fordelen med å dykke om vinteren er at vannet er rimelig klart på grunn av mindre algevekst i vannet. Uansett er forholdene for fridykking her ute vi bor, noen av Norges beste. Krystallklart vann og mye fisk, skjell og krabbe.

 

Vi hadde pakket for bål og pølse på spidd. samt selvsagt dykkerutstyret. En fordel med fridykking er at du dykker uten medbrakt luft. Dette gjør at man trenger lite utstyr og det er veldig lett å ta på seg drakt og bare hoppe uti, nær sagt hvor som helst.

Vi hadde ikke planlagt noe lang tur, da vi nok hadde en anelse om at kulden ville sette en naturlig stopper for aktiviteten etter kort tid. Vel fremme var meg og guttungen rask med å komme oss uti, mens Merethe og andre guttungen styrte med bål og pølser. Uti vannet tok vi på oss maskene og stakk hodet under. Kuldesjokket traff ansiktet mitt som et hammerslag! Jeg stakk ansiktet opp igjen av vannet og prøvde å si noe, men leppene hadde frosset fast til hverandre og kjevemusklene var lammet. I alle fall så føltes det slik. Men gubbevare så deilig det var!

 

Vi fikk oss et par runder rundt i den lille fine viken vi var i før vi gav opp på grunn av brainfreeze og lamme lepper. Det kom rare lyder ut av munnen når vi forsøkte å snakke siden leppene ikke virket lengre. Heldigvis er draktene vi har 7 mm og beregnet til vinterdykking så vi fryser ikke på kroppen. Uansett så er dette en aktivitet som jeg uten tvil kan anbefale. Ta et fridykkerkurs med en venn og sett i gang! Dette er også en mye billigere sport enn å måtte kjøpe fullt dykkerutstyr og styre med luft og slikt. Frihetsfølelsen ved fridykking er ubeskrivelig og man ender fort opp med å være timesvis i vannet.

Les litt mer om fridykking og undervannsjakt her.

Vel på land var det kaffe og varme pølser. En flott dag i solskinnet og en perfekt start på Lørdagen. Noen koser seg på fjellet, andre på sjøen og vi i vannet! Perfekt!

 

Nyt påsken!

#hverdagsaktiv #fridykking #sjø #sol #kaldt #vannet #bål #pølser #familietur #påsketur #havet #kuldesjokk

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top