hits

Jeg begynte ryke nr jeg var 9 r!

Reklame | Stronger, lish lash, cheap monday

 

 

Ville du vurdere puste inn det etsende stoffet ammoniakk? Et stoff som vanligvis brukes i gjdsel? Ja? Nei?

Hva med arsenikk da? Det er vel greit vel? Det brukes jo i rottegift da. S det er jo livsfarlig selvsagt.

Men hva med Cyanid da? Det er vel greit puste inn? Dette er en fargels og svrt ddelig og giftig gass, s alle med sine fulle fem ville jo selvsagt ikke puste inn dette?

Nikkel og bly m da vre greit, vel? Kroppen er jo i flge noen full av tungmetaller s litt fra eller til gjr vel ikke noe?

Men hva s med puste inn karbonmonoksider og tjre da? Tjre er jo den tykke sorte klistrete massen man bruker for tjrebre btene slik at de skal bli tett.

Og sist men ikke minst m det jo vre greit toppe hele denne dritten med puste inn stoffer som gjr at du blir avhengig av alt dette? Nikotin gjr det.

 

Setter man disse ingrediensene sammen s har man alts en sigarett.

  • Ammoniak. Et etsende stoff som brukes blant annet i gjdsel. Bryter ned lungene og kan fre til alvorlige lungesykdommer.
  • Arsenikk. Giftstoff som ellers blir brukt i blant annet rottegift.
  • Cyanid. Fargels og svrt ddelig gass. Det er denne tilsetningen som gir hodepine eller kvalme hos mennesker som ryker for frste gang, eller som ryker svrt mye over en kort periode.
  • Nikotin. Det viktigste virkningsstoffet i sigaretter, kan bde virke beroligende og stimulerende. Nikotin er svrt avhengighetsskapende. Underskelser viser at unge kan bli avhengige lettere enn voksne, og uten ryke daglig.
  • Karbonmonoksid (CO). Usynlig og luktfri gass. CO binder seg lettere til de rde blodcellene enn oksygen gjr og hindrer dermed transporten av oksygen rundt i kroppen. Nr man ryker fr man redusert oksygentilfrsel til alle cellene i kroppen. Dette gjr at man kan fle seg tungpustet og slapp etter ha rykt en sigarett. I tillegg gjr CO at blodet blir tykkere, noe som ker risikoen for hjerte- og karsykdommer som for eksempel hjerteinfarkt og hjerneslag.
  • Tjre. Et av de andre hovedstoffene i ryken. Satt til for f nikotinen mer effektivt inn i lungene. Det er tjren i sigarettene som er hovedrsaken til hjerte- kreft- og lungesykdommer.
  • Nikkel og bly. Tungmetaller som ker sjansen for lungeinfeksjoner og kan vre skadelige for en rekke indre organer. (ung.no).

Kjekt vite hva det egentlig er man trekker ned i lungene. Men har man gjort en ting s ofte og s mange r s er uvanen godt innarbeidet. Det er ingen som sier at det er lett slutte ryke, det vet jeg alt om!

Jeg husker det s godt selv. Vi pisseknytinger lp rundt og gjorde s mye jvelskap vi klarte p kortest mulig tid. Slik var det gjerne p slutten av 70 og begynnelsen av 80 tallet. Det var ogs de tirene da de fleste tffe gutter og jenter rykte. Eller begynte ryke da selvsagt. Ryken var heller ikke s farlig den gangen, var gjerne argumentet. Eller, vi visste egentlig hvor farlig det var, men blant oss gutta fra Lands var det gjerne litt halvkult si at du rykte s sterk tobakk s mulig.

Aller kulest var du selvsagt om du kunne rulle en rullings med en hnd. Det var kult det. Alt i alt var vi gutter og jenter ikke s opptatt av hvor farlig det var, mer om det var kult eller ikke. Litt snn som kroppspresset er i dag, kanskje? Der ryken leder til noen typer sykdommer, vil kroppspress og hye krav i dag lede til det vi ser er en sterk kning i psykisk sykdom. Spesielt blant unge.

 

70 og 80tallet var jo en periode i livet der image var alt. P godt og vondt selvsagt. Vi gjorde vrt beste for vre kule og i dag betaler mange av oss prisen for toskeskapen.

La det vre helt klart. Det ryke er farlig. I dag vet alle det, og andelen som ryker i dag kontra den gang er betydelig redusert. Likevel DR 6,5 millioner mennesker i verden hvert eneste r p grunn av ryken. I Norge er tallet 6500 personer hvert eneste r! Dette tilsvarer for eksempel 20 fulle passasjerfly hvert eneste r.

Mer om dette her.

 

S for g tilbake til begynnelsen et lite yeblikk. Jeg selv husker godt at vi stjal sneiper fra de eldre ungdommene allerede i 9 rs alderen. Jeg rykte vel jevnlig fra 12 rs alderen og fortsatte med dette til jeg var rundt 38 r. Det blir en god del r der lungene og kroppen har ftt juling mer enn det som er godt for hvem som helst.

Men ungdommen i dag er heldigvis mye smartere enn vi var. Det er nesten ingen som ryker lenger fr man inntrykk av nr man leser rapporter og ser p egne barns holdninger og vaner. Og godt er det. Likevel, hvem er disse 6500 menneskene som hvert eneste r dr av ryk? Det er alts hele Tvedestrand eller hele Vads alts. Hvem er disse? Er det de som overlevde 70 og 80 tallet og som fortsatt har unnskyldninger for seg selv som gjr det greit fortsette?

 

Ja det vet de bare selv. Fordi de har ikke den motivasjonen som trengs for slutte. De har ikke strategiene som skal til for klare det. De har gjerne gitt opp fordi de har forskt for mange ganger uten lykkes. De har potensielt valgt d tidligere enn andre.

Uansett hva som er grunnen s sier jeg som eksryker at det er FULLT MULIG og ALDRI FOR SENT!

Man trenger bare noen som viser veien. Man m g den selv, men man trenger ha skilt som viser deg hvilken retning.

S hva med begynne se etter skiltingen? Finne skiltene som viser deg veien?

Det er nemlig mulig og det er aldri for sent.

 

Det finnes ogs mange myter om det slutte ryke. Dette er myter som man br vre klar over er vanlige unnskyldninger nr man utfordrer belnningssenteret i hjernen. Man ypper ikke til brk med dette senteret uten f litt juling alts!

Belnningssenteret i hjernen er enkelt forklart, koblet til aktiviteter som sex og spising. Senteret ker evnen til overlevelse og produserer alts stoffet dopamin. Nikotin, p samme mte som kokain og alkohol, vil vre med ke dopaminnivet. Dette vil gi deg en opplevelse av glede og nytelse nr du ryker. Eller bruker kokain. Mange ville nok si at Jeg skal vel aldri i livet rre narkotika som kokain!!!!? Vel, s er det samme reaksjon i kroppen nr du ryker. Bare nevner det. Det er ogs denne flelsen som virker selvforsterkende og som man blir avhengig av kjenne p. Det er derfor det er deilig ta seg en ryk. Mer utfyllende om dette her.

Nikotinet vil ogs fre til endringer i hjernen din. Det frer til at hjernen omstilles i forhold til hva som er normal hjernefunksjon. Ryken frer til at hjernen blir avhengig av tilfrsel av nikotin for kunne opprettholde en mest mulig normal funksjon. Man kan kanskje dra det s langt som si at ryking i s mte frer til hjerneskade.

Nikotin frer ogs til at bde pust, hjerterytme, vkenheten og hukommelsen din blir redusert. Og hvis du skulle vre s syndig forske slutte, s vil hjernen straffe deg med abstinenser p samme mte som ved bruk av tunge narkotiske stoffer. Shit! Alts, noe himla dritt, med andre ord.

Hadde jeg visst dette for 30 r siden s hadde jeg aldri begynt!

Snu p det folkens! N nr jeg vet det, s skal jeg slutte!

 

Jeg har lyst til trekke frem et par av de viktigste unnskyldningene og se p alternativer samt ulike konsekvenser i valgene man gjr.

Det frste man m vre klar over er at ryking i stor grad er en konsekvens av vaner og belnning. Hvor mange ganger har man ikke sagt til seg selv at dette er noe jeg trenger for roe ned stress?

Javel, s ved puste inn cyanid, arsenikk og diverse annet s roer dette stresset? Det er selvsagt stoffet nikotin som gjr at du fler deg beroliget nr du tar en ryk. Nikotin er et stoff som virker stimulerende og beroligende. Det trigger belnningssenteret i hjernen slik at du fler deg roligere. Dette er selvsagt digg hvis man er stresset, ikke sant? Gjr deg rolig og i stand til takle sm og store problemer i hverdagen. Dette m jo oppveie for mye tenker man. Ikke sant?

Ja, men jeg hadde nok blitt hakket mer stresset av giftene som fulgte med p kjpet. Jeg hadde nok blitt mye mer stresset av tenke p ikke f se barna mine vokse opp. Jeg hadde nok blitt mye mer stresset av vite at jeg potensielt kuttet livslengden min med tir!

Dette er nemlig noen f av de mange konsekvensene det er ved ryke. Valget om bruke tobakk som beroligende stoff, synes dermed som en meget drlig ide. Ikke sant?

 

En annen ting som gjr det tilsynelatende verdt ryke, er den slankende effekten ryken har. Ved opprettholde det ryke, vil vekten holde seg stabil. Dette m jo vre fantastisk!? Det er jo i seg selv en revolusjon om ryken viser seg vre rsak til forebygging av overvekt?! Ja tenkte jeg det ikke. Det er selvsagt fordeler med ryke og det er vel mindre farlig ryke enn vre overvektig? For ikke snakke om hvordan man har det med seg selv. Ryking er vel da bra for selvbildet?

 

Hmm. Ja hadde det vrt s enkelt. Det er det selvsagt og dessverre ikke. Man opprettholder ikke en god helse og en flott kropp i et rykfylt legeme. Punktum!

La meg heller fortelle hva som egentlig skjer. Ja, man legger p seg ved rykeslutt. Fordi man spiser mer enn fr. Man spiser mer enn fr fordi belnningssenteret trigger deg til erstatte nikotinets velgjrende effekt med noe annet. Ofte blir dette spising. Og med spising ker sjansen for at maten man fr i seg m inneholde noe som gir kt produksjon av dopamin. Helsikes dilemma, ikke sant. S i stedet for ryken s bytter man det ut med smgodt.

Men, siden rykingen kan gi deg bde kreft, hjerteinfarkt, og kols samt andre rykerelaterte sykdommer, s burde kanskje ikke litt kning i vekt hindre folk i slutte, eller hva? Mer om dette her. Gode tips ved rykeslutt her.

Og her. S ved rykekutt br man samtidig behandle vanene og f kontroll p det som gjr at du erstatter det ene med det andre.

Det finnes et helt batteri av andre unnskyldninger for opprettholde rykingen sin. Det beste er finne seg noen som kan hjelpe deg med komme i gang med slutteprosessen. I dag finnes det mange ulike programmer og strategier for rykeslutt. Mange kommuner har ogs egne kurs knyttet til frisklivssentraler. Mange finner ogs god hjelp i psykologer, kognitiv samtaleterapi, hypnose og mye flere. Det viktigste er i hvert fall bestemme seg for ta et varig steg ut mot det bli en ikke ryker.

 

For de sm pisseknytingene fra Lands, gikk det stort sett bra. Stort sett. For andre gikk det ikke s bra. Vi jvelunger har sluttet finne unnskyldninger. Vi hadde vilje og attitude nok til en dag kunne si f?ck rykingen. Jeg er n en ikke ryker og har det et tonn bedre enn med cyanid, nikotin og tjre rett i lungene. Og det kjennes godt. Til dere andre som fortsatt vurderer, ikke vurder lenger, bare gjr det! Finn en som kan hjelpe deg med g igjennom det som trengs for slutte. Finn en som kan vise deg veien. En som har vrt der. En som vet hvordan og som har verktyet til gjre jobben enklere.

 

Mvh Willy

   

 

#rykeslutt #slutta # motivasjon #gift #helsefordeler #helse #endring #livsstilsendring #livsstil

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar