hits

If you cant beat them, join them

 

Mange av oss opplever smerter fra tid til annen. Denne opplevelsen av at noe gjr vondt, eller plager oss undig mer enn det vi forventer er normalt, vil alltid vre subjektivt. Mange snakker om hva som oppleves som egen smertegrense. Alts hvor tolerant man er mot smerte.

Noen tler mye smerte, mens andre igjen, tler mindre. Ser vi dette i sammenheng med definisjonen fra Helsedirektoratet som er den vi forholder oss til, s ser vi at smerteopplevelsen kan henge sammen med flere ting.

Smerte er en ubehagelig sensorisk og emosjonell opplevelse som flge av faktisk eller potensiell vevsdeleggelse. Smerte er alltid subjektiv.

Smerte er et sammensatt fenomen, som influeres av fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og ndelige/eksistensielle forhold. (HDIR 2015)

I denne sammenhengen kan vi snakke om smerter i en endringsprosess. Her under ligger det bde fysiske, psykiske, sosiale, kulturelle og eksistensielle forhold som er med pvirke vr opplevelse av smerte. Dette fordi vi endrer noe fra det smertefrie og trygge, til noe som ofte medfrer mer smerte. Et eksempel er at vi pvirker det fysiske i hverdagen. Er vi vant til vre i ro og i overkant inaktiv, s er sjansen stor for at vi ikke opplever fysisk ubehag i form av gangsperre og stlhet i musklene. P samme tid er det slik at hvis vi sliter med psykiske vansker, s vil ofte den mentale smerten ke hvis vi utsetter oss for eksponering. Et eksempel her er ved sosial angst. Det smerter vre innelukket med sosial angst, men kanskje enda vondere er det mtte eksponere seg for ulike situasjoner som pfrer deg sosial kontakt med andre i strre eller mindre grad.

Det er dette som gjr smerte s vanskelig. Det avhenger nemlig av den situasjonen du er i.

De siste rene er det ogs snakket mer om de flelsesmessige faktorene ved smerter. Det vil si at hvordan man har det flelsesmessig faktisk kan fre til fysiske smerter i kroppen vr.

 

Dette er nok en problematikk med mange og kompliserte fasetter, men totalresultatet er ofte ganske likt.

Vi sliter med smerter av ulik grad og av ulik rsak.

Vi vet hvor det gjr vondt og hvor vondt det gjr.

Vi vet ofte ikke kva det er som utlser smerter.

Vi aner ikke hvorfor smerter kommer nr de egentlig ikke burde vrt der.

Vi vet ikke hvordan vi skal forholde oss til dette.

 

Det som er helt sikkert er at ting gjr vondt p ulikt vis.

Smerter er en beskyttelsesmekanisme for hindre oss i f s vondt at vi omkommer, litt enkelt forklart.

Dette gjr at kroppen trekker seg unna smerten. Imidlertid s er det stor forskjell p ha det s vondt at man m ringe legen, til ha litt eller mye ubehag.

Hvor grensene gr er ofte vanskelig vite. Spesielt hvis man ikke er vant til ha ulike typer vondter.

For bevegelse og aktivitet er ofte stlhet lett kjenne p. Dette trenger man ikke ringe legen om, og man kan lett skjnne hvor det kommer fra. Hvis stlhet og gangsperre viser seg s pass sterkt at du ikke klarer st opp uten betydelig vondt, hva skjer da?

Dette er jo heller ikke farlig, s lenge det kan identifiseres som gangsperre. Lsningen er at man blir mer og meir motstandsdyktig mot dette jo meir man trener/aktiverer seg sjlv. Man m bare komme over det p en mte. En god regel her er starte litt forsiktig med spaserturer i stedet for lpe til du spyr. Det kan du vente med til du er bedre trent.

 

Et paradoks nr du har mentale/psykiske smerter er at man fr vondt av ting som tankene starter. Dette kan som sagt ogs resultere i fysiske, kroppslige smerter. Dette kalles ofte for psykosomatiske smerter.

Det finnes ikke noen quick fix for disse tingene, men generelt sett er det leve med smerter av ulik grad noe som krever et slags indre oppgjr med deg selv, samt en erkjennelse av hva du oppfatter smertene kommer av, og hva som er oppskriften p hva som br gjres.

Smerter er som innledningsvis nevnt, subjektivt. Dette betyr at folk opplever sine egne smerter forskjellig fra for eksempel naboen. Man kan noen ganger tenke seg et smerteforlp som en reise i selverkjennelse.

 Hvis man for eksempel har vondt i hoftene og legen din, samt alskens tester sier at de ikke finner noe som i utgangspunktet er galt, s betyr ikke dette at man ikke har vondt. Det er din smerte, ikke legen sin. Det du opplever er i hyeste grad reelt. Men man kan i alle fall vre trygg p at dine smerter ikke i utgangspunktet er farlige. S m man da sprre seg selv om det kan skyldes at man beskytter sine egne smerter? Man beskytter dem i den forstand at man har erfart at ulike ting gjr dem verre.

Man kan da g glipp av bedring fordi man ikkje vger seg ut p en endringsreise som ofte innebrer mer smerter fr man blir langsomt bedre. Mange tenker da hardnakket p at dette har de hrt fr og INGENTING hjelper. Og det er vel p mange mter litt sant. Men kan det vre at ingenting hjelper fordi man ikke tillater seg selv endre noe slik at det begynner hjelpe?

Kan det tenkes at man ikke klarer endre noe fordi man fr feil type hjelp, eller man er for utolmodig og for eksplosiv i for eksempel treningen? Det lre overvinne smerter kan ta tid. Man m lre st litt i smertene, kjenne p dem og avpasse bevegelser slik at man ikkje blir inaktiv. Nyere forsking viser tydelig at for eksempel ryggsmerter takles best ved bevegelse, mosjon og riktig trening, fremfor inaktivitet og smertestillende. Det kan hende at en forsiktig tilnrming til bevegelse samt det st i smertene vil ha en mye bedre effekt enn trekke seg inn og bli inaktiv og liggende.

Alle er ulike og alle trenger ulike tilnrminger og kanskje tilnrminger som innebrer flere forlp p samme tid. Man kan da for pokker ikkje forvente at det er bare gnne p i trening og tro at jo hardere jo bedre!

Man kan ikkje fjerne smerter i skulderen og ryggen bare man begynner trene hvis smerten i utgangspunktet trigges av ens psyke? En psyke som ligger i bunnen for de fysiske smertene, eller en tilstand der smertene er en salig sammenblanding? Kva kom frst liksom? Hna eller egget?

Man m behandles helhetlig og med mange ulike faktorer som m tas hensyn til. Frst da vil man oppleve det kunne takle smerter p en god nok mte. Slik at man kan bevege seg i en annen retning enn der man er i dag.

En aktiv hverdag gir deg smertelindring i alle deler av kroppen. Ogs hodet. S start ditt fokus med endring av ditt liv i dag. Lr leve med smertene enn la deg knekke av dem!

If you cant beat them, join them

Mvh willy

#helse #smerter #psykosomatisk #aktivitet #livsstilsendring

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar