Kaffedyr og forskning. Rett og galt

 

Hver eneste dag MÅ jeg ha den daglige koppen med den brune livgivende bitre væsken. Gjennom tidene har det vært lagt frem utallige rapporter og studier som forteller en hvor lite sunt dette er. Og i motsatt ende har det vært lagt frem utallige studier om hvor sunt det er. Men hvem har egentlig rett?

Nå er jeg på ingen måte en kaffe ekspert. Jeg har ingen forutsetninger for å koke eller trekke verken den ene eller andre type kaffe. Jeg er heller ikke i nærheten av å være noen Barista eller forsker på dette brune stoffet. MEN, jeg har skvulpet i meg kaffe siden Moses gikk i knebukser. Jeg har drukket kaffe med blandinger som ville fått en Trønder til å bli flau, og jeg har spist kaffe med skje etter råd fra en gammel fisker som sa at kaffe er ikke drikkende før du spiser den med skje.  Kort sagt så har jeg drukket denne drikken siden før de fleste har visst hva en Barista er.

Så mitt ståsted i dette er erfaringsbasert og har et helsemessig perspektiv. På min vei mot en stadig bedre helse er kaffe fortsatt svært viktig for meg. Og er det da sunt eller usunt? Eller for å si det slik, er det sunt NOK, til at jeg kan fortsette å nyte denne gode og forfriskende drikken?

Hvis man ser på den forskningen som er gjort tidligere, så er det nok en overvekt over studier som påpeker at det MULIGENS er usunt med for mye kaffe. Et av bevisene er lett å relatere til, nemlig at man får hjertebank. Det har vel vi alle kjent av og til i livet og spesielt hvis vi har drukket for mange kopper kaffe.

 

Så vi har altså hørt litt om alt dette i mange år og resultater og analyser av alt er i beste fall sprikende. I alle fall hvis man tar litt eldre studier og legger til grunn. Men hva er egentlig dette stoffet? La oss se litt nærmere på hva kaffe inneholder og hva det gjør med kroppen. Sett ut fra en lekmanns perspektiv selvsagt.

de viktigste innholdsstoffene i kaffe er koffein, cafestol, kahweol, klorogensyrer, trigonellin og magnesium. Dette høres jo ikke særlig hyggelig ut. Litt som man kunne forvente å finne i en gal forskers laboratorium. Men er det egentlig så ille? La oss se nærmere på dette.

 

Disse stoffene har det til felles at de virker inn på ulike deler av kroppen vår. Både glukosestoffskiftet, fettstoffskiftet og sentralnervesystemet, blir påvirket. Men ER DET FARLIG?

Ja hva er da farlig?

Det viktigste viser seg faktisk å være at kaffe ikke er farlig. Kaffe er tvert imot forsiktig forebyggende mot en del sykdommer. Både demensforebygging, diabetes 2, og man har studier som antyder at moderat forbruk på 3-4 kopper om dagen ikke øker risikoen for de mest vanlige kreftsykdommene, men ser ut til å ha en mulig beskyttende effekt på enkelte kreftsykdommer. MULIG!

Ja, ikke vet jeg, men etter å ha bladd meg gjennom et utall av relevant forskning og studier i anerkjente databaser, så er jeg altså mer overbevist om at denne gode, nydelige og oppkvikkende drikken er INNAFOR å drikke.

Som med alle andre ting i livet er det veldig individuelt hvordan ulike personer reagerer på ulike stoffer. Slik er det også med kaffe. For eksempel så vil 3-4 kopper om dagen være bra for deg, mens 6 til 8 kopper plutselig ikke er bra for deg. Spesielt hvis du lider av benskjørhet. Men dette kan til alt overmål kompenseres ved å ha litt melk i kaffen. Jaha. Så vet vi det.

 

SÅ hva den enkelte gjør er altså opp til hver enkelt. Selvsagt. Men JEG har i alle fall konkludert med at jeg kommer til å fortsette å nyte mine daglige kopper med filterkaffe. Ja for filterkaffe er bedre enn kokekaffe og de andre nymotens greiene som baristaene koker i hop, visstnok. Dette skyldes at de nevnte typer kaffe, har vist seg å øke LDL-kolesterolet og dermed ØKE risikoen for hjertekarsykdommer. Hm. OK, så vet vi det. Godt det er i hovedsak filterkaffe jeg liker da. Jeg er jo i en alder der et for høyt kolesterolnivå ikke er spesielt heldig, selv om enkelte studier med varierende kvalitet antyder at det ikke gjør noe. Jeg holder meg til de studiene som viser at det IKKE er bra.

Så nå har jeg trukket en ny kanne med kaffe som skal nytes mens jeg koser meg med 21.00 nyhetene. Vel, det var før jeg akkurat oppdaget en artikkel her om en studie som viser til at det å drikke kaffe om kvelden ikke er så veldig heldig da det utsetter søvnen din med 40 minutter. Ok, får planlegge å legge meg litt senere da.

Så slik kan det altså gå hvis man forsøker å lese seg opp på en såpass vanlig drikk som kaffe. Jeg sitter vel igjen med flere spørsmål enn svar, og det er vel slik «FORSKNING» ofte virker. Det skaper flere spørsmål enn svar og gir deg sjelden noe du kan leve godt med.

Tør nesten ikke tenke på å begynne å lese om fordeler og ulemper om øl, melk og bananer.

Jeg holder meg i dette tilfellet til 3-6 kopper om dagen og nyter dem med glede. Fordi forskning også sier at glade mennesker som slapper mer av og nyter sin tilværelse også lever lenger enn de som ikke gjør det.

Jeg velger det siste, men alt med måte!

Nyt livet og hverdagens aktiviteter!

 

 

#kaffe #helsefordeler #forskning #nyte #drikke #måtehold

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top