hits

Sannheten om 10.000 skritt for dagen!

Reklame | Bangerhead, iDeal

 

  

 

Er du en av dem som virkelig sliter med f skritt telleren til g over 10.000 skritt hver eneste dag? Til og med det n 3000 skritt er vanskelig, liksom? Man kan klare det innimellom, men hallo HVER ENESTE DAG??
Fakarten ikke riktig klok de som fant p dette.

Men hvem var det n egentlig som faktisk fant p dette? Du vil nok bli forbauset over hre hvor dette tallet egentlig kommer i fra.
Tallet kommer fra Japan i det herrens r 1964 da et Japansk firma lanserte en skritt teller som skulle bidra til ke bevisstheten til bedre helse hos folk flest.

Dingsen ble kalt Manpo - Kei.
Manpo betyr skritt og kei betyr mler.

Bakgrunnen var at forskeren Dr Yoshiro Hatano mente at hvis inaktive Japanere kte sine skritt fra 4000 i snitt hver dag til 10000 s ville man forbrenne inntil 500kcal mer hver dag.

Dette ble en markedsfrings suksess og 10000 skritt for dagen var fdt.

Men, holder dette ml i 2018?

Det er helt sikkert at g 10000 skritt for dagen er sunt. Ingen tvil om det. Men som jeg har skrevet om fr s er det svrt vanskelig opprettholde et s stort antall skritt daglig. Det er n en ting. Det som er verre er at folk blir lurt til tro at dette er nok for komme seg i bedre form eller g ned i vekt.

Selvsagt er det fint hvis man regulerer kosten og samtidig gr 10000 for dagen resten av livet, men for de fleste er dette et urealistisk ml. Desssuten er 10000 skritt ogs litt for lite hvis man skal ha god effekt av gingen. Her br man egentlig opp i minst 15000 skritt hvis det skal monne. S det gjorde det plutselig enda vanskeligere, ikke sant?

Sannheten om de titusen skrittene er at det i beste fall forhindrer ytterligere forfall. I beste fall fr man fine turer ute som er flott og helseforbedrende i seg selv. Men alts den helt store helsegevinsten oppnr du alts ikke. Og mest fordi dette er vanskelig opprettholde over tid. Og fordi det ikke er nok alts.

S hva gjr man? Bare kaste skrittelleren? 

Nei selvsagt ikke. Bruk gjerne skritteller for se hvor lite du har gtt. Slik at du kan holde oversikt over det totale antall skritt. Slik at du kan motivere deg selv til vre mest mulig aktiv. Det er ikke dermed sagt at du m ha noen ml, men la mlet vre g s mye som mulig hver dag.

Jeg selv har skiftet ut ti tusen skritt om dagen, med s mange som mulig om dagen. I tillegg s gjr jeg sm kter med HIIT trening s ofte som mulig i lpet av uken. Her er mitt eneste ml n makspuls s ofte og lenge som mulig. Dette har effekt!

Dette gir forbedring av kondisjon og muskler. Og gir mye strre effekt og helsegevinst enn 10000 skritt for dagen.

100 sekunder med intens trening er faktisk noe jeg selv foretrekker. Jeg liker ogs lpe lengre turer samt at jeg er s hverdagsaktiv som mulig. Det gir meg frihet til ikke mtte skyndte meg for n de forbanna 10000 skrittene.

nsker alle en fantastisk helg!!

Mvh willy

 

#hverdagsaktivitet #suksess #leve #aktiv #livsstilsendring #psykiskhelse #empati #10000 #skritt #hiit #aktivitet #hverdagsaktiv 

 

 

 

12 kommentarer

Tre ganger ti minutter er vel s bra har jeg hrt.

Enig. VEL s bra. Trikset er bli andpusten nok. deveny:

Jeg har tenkt en del p dette i det siste. Takk for en liten oppklaring :D

Null stress! nsker deg en god helg! Mathilde:

Bra skrevet! Slet mye selv med f skritt telleren opp til 10.000 fr. Noe som har hjulpet meg veldig er sette en alarm hver time for komme meg opp g litt. Om det s er bare for g hente meg et glass vann. Er jo bedre enn ingenting.

Itillegg til aktivitet ogs da s klart. Blir som regel bare 2-3 tusen skritt om dagen hvis jeg bare er hjemme, og ikke vrt i noen aktivitet. Jo mer man velger reise seg opp ilpet av dagen, jo mer vane blir det. Blir faktisk glad hver gang jeg hrer alarmen, og innser at det er tid for bevege p seg igjen.

Fant akkurat bloggen din, og virker som du utrolig bra innhold. Skal forsette flge med deg videre! :)

S bra tips! Takk for fin kommentar og tips. Denne skal jeg bruke i frisklivssentralen :) og takk for at du flger. Karoline:

Tusen takk for kommentar og for at du tok deg en tur innom bloggen :) Laurie Deline:

Yes - enig i det du sier / kloke ord. Noe tilsvarende ble sagt i NRK programmet "Sannheten om trening" (tilgjengelig p NRK frem til 12.juni 2018) https://tv.nrk.no/program/DMTV23010218/sannheten-om-trening

ivind Hjelle: Ja ikke sant? Der ble vel ogs 3 x 10 minutter lansert som et noe bedre tiltak. Uansett s er det nok helt ndvendig bli spass andpusten som noe som tilsvarer rd sone i fht. Borg skala. Og hvorfor ha ml som er nermest umulig klare for folk flest, nr folk flest har mer enn nok med holde seg hverdagsaktive? Ml skal nes og aktivitet skal vre lystbetont. Da trenger man holde mlen og aktiviteten bde morsom og realistisk! Takk for innspill og kommentar.

Mvh Willy

Hammerset Arne

Hammerset Arne

Er i den heldige situasjonen at jeg bor i Japan, og har mueligheten til trene i ok. temp. hele ret. Gr raskt 13-14 km. 5 ganger i uka, + lfter vekter Hadde veldig utbytte av ginga nr jeg startet, og har det fremdeles. Kunne lett jogget, men bare asfalt og 67 r er ingen god kombinasjon. S 10000 skritt holder deg i form uansett. Ellers fin blogg.

Takk for fint innspill! nsker deg en sprek dag! Hammerset Arne:

Skriv en ny kommentar