hits

k bevegeligheten, forebygg skader

Jeg har tidligere uttrykt min skepsis til uttyning etter trening. Ikke det at jeg mener det er til skade tye ut etter trening,  men mer at det er undvendig. Mange studier viser klart at det tye ut etter hard trening i tillegg utsetter musklene for i overkant mye strre belastning enn det som er ndvendig. 

Jeg vil imidlertid ppeke at tyningsvelser er bra for kunne holde kroppen bevegelig. Bevegelighet og det ha bevegelsesrom tilstrekkelig til kunne utfre ulike aktiviteter er en ndvendighet. Mange som starter trene, vil ofte fokusere p tye ut etter trening for p den mten kunne unng muskelstlhet eller gangsperr. Dette er ikke s viktig og det er heller ikke bra tye ut muskler som fra fr av har ftt skikkelig juling i en hard treningskt.
Muskelfibrene har da allerede ftt nok og ytterligere strekking kan da i verste fall bli for mye.

Jeg ville selv heller tyet lett ut fr selve kten, men etter en lett oppvarming. Ved tye forsiktig muskler som skal belastes, for eksempel bena fr lpeturer, kan man faktisk unng skader. Mange har etter lang tid som inaktiv, litt forkortet muskulatur og denne trenger vre mer tyelig og elastisk for forebygge skader. Og det er srs viktig forebygge fordi man da slipper bli skadet p frste lpeturen nr man endelig har kommet i gang med sitt nye treningsregime.

Der vil dessuten vre bra bde for en balanse og generelle kroppsbeherskelse vre mykere og mer fleksibel. Dette er med p ke evnen til kunne vre i enda mer aktivitet og samtidig redusere smerter i ledd og muskler.

S vi kan godt sl et ekstra sterkt slag for en fleksibel og myk kropp.

Vi slr et slag for oppvarming fr trening og vi slr et ekstra slag for tyningsvelser FR selve lpeturen eller treningen!

Tye etter trening? Det er slett ikke ndvendig.

Mvh Willy

#trening #helse #motivasjon #aktivitet #hverdagsaktivitet #suksess #leve #tyning #muskler #gangsperre #bevegelse

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar