Smil!

Reklame | Bangerhead, iDeal

 

  

 

Det å smile er lett! I hvert fall rent fysisk. Det krever i sannhet ikke mye muskelkraft til å trekke leppene til siden slik at leppene følger med og ansiktet løftes til et smil. Har du tenkt på det at å kunne bruke musklene i ansiktet er minst like viktig som å trene resten av kroppen?

 

En ting er at man trener for å få større og sterkere kropp, men går man rundt med hengetryne og sur som en potte så hjelper det faen ikke hvor flott man tror man er. En annen ting er at hvis man ikke kan kommunisere med sine omgivelser, så får man kanskje ikke den responsen tilbake som man ønsker. Man kommer lengst med et smil heter det så fint og det tror jeg fullt og helt på.

Man kommer også langt med å trene musklene i ansiktet slik at de også er sterk nok til å kunne prate, le og gi livet og dagen det lille ekstra krydderet som får solen til å skinne.

 

En god latter forlenger livet heter det også i et gammelt ordtak. Og det finnes jaggu forskning som støtter dette også. Er man generelt gladere i livet, så kan man altså regne med å leve lengre. Dette fordi glede og et lysere sinn gjør oss blant annet mer motstandsdyktig mot sykdommer. En positiv innstilling til det meste gir et gladere sinn. Et gladere og lysere sinn vil også påvirke våre negative tanker og dermed beskytte oss mot ulike psykiske sykdommer.

Ja det er ikke så lett, kan man kanskje overbevise seg selv om når livet ikke smiler. Men kanskje det er akkurat da man trenger å si til seg selv at gårsdagen får jeg ikke gjort noe med, fremtiden kan man heller ikke gjøre noe med og dermed står kun øyeblikket igjen. Og her og nå, i øyeblikket, når det ser som mørkest ut så kan man velge å la hjernen bestemme at lyset og smilet skal inn. Man bestemmer selv over sine tanker og det er over seg selv man bestemmer at man vil forandre mørket til lys.

Det jeg ofte gjør er å bestemme meg selv for alltid å smile til mennesker rundt meg. Mange ser litt forfjamset ut og noen ser irritert ut, noen er revnende likegyldig til smilet mitt, men det store flertallet smiler tilbake og de slenger også gjerne på et lite «god dag, eller hei».

«Smil til verden og verden smiler til deg»

Det er i alle fall noe jeg gleder meg over hver eneste dag. Folk blir gladere og smiler mer og jeg liker å tenke på at jeg da bidrar til at noen snur mørket sitt til i alle fall noe som er et glimt av lys. Bare ved å stramme smilemuskelen, dra leppene fra hverandre og stråle ut et stort smil!

Prøv gjerne det en uke og se hvor mye smil tilbake det gir. Bedre det enn å henge med nebbet til stadighet, ikke sant?

Mvh Willy

#smil #glede #forebygging #helsegevinst #helse #psykiskhelse #hverdagssmilet #hverdagsaktiv

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

One thought on “Smil!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top