Min kropp er mitt tempel!

 

Søndagene før i tiden var for meg dagen da man skulle slappe mest mulig av. Dette har man da holdt på med såpass lenge at det har etablert seg som en vane hos meg. Men også hos veldig mange andre i dette langstrakte landet. Man skulle holde hviledagen hellig, med andre ord. Dette har jo nesten vært noe tilnærmet religiøst de siste par hundre årene i alle fall. Og for meg med flere de siste 20 årene.

Så gammel vane vond å vende? Nei, selvsagt ikke. Her har man en vane som trengs å gjøre noe med. Så da snur man dette til heller å få et fokus på helsen. 

“Min kropp er mitt tempel” sier et gammelt ordtak, så hva da med å behandle din egen kropp deretter?

Som sagt så gjort. Hver Søndag så har jeg utgangspunkt i at jeg begynner dagen med et lengre løp. Merk deg at jeg sier lengre og ikke nødvendigvis nøyaktig hvor langt. På den måten er det lettere å motivere seg ut. Men for meg innebærer dette typisk en mil løping uten pauser. Det går riktignok ikke så fort hele tiden, men ligger vanligvis på et gjennomsnitt på 5.30 til 6.30 pr kilometer.

Så også i dag. Rett nok var gjennomsnittstiden i dag noe høyere, nemlig 7 et eller annet, men temperaturen var da også noe høy for en mann på 50 år med en hel del kilo å forflytte rundt. Trøster meg med at de ekstra kiloene er mest muskler.

Jeg har bevisst økt mengden styrketrening den siste tiden. Jeg føler at det går mye lettere for bena når legger, ankler, og lår tåler den belastningen løping på asfalt gir. Ja jeg vet at jeg burde løpe mer i skog og mark, men er “allergisk” mot huggorm, flott og andre krypende ting som limer seg til hud og hår. Dessuten synes jeg faktisk at det er mye deiligere å bare gå i skog og mark, enn å løpe. Jeg nyter mer da i alle fall.

Så dagens siste økt var på terrassen med trening for kjernemuskulatur, armer og rygg. Her bruker jeg det jeg har tilgjengelig av utstyr, som for eksempel kroppsvekten, hengekøyen, et par kettlebells og noen pushup håndtak. Håndtakene er spesielt fine til dips øvelser.

 

Begynner man tidlig er man også ferdig tidlig og energien man opparbeider seg kan løses inn i godt humør, selvtillit og god samvittighet. Anbefales!

Så behandle deg selv slik du som person fortjener. La din kropp være ditt tempel som skal fylles av glede og mestring, nyvunnet kondisjon og sunne muskler. Ta vare på deg selv slik du tar vare på andre som betyr mye for deg. 

Husk, din kropp, ditt tempel!

Mvh willy

#treningstips #trening #helse #motivasjon #aktivitet #hverdagsaktivitet #suksess #leve #løpetur #løp #mil #aktiv #hverdagsaktiv 

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top