Å løpe med en fremmed

 

Hei alle! 

Ja det å løpe med en fremmed er skummelt. Eller det å gå på trening alene for første gang, første skoledag, ny jobb, alt er litt skummelt for de fleste første gangen.

Dette er helt normalt. 

Så når jeg løper er det alltid alene. Dette synes jeg er helt supert for meg, men det som er virkelig moro er når flere kan samles å trene, løpe og bruke kroppen i aktivitet sammen.

Mange klarer ikke å motivere seg skikkelig til å komme igang med trening uten at man har noe fast å gå til. Mange steder er det gode tilbud på tvers av ulike idretter, private og offentlige tilbud. Noen koster penger andre igjen er gratis. Svært mange finner sitt tilbud her.

Likevel er det mange grunner til at folk ikke helt klarer å passe inn i etablerte tilbud. Det kan hende at denne gruppen sliter med å ikke passe inn på mange områder i livet og har dermed kommet inn i en ond sirkel av #inaktivitet. Denne gruppen føler ofte en økt stigmatisering enten det er overvekt, psykiske lidelser, syndromer eller annet som gjør at man ikke føler at man passer inn.

Ofte finnes det ikke mange reelle tilbud til denne gruppen med en eller flere diagnoser. Og etter min mening er det nettopp denne gruppen som TRENGER DETTE ALLER MEST!

De trenger ikke høre at de ikke passer inn i tilbud som ofte er diagnoseavhengig. De trenger ikke å bli sendt hit og dit i systemet fordi de har multiple diagnoser eller vansker av ulik art som er til hinder for aktivitet vi andre kan ta for gitt.

Vi har alle våre grunner til å ikke løpe sammen med fremmede.

Frisklivssentralene i Norge har kompetanse og forståelse for alle. De har også oversikt over frivillige grupper og tilbud som kan passe for akkurat deg. Mange kommuner har i dag en frisklivssentral. Ta kontakt med din kommune for å undersøke om det kan finnes slike tilbud.

Mange steder er det også vennegjenger som starter med regelmessige aktivitetsøkter som da selvsagt kan tilpasses egne interesser og preferanser.

MEN NOEN ANDRE, klarer ikke dette heller. Det finnes utrolig mange ensomme mennesker som av ulike grunner ikke kan eller klarer å komme seg ut. Kan hende de trenger en trygghet før man kommer seg helt igang?

Relasjonsbygging er i dag en verdsatt kompetanse som ofte blir lidende i en travel hverdag. Ofte har man ikke tid til å bruke tid på å få den tiden man trenger får å kunne begynne snart med noe. Ser du hva jeg mener?

Hvor mange sjeler sitter der ute fortsatt og ønsker sterkt at NOEN SER DEM? At noen bruker litt menneskelig tid på dem? At man finner noen som man kan prate med, le med og ikke minst starte et nytt aktivt liv?

Fordi det tar ofte bare en liten innsats for å komme igang. Å utfordre seg selv forsiktig med folk som vet hvordan det er. Å komme seg avgårde med folk man er trygg på. Det er viktigere enn å løfte et tonn. Det er viktigere enn å løpe en mil. Det å ha en tilhørighet er faktisk viktigere enn ALT!

Det å være menneske innebærer også at vi er der for alle. Også de som ikke passer inn. Det å gi er bedre enn å løfte for betaling. Har du noen du kjenner som vil ut og i aktivitet? Kan du være den som er frivillig i gruppe? Mangler ditt sted et tilbud til de som ikke klarer, til de som ikke tør? Er du den som starter en gruppe på kun to eller fler?

Jeg gjør det. Jeg starter hverdagsaktiv gruppe. Gjør du?

Mvh Willy

#gruppetrening #løping #tilhørighet #hverdagsaktiv #motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet #livsstilsendring #psykiskhelse #helsefordeler #helsegevinst #helse #mot #hverdagsaktivitet #suksess 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top