De fleste bruker pulsklokken feil!

 

Er du en av dem som lar deg inspirere og motivere av å bruke pulsklokke i aktivitet og trening? Det er ingen hemmelighet at jeg elsker slike gadgets. Og jeg finner det veldig motiverende å følge med på de ulike målingene, det være seg antall skritt eller pulssoner under løping. Alt er gøy! 

Men visste du at du sannsynligvis bærer klokken din feil?

Selv var jeg likegyldig i hvordan jeg bar pulsklokken. Jeg som mange andre, tenkte at den skulle bæres som, ja nettopp, en klokke. Vel surprise! Det er altså ikke helt riktig.

La oss se litt på hva en slik klokke egentlig måler. Klokken bruker altså et rødt eller grønt led lys for å lyse gjennom huden mot blodårene dine. En optisk sensor registrerer lyset som reflekteres tilbake fra blodbanen.

Dette kalles fotopletysmografi. Det vil altså være viktig at sensoren faktisk sender og mottar avlesninger fra blodbanen din. Dermed blir alt som forstyrrer signalene en kilde til unøyaktig måling. Det er nemlig forskjell på blodgjennomstrømming mellom hjerteslagene dine. Denne forskjellen registreres, og en konverter i klokken omgjør tilbakemeldingen, eller forskjellen om du vil, til antall hjerteslag i minuttet. (BPM).

Dette sånn omtrentlig forklart.

Så måten man da bør bære en slik klokke er altså som følger.

Ikke fest klokken slik du ville festet en vanlig klokke, men fest den en fingerbredde over håndleddskulen. Klokken skal være såpass stram at den ikke dingler når du beveger armen, men heller ikke så stram at det er ubehagelig. Se bildet under.

 

 

En liten, men helt nødvendig detalj i hverdagsaktive dager for oss gadgetnerder. Håper dere hadde nytte av dette lille tipset fra meg i dagens innlegg.

Mvh Willy 

#hverdagsaktiv #motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet #gadget #pulsmåler #pulsklokke #aktivitetsklokke

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top