Hver dag er viktig. Det du sier til andre betyr noe.

 

Dagen i går er forbi folkens.

Og det er altså en dag pluss en dag siden verdensdagen for psykisk helse.

Det er en helt spesiell grunn til at jeg skriver et aldri så lite innlegg i dag. Vi er såpass heldige i norge at vi klarer å markere ulike ting på en fin måte. Verdensdagen for psykisk helse er intet unntak. Det er virkelig flott at det rettes et viktig fokus på psykisk sykdom. Dette er et svært problem i samfunnet, men en tragedie for alle dem som på en eller annen måte er personlig involvert. Enten man er pårørende, er rammet selv eller rett og slett begge deler.

Dette området har så store følger for mennesker som er rammet, men også for samfunnet generelt. Det er HELT NØDVENDIG at det rettes STORE ressurser inn på forebyggende og behandlende tiltak for dem som er rammet. Og da mener jeg ikke bare akutt tiltak, men også STØTTETILTAK på ulike sosiale arenaer. Satsing i barnehager, skoler, jobb og gjennom styrking av sosial likhet og rettferdighet. Muligheter til sosiale støttetiltak til dem som rehabiliteres og hjelp til både organisasjoner og pårørende.

Først da snakker vi om satsing.

Verdensdagen for psykisk helse peker på viktigheten av åpenhet og forståelse. Det vil da være naturlig å også rette en helt spesiell bønn til alle oss enkeltindivider. La oss tenke på ÅRSAKEN TIL AT TING SKJER. I stedet for å fordømme, straffe og mobbe. Kan vi heller ta imot?

I stedet for å hyle om I landsproblemer, kan vi heller begynne med å sette fokus på nestekjærlighet og forståelse? Vi må kanskje svelge noen kameler å se på hvorfor enkelte gjør som de gjør. Det vi ikke vet bør vi heller ikke fordømme og slenge ut med harde kommentarer. Det sitter levende mennesker bak ulike ting og svært mange lider av psykisk sykdom. 

VÆR ET MEDMENNESKE!

Og i dag skriver jeg dette. Først og fremst fordi jeg, som mange andre har hatt vanskelige perioder i livet, der angst og depresjon har dominert. Det å være åpen har hjulpet meg. Det å stole på at folk vil forstå og akseptere har vært avgjørende. Det at folk IKKE har forstått, har vært det som har gjort ting verre. Kommentarer, slengbemerkninger, holdninger, attitude, tilsidesetting, alt er med på å trykke folk ned. Ikke bygge dem opp.

Det er også en annen viktig grunn til å skrive dette innlegget nå. Det er nemlig viktig til å opprettholde fokuset på psykisk helse hele året! Ikke bare den ene dagen i året. 

Respekt og forståelse mot andre er et viktig første skritt mot det å reparere andre mennesker. Det å endre noen fra en psykisk sykdom krever empati. Ikke sløve nedsettende kommentarer og handlinger. Jeg ønsker meg at vi alle går litt i oss selv og tar vare på hverandre og ikke bare forsøker å trakke folk ned. Jeg skal i alle fall bidra til det hele året. Ikke bare på den ene dagen. Ønsker alle en flott helg!

Mvh Willy 

#motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet #psykisk #psykiskhelse #helsefordeler #helsegevinst #helse #verdensdagen #empati 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

2 thoughts on “Hver dag er viktig. Det du sier til andre betyr noe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top