Hjemmetrening

 

Etter flere uker med strålende solskinn og sommer, fikk vi endelig vannet blomstene. Bakdelen er selvsagt at det er ufyselig ute selv for en Bergenser når det blåser og regner sidelengs. DA er man glad for at man har mulighet for å løpe innendørs.

Siste årene har jeg faktisk løpt mer inne enn ute. Ikke fordi jeg ikke liker å løpe ute, men fordi jeg faktisk er litt gladere i å løpe inne. Så når det regner er det ikke noe problem å sette i gang tredemøllen å løpe noen kilometer på den. Og hvis man setter helling/incline til 2 eller 3 grader, så får man tilnærmet samme effekt som ute.

Fordelen med å løpe på møllen er at man kan trene på ulike ting, men med mer kvalitet. For eksempel trener jeg på løpsteknikk de første kilometerne i rolig oppvarmingstempo. Det å løpe mer korrekt gjør at man får mindre sjanser for smerter og skader, men også blir kilometerne ute litt lettere. Jeg husker når jeg løp med hælen først i bakken, hvordan jeg slet med smerter og tempo. Etter å ha endret løpsteknikk til å lande på forfot mer enn på hælen, føltes alt mye lettere ut. Og med riktige sko så var det nærmest som om jeg fløy av gårde. Vel, selv føltes det i alle fall slik ut. Da nevner jeg selvsagt ikke det faktum at det var flere litt yngre krefter som føyk forbi meg på turene mine ute. Sikkert også derfor jeg liker å løpe på tredemøllen. Ingen som løper forbi meg da.

Så selv om regnet kommer og motivasjonen synker, så er det altså ikke noe grunn til å la vær å trene en stakket stund. Og hvis man ikke har en tredemølle så får du et gratisalternativ her.

 

Google opp en sang på spotify eller youtube. Søk på TABATA og du vil ha et helt utvalg av ulike HIIT treningsmuligheter du kan gjøre hjemme i din egen stue.

Et eksempel finner du her. Denne runden tar 4 minutter, men repeterer du den 4 ganger så burde du virkelig kjenne det. Og best av alt, du kan gjøre alle øvelsene hjemme i din egen stue. Så da kan det regne så mye det vil, ikke sant? Og du, ikke vent til i morgen. Ta første runden allerede nå.

 

Lykke til

Mvh Willy

#tabata #regnvær #trening #hiit #fysiskaktiv #aktivitet #hverdagstrening #glede #livsstilsendring

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

2 thoughts on “Hjemmetrening

  1. Fint innlegg. Hverdagsaktivitet er så utrolig viktig for folkehelsen. Det blir viktigere og viktigere! Flere år siden jeg var god på løping. Men husker godt følelsen av å fly bortover. Digg følelse!

  2. Hei. Ja det er svært viktig. For meg som også arbeider med følgene av dårlig folkehelse, så ser jeg spesielt hvor viktig det er. Alt teller. Carl Petter Sommerseth:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top