Glede

 

 

 

 

Nytt innlegg av det poetiske slaget. Kan være varmen som gir meg kunstnerisk utløp. Vet ikke ,men gleden er i alle fall i fokus for meg i dag.

Vi kan glede oss over mye og mangt, men noen ganger finnes ikke gleden.

Vi kan ønske oss at vi evner å glede oss over de små og stor seire i livet, men det er ikke alltid vi opplever den gleden vi har ønsket oss.

Vi kan glede oss over andres seire, men likevel kjenne et stikk innerst. Et stikk av misunnelse på at de får til å glede seg og ikke vi.

Vi kan glede oss over seire og til og med at andre taper, men noen ganger kommer andre ting i veien for den gleden vi egentlig burde oppleve.

Vi kan ikke velge hva som skjer i livet vårt, men vi kan velge å la gleden være dominerende. Selv når ting ikke er der for å glede oss, kan vi velge å glede oss over andre ting. Vi kan selv velge å legge vekk ting som ikke gleder oss, eller finne glede i det som oppleves som noe annet.

Gleden kan vi ta vare på og gleden er der for å ta vare på oss.

Jeg selv gleder meg til alt, men er veldig klar over at alt ikke er gledelig. Da snur jeg hodet og ser mot det som er gledelig. For meg er det en glede å oppdage at det faktisk går an.

 

Mvh Willy

#glede #lykke #positiv #lys #psykiskhelse #følelser #tanker

La dagene bli de beste i livet

 

Smil til alle du møter, smil til deg selv, smil til de du ikke forventer vil smile tilbake.

Le når høyt når du hører eller ser noe morsomt, rop høyt av glede for absolutt ingenting.

Gråt når du føler for det, men gled deg over tårene.

Ikke kast tiden bort på å ikke like. Elsk natten når du ikke får sove, og smil når du endelig våkner.

La dagene bli de beste i livet, fordi det unner alle deg!

Mvh Willy

 

#helse #glede #hverdagsaktiv #lykke #eksistens

Raskeste veien til bedre helse!

Reklame | Bangerhead, iDeal

 

 

Ja hva legger du i det å trene? Tror du at du er effektiv og ikke minst aktiv fordi du tutler deg avgårde en times tid hver kveld? Tenker du at det er nok hvis du soser rundt på treningssenteret og samtidig unngår å bli dyktig sliten og svært andpusten?

Sannheten er at de fleste av oss ikke tar i nok. Og de fleste av oss har “tusen unnskyldninger” for å unngå ubehaget som følger med det å “gi jernet”.

Lær deg å velge annerledes og finn en enklere og kortere vei til bedre helse enn å bruke time etter time i hard fysisk aktivitet hver eneste dag. Lær å implementere daglig trening til noe du liker, elsker og finner akseptabelt å leve med daglig, så blir livet litt bedre, litt etter litt. Lær å leve med trening og aktivitet heller enn å guffe på til du møter veggen.

 

Det er jo ingen hemmelighet at trening og fysisk aktivitet er bra for deg. På alle måter som kan finnes er det bra å bevege seg og det finnes egentlig få unntak der fysisk aktivitet ikke er tilrådelig. Det som finnes av nyere forskning er også ganske samstemt i dette. Fysisk aktivitet kan også være bra i mange av de tilfeller der vi tidligere ikke tenkte at det kunne være greit. Et eksempel er ryggsmerter. Nå vet vi at i de fleste tilfeller både kan fjerne smerter, men også gjøre ryggproblemer til noe man fint kan leve med.

«Man er tross alt ikke helt frisk før man er litt syk».

Det er noe som skjer i kroppen når vi begynner å finne formen. Det å trene gir som jeg har skrevet om tidligere, en utskillelse av endorfiner og endocannabinoider. Det kan du lese mer om her.

Som jeg tidligere har skrevet om her på bloggen er det forskjeller på disse to tingene. Med en tilførsel av naturlige endocannabinoider vil dette kunne skje på et tidligere tidspunkt i treningsforløpet enn for eksempel endorfiner.

En god regel er å tenke på at allerede etter ca. 30 minutter, med fysisk trening vil kroppen starte å skille ut endocannabinoider, mens det vil altså ta lengre tid og høyere intensitet for å oppnå at kroppen øker produksjonen av endorfiner. Begge deler gir imidlertid stimuli til kroppen i form av både smertestillende og økning av vellyst i aktiviteten. Endorfiner er et hormon og det utløses litt og litt i ulike situasjoner, men fremfor alt utløses det i kroppen ved fysisk aktivitet.

Uansett vil det altså for hjernen og kroppens del være en fordel å trene. Utskillelse av disse hormonene vil altså gi deg en følelse av vellyst og smertedemping, samt lykkefølelse. Denne følelsen sitter i lenge etter at trening er avsluttet.

Gjør det derfor til en vane å trene litt hver dag. Man trenger ikke bruke lang tid heller. 4×4 minutters intervaller der man får pulsen opp slik at man blir andpusten i såpass stor grad at man ikke klarer å prate, vil være tilstrekkelig.

Og hvis tiden er enda knappere så sørg for å bli andpusten på 20 x 4 sekunder daglig. Ved intens innsats i bare 20 sekunder, så 15 sekunder pause, gjentas 4 ganger, så har man oppnådd veldig mye mer enn ingenting. Løping på stedet med full speed de første 20, så 20 sekunder med knebøy, så mange du klarer på 20 sekunder, deretter 20 sekunder med løping på stedet, før du avslutter med så mange stjernehopp som mulig på de siste 20 sekundene. Du har altså nå brukt totalt 140 sekunder, og da klarer du utmerket å få presset inn dette i et stramt tidskjema en eller flere ganger daglig. Men husk at intensiteten må være så høy at du blir såpass andpusten at du ikke klarer å føre en normal samtale.

Du kan lese mer om dette og Borg skala her.

Altså vil dette oppsummert potensielt være den raskeste veien til bedre helse hvis du er generelt veldig inaktiv. Et sted må man begynne sitt nye liv, og det å fjerne en av de vanligste «unnskyldningene», nemlig «Jeg har ikke tid til å trene», vil altså bli eliminert ved å velge slik HIIT trening. Og er målet å gå ned i vekt så trenger man heller ikke trene seg til stumper og stykker, men konsentrere seg mer om kosten. Et godt tips her er å telle inntaket sitt av kalorier i forhold til hvor mye man forbrenner. De fleste spiser nok mer kalorier enn man tror selv, og ved å ha en inaktiv livsstil så vil kroppen ha et overskudd av kalorier i forhold til hvor mye man forbrenner. Mange tror at man må trene til kroppen er tilnærmet revet i stykker, men altså begynn med en total gjennomgang av mengden og innholdet i hva du spiser daglig, ukentlig og månedlig. Men, altså trening er også med på å akselerere forbrenningen. Det er med andre ord lurt å kombinere telling av kalorier med daglig aktivitet og trening. Man kan få god hjelp av ernæringsfysiolog til dette.

En annen ting folk flest tenker, er at siden man går en lang tur hver dag, så er man nok aktiv. Først og fremst vil jeg da si at det å gå tur er et hav bedre enn å ikke gjøre det, men jeg vil også påpeke at det nok ikke er nok å bare tutle av gårde hvis man skal få den treningen kroppen trenger. En raskere vei til bedre helse er da å ta kortere turer, men med høy intensitet. Begynne turene med powerwalking, altså det å gå så raskt du klarer, og så øke tempoet enda litt i oppoverbakkene du møter. Hvis det ikke er noen motbakker på din vei, så velg gjerne turer der dette er en mulighet. Jo mer sliten og andpusten du blir, jo større effekt har det på formen din. Altså en raskere vei til bedre helse. Man vil da kun trenge, la oss si en tur på 15 minutter og så snu å gå samme tempo hjem. Totalt 30 minutter powerwalk. I stedet for en time eller to med tutling og kosespasering uten særlig effekt.

Get my point?

Ved å øke ulike oppgaver og aktiviteters intensitet, så kortes tiden det tar å oppnå resultater som gir stor effekt, signifikant!

 Alt i alt så gir dette en mye kortere og lettere vei til bedre helse. Så slutt å lure deg selv med aktivitet som ikke føles på kroppen. Gi jernet, oppnå en kortere vei til resultater. Slutt å kosetrene i lang tid, men være intens og effektiv når du trener, så er du ferdig på mye kortere tid. Tren gjerne uten å måtte forplikte deg til noen, men lær å trene alene. På denne måten er du alltid klar uten at du er avhengig av andre. Ikke legg opp til å måtte gå hit og dit til et treningssenter, med mindre du finner ekstra god motivasjon av det. Selv har jeg lært meg at det er bedre og ikke minst tidsbesparende å bruke egen kroppsvekt, og hjemmet mitt samt nabolaget som treningssenter. Dessuten er det langt rimeligere.

Og du, ikke vent til i morgen, start i går, ta ny runde i dag og fortsett i morgen. Du er da allerede i gang, ikke sant?

 

Mvh Willy

 

  

#helsegevinst #hverdagsaktivitet #helsefordeler #livsstil #endring #motivasjon #trening #løping #hiit #aktiv #aktivitet #andpusten #borgskala

 

 

Another day in paradise

 

Helgen er straks over, men det hindrer ikke en god start på dagen. I strålende morgensol valgte jeg å løpe en lengre runde enn vanlig. Det ble til slutt 1, 3 mil. Jeg løp denne i et strekk, altså uten en eneste pause. Fornøyd med det. 

Senere på dagen ble det litt maling og forefallende arbeid før vi alle bestemte oss for en ny dag i havgapet. Vi pakket og stakk så fort vi kunne rett til havkanten like ved der vi bor. Nydelig dag og ettermiddag på verdens beste Sotra.

Og i dag som i går ble det en tur i havet. Denne gangen kjentes det i alle fall deilig ut. Bra temperatur. Kona hadde med drikke og vi hadde en flott stund ute i havgapet. Begge guttene våre fikk seg også en dukkert og de var da også minst et par hakk tøffere enn meg!

En strålende dag!

Og i morgen er det ny uke med nye muligheter. Og været ser også ut til å holde seg enda en stund. Kan det bli bedre?

Ønsker alle lesere en srålende kveld og ny uke!

#hverdagsaktiv #motivasjon #aktivitet #helse #sommer #sol #helsefordeler #helsegevinst #helsebringende

 

 

Årets første bad!

Reklame | Bangerhead, iDeal

 

I dag har man fått mye godt servert i form av sommerværet som har landet på terrassen vår. Og i hele nabolaget med omegn for den saks skyld.

Dagen begynte oppskriftsmessig med løpetur 4×4 og 3000 meter klokken 09.00 i morges, og en kjapp sykkeltur etter at vi fikk en sykkel i posten. Ja det har seg slik at kona kjøpte ny skriver på nett, og fikk altså en flatpakket sykkel med på kjøpet. Som jeg selvsagt måtte skru sammen. Vel i virkeligheten skrudde vi den vel egentlig sammen, sammen, men med kona den mest perfekte i verden som ingeniør og supervicor. Etter en time med banning og svetting over deler som ikke passet sammen, fikk vi endelig vidunderet sammen. Det passet bra og teste den ute i dag så jeg kastet meg villig på den og tråkket i vei. Alt virket og antall meter ble trygt tilbakelagt og klokken gav meg en beskjed om at jeg hadde forbrukt 78 kcal.

Jeg velger å tenke at det var rundt midjen de forsvant fra. Dessuten gikk det nok med en del kalorier den timen det tok å skru faenskapet sammen. Så aldri så galt at ikke hverdagsaktivitet er godt for noe!

Men, sykkelen var altså helt ok den og vil bli brukt til og fra for litt avveksling fra løpingen.

 

Her er et bilde av vidunderet.

Men altså det var jo altså en ny skriver hun hadde kjøpt. Den var for øvrig også helt ok.

Men det var selve dagen i dag. Altså den beste dagen på veldig lang tid og balsam for en frossenfisk som meg. Jeg har så vidt begynt å tine opp etter vinterens dypfrysing og dagen i dag med sine 25 grader var i så mæte perfekt!

Så perfekt at vi bestemte oss for å grille i dag også, samt tok en fisketur ut i havgapet sånn helt på sparket.

Og selv om vi ikke fikk fisk så ble jeg likevel grepet av stunden og presset fra kona og etter å ha bunnfrosset tærne mine et par prøvedypp, så i et øyeblikk av galskap lot jeg det stå til og stupte i sjøen! Årets første ordentlige bad var et faktum!

Men du herre moses, så kaldt det var. Det kjentes ut som et støt mot hodet i det ishinnen knuste i overflaten og kroppen gled nedover i noe som føltes som slush. Noen få, men intense sekunder og fem svømmetak senere var jeg på land igjen og fikk teppe rundt meg. Djeeezes for en herlig opplevelse!

Dette må gjøres igjen!

 

Fortsatt god helg!

  

#bad #svømmetur #sommer #sjø #sol #trening

 

 

Lær å være konstant positiv

 

 

Hvordan være konstant positiv?

Ja kan vi lære å velge slik at vi blir konstant positive? Er det en automatisk ting som kommer til oss, eller er det et resultat av hvordan vi velger å takle ulike følelser?

Det er umulig sier du kanskje da. Det er ingen som kan klare det sier alle! Og er det egentlig meningen at vi skal tutle rundt  å være så inn i hampen smilende, blide og gjennomsyret positiv hele tiden?

Nei, selvsagt ikke. Da hadde menneskene ikke hatt de kognitive evnene som det innebærer å fremkalle negative følelser, gråt, sorg, sinne, frustrasjon, hat, misunnelse og alt annet man forbinder med negativitet.

Men mennesker har også en annen evne. Nemlig evnen til å være selektive. Det å kunne ta ulike valg er det hjernen vår som bestemmer over. Å være bevisst på det å velge,  er en gave vi kan bruke for alt det er verdt.

Se for deg at det ligger en tallerken foran deg med en snegle og en gulerot. Hva ville du velge hvis du måtte velge en av dem?

Kanskje du ikke hadde lyst på noen av dem? Da er nok sjansen stor for at du ville velge å stå over. Men de fleste ville nok ha valgt guleroten.

Så hva er poenget? 

Hvis man står overfor et valg, så vil man kalkulere fordeler og bakdeler av konsekvensene av det valget vi tok. Man vil som mennesker flest velge det som passer oss best der og da. Altså det vi slipper billigst unna med.

Så tilbake til følelser. Hva med å kalkulere og være selektiv i hvilke valg vi tar når følelser blir for vonde eller upassende? Igjen er det bra og stå i følelsene sine, leve dem og kjenne på livets opp og nedturer, men det er mulig å velge vekk den verste smerten og de vondeste følelsene, sinne og generelt negative vibber som plager deg mer enn det gagner deg.

Når reaksjoner man har fører til at man går konstant rundt med negative tanker og følelser, blir dette til skade for deg og ikke en berikelse i livet.

Når man har for eksempel en negativ tanke der selvtillit og selvbilde er mer i fokus enn en positiv tanke og følelse om dette, så kan man ta et kalkulert valg om å fjerne denne negativiteten og erstatte den med noe positivt.

Det kan hende noen da sier at det ikke er så lett, men dette er noe man altså må øve på. Og hver eneste gang jeg selv får et snev av dårlig selvtillit, så sier jeg det høyt til meg selv og i samme sekund sier jeg “ah og der gikk det over”

Jeg tar et bevisst valg om å fjerne denne tanken fra hodet. Og ved å ha øvd meg på dette har jeg altså kunnet styre mer av de negative tankene vi mennesker får fra tid til annen. Ikke fjerne dem, for vi trenger å føle, men å kontrollere dem via bevisste valg.

Er man drittlei en dag så kan det være greit å velge å være akkurat det. Helt greit. Men i kveld velger jeg å være i mye bedre humør. Da velger jeg å gjøre noe jeg synes får meg glad og det er mitt forbanna valg, ikke sant?

Smil selv om du er i dritthumør, still deg foran speilet og lag så mange ulike typer smil du klarer. Gå ut å tving frem et smil til alle du møter og ikke gi deg før du har fått 20 smil tilbake. Da velger du aktivt å være positiv!  Selv om det er uvant så er det faktisk herlig sprøtt og godt for humøret. 

Så velg riktig hvis humøret plager deg i dag!

Stay positive!

Mvh Willy

#positiv #psykiskhelse #empati #hverdagsaktivitet #suksess #leve #smile #valg #følelser #helsegevinst #helse #motivasjon 

Smil!

Reklame | Bangerhead, iDeal

 

  

 

Det å smile er lett! I hvert fall rent fysisk. Det krever i sannhet ikke mye muskelkraft til å trekke leppene til siden slik at leppene følger med og ansiktet løftes til et smil. Har du tenkt på det at å kunne bruke musklene i ansiktet er minst like viktig som å trene resten av kroppen?

 

En ting er at man trener for å få større og sterkere kropp, men går man rundt med hengetryne og sur som en potte så hjelper det faen ikke hvor flott man tror man er. En annen ting er at hvis man ikke kan kommunisere med sine omgivelser, så får man kanskje ikke den responsen tilbake som man ønsker. Man kommer lengst med et smil heter det så fint og det tror jeg fullt og helt på.

Man kommer også langt med å trene musklene i ansiktet slik at de også er sterk nok til å kunne prate, le og gi livet og dagen det lille ekstra krydderet som får solen til å skinne.

 

En god latter forlenger livet heter det også i et gammelt ordtak. Og det finnes jaggu forskning som støtter dette også. Er man generelt gladere i livet, så kan man altså regne med å leve lengre. Dette fordi glede og et lysere sinn gjør oss blant annet mer motstandsdyktig mot sykdommer. En positiv innstilling til det meste gir et gladere sinn. Et gladere og lysere sinn vil også påvirke våre negative tanker og dermed beskytte oss mot ulike psykiske sykdommer.

Ja det er ikke så lett, kan man kanskje overbevise seg selv om når livet ikke smiler. Men kanskje det er akkurat da man trenger å si til seg selv at gårsdagen får jeg ikke gjort noe med, fremtiden kan man heller ikke gjøre noe med og dermed står kun øyeblikket igjen. Og her og nå, i øyeblikket, når det ser som mørkest ut så kan man velge å la hjernen bestemme at lyset og smilet skal inn. Man bestemmer selv over sine tanker og det er over seg selv man bestemmer at man vil forandre mørket til lys.

Det jeg ofte gjør er å bestemme meg selv for alltid å smile til mennesker rundt meg. Mange ser litt forfjamset ut og noen ser irritert ut, noen er revnende likegyldig til smilet mitt, men det store flertallet smiler tilbake og de slenger også gjerne på et lite «god dag, eller hei».

«Smil til verden og verden smiler til deg»

Det er i alle fall noe jeg gleder meg over hver eneste dag. Folk blir gladere og smiler mer og jeg liker å tenke på at jeg da bidrar til at noen snur mørket sitt til i alle fall noe som er et glimt av lys. Bare ved å stramme smilemuskelen, dra leppene fra hverandre og stråle ut et stort smil!

Prøv gjerne det en uke og se hvor mye smil tilbake det gir. Bedre det enn å henge med nebbet til stadighet, ikke sant?

Mvh Willy

#smil #glede #forebygging #helsegevinst #helse #psykiskhelse #hverdagssmilet #hverdagsaktiv

Øk bevegeligheten, forebygg skader

Jeg har tidligere uttrykt min skepsis til uttøyning etter trening. Ikke det at jeg mener det er til skade å tøye ut etter trening,  men mer at det er unødvendig. Mange studier viser klart at det å tøye ut etter hard trening i tillegg utsetter musklene for i overkant mye større belastning enn det som er nødvendig. 

Jeg vil imidlertid påpeke at tøyningsøvelser er bra for å kunne holde kroppen bevegelig. Bevegelighet og det å ha bevegelsesrom tilstrekkelig til å kunne utføre ulike aktiviteter er en nødvendighet. Mange som starter å trene, vil ofte fokusere på å tøye ut etter trening for på den måten kunne unngå muskelstølhet eller gangsperr. Dette er ikke så viktig og det er heller ikke bra å tøye ut muskler som fra før av har fått skikkelig juling i en hard treningsøkt.
Muskelfibrene har da allerede fått nok og ytterligere strekking kan da i verste fall bli for mye.

Jeg ville selv heller tøyet lett ut før selve økten, men etter en lett oppvarming. Ved å tøye forsiktig muskler som skal belastes, for eksempel bena før løpeturer, kan man faktisk unngå skader. Mange har etter lang tid som inaktiv, litt forkortet muskulatur og denne trenger å være mer tøyelig og elastisk for å forebygge skader. Og det er særs viktig å forebygge fordi man da slipper å bli skadet på første løpeturen når man endelig har kommet i gang med sitt nye treningsregime.

Der vil dessuten være bra både for en balanse og generelle kroppsbeherskelse å være mykere og mer fleksibel. Dette er med på å øke evnen til å kunne være i enda mer aktivitet og samtidig redusere smerter i ledd og muskler.

Så vi kan godt slå et ekstra sterkt slag for en fleksibel og myk kropp.

Vi slår et slag for oppvarming før trening og vi slår et ekstra slag for tøyningsøvelser FØR selve løpeturen eller treningen!

Tøye etter trening? Det er slett ikke nødvendig.

Mvh Willy

#trening #helse #motivasjon #aktivitet #hverdagsaktivitet #suksess #leve #tøyning #muskler #gangsperre #bevegelse

 

 

 

Drittdager!

 

 

Alle har dem, og alle får dem.  Dager som ikke er så gode. Dager der alt eller det meste ikke fungerer slik det var tenkt når man står opp. 

I dag smilte jeg hele veien til jobb som vanlig, og jeg hadde også en god dag på jobb. Likevel ble jeg altså fullstendig slått ut etter jobb. Noen ganger er det ingen forklaring. Noen ganger er det IKKE helt allright! Noen ganger føles alt bare dritt.

Og vet du hva? Det er helt normalt. Noen dager er livet slik at man ikke orker. Tretthet og oppgitthet krydres med en følelse av uro og udefinert angst.

Det gjelder å stå i det. Forstå at det er slik, og samtidig akseptere at det er greit. Man må også kunne si til seg selv at det ser helt annerledes ut i morgen. Fordi det er viktig å ikke gi seg hen til de negative bølgene. Noen dager må man bare bla forbi. Noen dager er ark i en bok som man blar raskt forbi og går videre til nye sider og spennende kapitler.

Jeg selv blar forbi dagen og gleder meg altså til i morgen. Jeg skal stå opp tidlig, nyte en deilig kopp med kaffe og smile til alle jeg møter bare for å på den måten kunne spre litt mer glede, litt mer positivitet og gi litt mer energi til de rundt meg.

Jeg vil smile til min egen dag og til oppgaver jeg skal utføre. Når jeg kommer hjem skal jeg male en list sort og ta noen mål til taket på utestuen. Jeg skal puste, smile og leve.

Fordi i morgen vil i dag være historie. I morgen vil morgendagen være ukjent og øyeblikket være det som betyr noe. For meg og for de som er rundt meg. Fordi alle trenger at man strør om seg med de smil man har i hjertet.

Man bør forbli positiv, men også akseptere dager med nedetid. Det har vi alle fra tid til annen.

Mvh Willy

#nedetid #mestring #psykiskhelse #helsefordeler #helsegevinst #helse #motivasjon #aktivitet #hverdagsaktivitet #suksess #leve #uro #trett #sliten