Øk bevegeligheten, forebygg skader

Jeg har tidligere uttrykt min skepsis til uttøyning etter trening. Ikke det at jeg mener det er til skade å tøye ut etter trening,  men mer at det er unødvendig. Mange studier viser klart at det å tøye ut etter hard trening i tillegg utsetter musklene for i overkant mye større belastning enn det som er nødvendig. 

Jeg vil imidlertid påpeke at tøyningsøvelser er bra for å kunne holde kroppen bevegelig. Bevegelighet og det å ha bevegelsesrom tilstrekkelig til å kunne utføre ulike aktiviteter er en nødvendighet. Mange som starter å trene, vil ofte fokusere på å tøye ut etter trening for på den måten kunne unngå muskelstølhet eller gangsperr. Dette er ikke så viktig og det er heller ikke bra å tøye ut muskler som fra før av har fått skikkelig juling i en hard treningsøkt.
Muskelfibrene har da allerede fått nok og ytterligere strekking kan da i verste fall bli for mye.

Jeg ville selv heller tøyet lett ut før selve økten, men etter en lett oppvarming. Ved å tøye forsiktig muskler som skal belastes, for eksempel bena før løpeturer, kan man faktisk unngå skader. Mange har etter lang tid som inaktiv, litt forkortet muskulatur og denne trenger å være mer tøyelig og elastisk for å forebygge skader. Og det er særs viktig å forebygge fordi man da slipper å bli skadet på første løpeturen når man endelig har kommet i gang med sitt nye treningsregime.

Der vil dessuten være bra både for en balanse og generelle kroppsbeherskelse å være mykere og mer fleksibel. Dette er med på å øke evnen til å kunne være i enda mer aktivitet og samtidig redusere smerter i ledd og muskler.

Så vi kan godt slå et ekstra sterkt slag for en fleksibel og myk kropp.

Vi slår et slag for oppvarming før trening og vi slår et ekstra slag for tøyningsøvelser FØR selve løpeturen eller treningen!

Tøye etter trening? Det er slett ikke nødvendig.

Mvh Willy

#trening #helse #motivasjon #aktivitet #hverdagsaktivitet #suksess #leve #tøyning #muskler #gangsperre #bevegelse

 

 

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top