Lær å være konstant positiv

 

 

Hvordan være konstant positiv?

Ja kan vi lære å velge slik at vi blir konstant positive? Er det en automatisk ting som kommer til oss, eller er det et resultat av hvordan vi velger å takle ulike følelser?

Det er umulig sier du kanskje da. Det er ingen som kan klare det sier alle! Og er det egentlig meningen at vi skal tutle rundt  å være så inn i hampen smilende, blide og gjennomsyret positiv hele tiden?

Nei, selvsagt ikke. Da hadde menneskene ikke hatt de kognitive evnene som det innebærer å fremkalle negative følelser, gråt, sorg, sinne, frustrasjon, hat, misunnelse og alt annet man forbinder med negativitet.

Men mennesker har også en annen evne. Nemlig evnen til å være selektive. Det å kunne ta ulike valg er det hjernen vår som bestemmer over. Å være bevisst på det å velge,  er en gave vi kan bruke for alt det er verdt.

Se for deg at det ligger en tallerken foran deg med en snegle og en gulerot. Hva ville du velge hvis du måtte velge en av dem?

Kanskje du ikke hadde lyst på noen av dem? Da er nok sjansen stor for at du ville velge å stå over. Men de fleste ville nok ha valgt guleroten.

Så hva er poenget? 

Hvis man står overfor et valg, så vil man kalkulere fordeler og bakdeler av konsekvensene av det valget vi tok. Man vil som mennesker flest velge det som passer oss best der og da. Altså det vi slipper billigst unna med.

Så tilbake til følelser. Hva med å kalkulere og være selektiv i hvilke valg vi tar når følelser blir for vonde eller upassende? Igjen er det bra og stå i følelsene sine, leve dem og kjenne på livets opp og nedturer, men det er mulig å velge vekk den verste smerten og de vondeste følelsene, sinne og generelt negative vibber som plager deg mer enn det gagner deg.

Når reaksjoner man har fører til at man går konstant rundt med negative tanker og følelser, blir dette til skade for deg og ikke en berikelse i livet.

Når man har for eksempel en negativ tanke der selvtillit og selvbilde er mer i fokus enn en positiv tanke og følelse om dette, så kan man ta et kalkulert valg om å fjerne denne negativiteten og erstatte den med noe positivt.

Det kan hende noen da sier at det ikke er så lett, men dette er noe man altså må øve på. Og hver eneste gang jeg selv får et snev av dårlig selvtillit, så sier jeg det høyt til meg selv og i samme sekund sier jeg “ah og der gikk det over”

Jeg tar et bevisst valg om å fjerne denne tanken fra hodet. Og ved å ha øvd meg på dette har jeg altså kunnet styre mer av de negative tankene vi mennesker får fra tid til annen. Ikke fjerne dem, for vi trenger å føle, men å kontrollere dem via bevisste valg.

Er man drittlei en dag så kan det være greit å velge å være akkurat det. Helt greit. Men i kveld velger jeg å være i mye bedre humør. Da velger jeg å gjøre noe jeg synes får meg glad og det er mitt forbanna valg, ikke sant?

Smil selv om du er i dritthumør, still deg foran speilet og lag så mange ulike typer smil du klarer. Gå ut å tving frem et smil til alle du møter og ikke gi deg før du har fått 20 smil tilbake. Da velger du aktivt å være positiv!  Selv om det er uvant så er det faktisk herlig sprøtt og godt for humøret. 

Så velg riktig hvis humøret plager deg i dag!

Stay positive!

Mvh Willy

#positiv #psykiskhelse #empati #hverdagsaktivitet #suksess #leve #smile #valg #følelser #helsegevinst #helse #motivasjon 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top