Omorganiser kjøkkenet ditt. Flytt på ting og gå ned i vekt!

 

Visste du at du kan redusere mengden mat du tyller i deg med inntil 20 prosent i løpet av middagen?

Visste du at med enkle grep så kan du legge på deg mindre enn før og det kun ved å omorganisere kjøkkenet ditt?

Vi mennesker er i utgangspunktet late. Dritlate! Og vi mennesker ELSKER å gjøre ting så ukomplisert og enkelt som mulig. Vi vil nesten løpe ti mil hvis dette hadde gitt oss et enklere liv og en mer avslappet tilværelse. I hvert fall nesten. Kanskje i alle fall 10 meter. Kanskje.

 

Det finnes selvsagt latent i oss og i vår evolusjon at vi hele tiden vil søke de enkle løsninger. I tidligere tider var dette nødvendig for å overleve. Blant annet da steinaldermannen skulle ha middag og måtte løpe rundt å forsøke å fange en mammut med hendene. Det gikk dritdårlig. Han gjorde imidlertid livet sitt enklere ved å finne på metoder som lettet denne jakten. Han lærte seg å lokke mammuten i en felle. Han fant opp våpen for å kverke mammuten og han allierte seg med hulenaboene for at alt arbeidet ikke skulle falle på en person. På denne måten fikk han den maten han trengte. Det var imidlertid fortsatt svært hardt arbeid.

 

I dag er det annerledes. I dag trenger vi ikke disse evolusjonsmessige nødvendighetene for å overleve. I dag får vi alt opp i hendene. Alt for mye vil mange påstå. Vi løfter knapt nok på ræven for å lage middag. Vi bestiller den ferdig og får den kjørt til døren. Vi tømmer alt vi har på bordet og vi gafler i oss det vi klarer. Helt til vi er så mett at vi velter oss ned i sofaen for å hvile middag. Vi har da for fanden behov for det så mette som vi er!

 

Eller hva med de ekstra kiloene som er begynt å danne seg her og der? Må da være arvelig eller? Kanskje man ikke er så veldig fornøyd med den siden av saken, men man velger å skite i det så lenge man fortsatt er stand til å kose seg, sant? Det viktigste i livet er å nyte, er det ikke?

 

Hva hvis vi tar denne evolusjonsmessige nødvendigheten av å gjøre ting enklere for oss og snur dette på hodet?

Som ergoterapeut vet jeg at hvis man gir noen en rullestol uten at det finnes et nødvendig og hensiktsmessig behov for dette, så kan personen faktisk bli dårligere i stedet for at det skulle være en hjelp. Enkelt forklart så vil personen få en lettere hverdag, men vil bruke lenger tid på rehabiliteringen. Det vil også kunne føre til at en person som har sviktende helse, raskere vil kunne havne permanent i rullestolen. Mye raskere enn det som strengt tatt var nødvendig.

På samme måte vil vektkontroll i dagliglivet kunne påvirkes av at vi gjennomfører konstante kompenserende tiltak for å gjøre ting lettest mulig og maten mest mulig tilgjengelig og spiselig. Jo lettere vi gjør det for oss selv, jo lettere er det å kunne opprettholde en høy vekt og et mer stillesittende liv.

 

Så da er det bare til å gå i gang med å endre dette da?

Ja, egentlig er det det. Det er forbausende små ting som kan endres på og samtidig kunne oppnå resultater. Her følger en liste over gode tips til å endre hverdagen din og få umiddelbar gevinst i forhold til utgangspunktet vårt. Og hvis du husker så er utgangspunktet vårt at vi er piss late mennesker som alltid vil søke etter mest mulig, best mulig og lettest mulig!

  1. Øv på å tenke annerledes. Tenk på at du skal gjøre ting på «The hard way» kontra den letteste veien. Dette er livsstilsendring i praksis. Ved å øve på nye måter å tenke på endres hjernen sakte men sikkert over tid.

 

  1. Rydd kjøkkenet ditt. Dette innebærer å flytte eller kaste alt som er usunt. Dette naturligvis for å gjøre det usunne valget i hverdagen mindre tilgjengelig. Forskning har vist at vi mennesker har en lei tendens til å ta de raske og lette valgene. Hvis de mest usunne matvarene ikke er tilstede, eller er plassert bakerst i skapet, så vil man kunne lettere ta de sunne valgene som man da plasserer lett tilgjengelig i huset. Sett fruktskålen fremst og sjokoladen bakerst i spisskammerset og øverst i skapet slik at du må bruke stige for å få tak i den. «Get my point?»

 

 

  1. Det finnes altså studier som indikerer at ved å sette middagskasserollen fra seg på bordet slik at det er lett for alle å forsyne seg uten å måtte reise seg, fører til at folk spiser mer enn de tenkte å gjøre. Dette føyer seg inn sammen med studier som sier noe om at ved å velge de store fine designertallerknene, så er sjansen for at vi lesser for mye mat opp på fatet, stor. Velg mindre tallerkner, gjerne barnestørrelse, og tenk igjennom hvor mye og hva du tar oppå fatet. Bedre å ta for lite, vente litt, og så forsyne seg igjen etter at du har tenkt deg om. Er du virkelig mer sulten eller kan du ta et stort glass vann i stedet for? Flytt kasserollen med mat til komfyren slik at vi må reise oss hvis vi får lyst på porsjon to. Tenk deg om før du reiser deg i samsvar med punkt 1. Dette kan redusere matinntaket med inntil 20% har studier vist!

 

  1. Vær gjennomført og diskuter dette med hele familien slik at alle er enige om at nye vaner blir iverksatt i husholdningen. Det at alle er med øker sjansen for å lykkes betydelig.

 

Lykke til og ikke gi opp. Livsstilsendring er jo akkurat det. En endring der vi endrer livsstil. Hele livet! Resultatene vil komme sakte men sikkert.

 

#livsstilsendring #vaner #aktiv #middagstips #vekt #tips #endring #helsefordeler #helse #hverdagsaktiv #rutiner

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg