Å vasse i myra

 

God dag folkens. Etter en aldri så liten pause grunnet sykdom, er jeg nå tilbake med et nytt blogginnlegg. Håper dere alle har det bra og at livsstilsendring fortsatt dominerer tankesettet og daglig aktivitet.

Det å holde på motivasjon over tid er jo en prøvelse hvis man ikke har “EGENTLIG OG FUNDAMENTALT” bestemt seg for å endre sitt eget liv fra inaktiv til aktiv livsstil.

Det er helt nødvendig at man tar et ærlig og fundamentalt oppgjør med seg selv og sine innarbeidede uvaner. Ved å tenke at “jeg skal f…meg ikke endre det faktum at røyk, snus eller sofasliting er det diggeste”, ja da er også utgangspunktet for endring ødelagt. Vær for pokker ærlig hvis du ønsker å endre deg. Innerst inne så ligger kimen til endring. Man må imidlertid dyrke den frem over tid.

Men man må heller ikke vasse i myr for å klare det heller. Endring tar tid og det å ha endring i et livsløpperspektiv, kan lette oppgavene. Ikke gap over alt med en gang. Mitt klare råd er å begynne med en oppgave først og så ta en etter en etterhvert. Selv tok jeg den vanskeligste først for mange år siden, nemlig å slutte å røyke. Som et ledd i denne prosessen begynte jeg også å løpe. Vondt, tortur, smertefullt, helt jævlig er noe av det jeg husker fra den innledende fasen. Men så var jeg også standhaftig nok å gi pokker i dette. JEG HADDE BESTEMT MEG. Ingen eller noe skulle få endre på dette. Og ved å holde ut, ja så endret det seg fra helt forferdelig og til HELT NYDELIG!

Å VASSE I MYRA var heller ikke det jeg traktet mest etter. For mange er det en god inspirasjon å løpe eller gå i skog, fjell eller mark. Men jeg vet også at for svært mange ønsker man IKKE å kravle rundt i busker og klatre over knaus og berg. Våt, kald og glatte berg om høsten og vinteren, flått orm, mygg og annet ekkelt kryp om sommeren.

Selv foretrekker jeg rolige løpeturer på ASFALT, powerwalking i tørre oppoverbakker, gratistrening med egen kroppsvekt i stuen og laange løpeturer på bane. Men altså, det er meg. Jeg liker ikke å vasse rundt i en myr pissvåt et sted her på våte Vestland.

Poenget her er at man kan godt finne sin egen måte å gjøre ting på. Man vet som regel hva som skal til og så lenge man vet dette, ja så er det å finne en startdag dypt inne i egen KNALLHARDE VILJE der endring skal starte. Take no prisoners! Just do it! 

La ingen i din omgangskrets eller deg selv og hva du er vant til få bestemme over deg og din kropp, helse og selvbilde! Ikke vass i myra, løp i livet. 

Ønsker dere alle en nydelig helg!

Mvh Willy 

#livsstilsendring #livet #endring #hverdagsaktiv #motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

2 thoughts on “Å vasse i myra

  1. Flott innlegg. Selv er jeg superfan av å springe i fjellet, og gjerne i vått og utfordrende terreng. Det er likevel endel som må være på plass dersom det skal være en positiv opplevelse. Riktig type klær er en selvfølgelighet dersom opplevelsen skal være god. Det er det dessverre mange som glemmer, dropper, ev. ikke tar seg råd til. Likevel er det viktig at ikke mangel på treningstøy og gode goretex-sko, stopper en fra å leve et aktivt liv. Da må en finne aktivitet som en har utstyr til og som en liker. Det viktigste er jo tross alt å være aktiv for at fysisk og psykisk helse skal holdes frisk, ev. bedres. Takk for inspirerende innlegg!

  2. Enig. Hver sin smak er viktig. Fokuset på at folk må ditt og bør datt er ofte noe ensidig. Finn ut hva du selv synes er moro og gjør det med ulik intensitet. Når det gjelder klær så vil for min del det å løpe på asfalt, kreve teknikk og gode løpesko for å unngå skader. Vind, vann og utfordrende terreng krever annet utstyr. Fjellet bruker jeg til avspenning og ro, ikke til trening. Begge deler er like viktig. Ønsker deg og dine en herlig Søndag. 🙂 Øyvind Blindheim:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top