Sannheten om 10 000 skritt del 2

 

Et av mine aller mest leste innlegg er “sannheten om ti tusen skritt”. Innlegget kan du finne her.

Et annet innlegg i samme gate kan du finne her.

Nå kommer en oppdatert liten versjon av essensen i dette innlegget.

Som tidligere nevnt er ti tusen skritt for dagen blitt en slags norm for det å være aktiv nok. Vel, beklager å måtte si det, men det er bare IKKE NOK!
Faktisk så er det et godt stykke fra nok. Samtidig som det er et godt stykke fra nok, så er det også et godt stykke fra virkelig sunt. I alle fall om du er relativt oppegående. Jeg skulle faktisk ønske at denne noe FEILAKTIGE normen ble røsket litt opp i en gang for alle.

Som nevnt i det første blogginnlegget, så er altså ti tusen skritt om dagen mer et resultat av et gammelt reklamestunt, enn backet opp av nyere forskning og anbefalinger om daglig aktivitet.

Dessuten er det selv for relativt aktive mennesker ikke lett å nå målet om ti tusen skritt om dagen. For meg selv så ligger jeg vanligvis på et snitt rundt 7000 skritt for dagen, og jeg er meget aktiv.

Meget aktiv på EN MER RIKTIG MÅTE, bør jeg vel legge til.

Det er klart at hvis du kun bruker dagene på sofaen så er 10 000 skritt for dagen en stor forbedring. Men det er da IKKE nok til å forbedre kondisjon og form dessverre. Nyere forskning viser helt klart at det å gå en spasertur tilsvarende, tja, for eksempel 10 000 skritt, ikke er nok til å bedre formen din. Da blir det store spørsmålet om du kaster bort tiden din hvis målet er å komme i bedre form, samt oppnå god helsegevinst.

So what to do?

Selv synes jeg det er greit å bedre formen på en rask og effektiv måte. HIIT OG TABATA trening gjør dette for meg. Sammen med annen intervalltrening er disse treningsformene svært effektive og egnet til å bedre hjertehelse og kondisjon.

Man MÅ BLI ANDPUSTEN for at hjertet skal pumpe og kondisen utvides. Og det er her helsegevinst ligger. Forskning fra blant annet Cerg NTNU viser tydelig dette.

Så tren til du blir sliten og andpusten NOK. Gå turer for nytelse og sansene dine. Og skal du på død og liv opprettholde 10 000 skritt for dagen så sørg i alle fall for at du løper dine 10 000 skritt, ikke luffer rundt. Først da oppnår du bra helsegevinst av dine 10 000 skritt. I alle fall hvis målet er å bedre formen din. Selv måtte jeg på et tidspunkt innse at jeg var for bra trent til kun å oppholde meg i en for lav sone. Altså jeg luffet i for rolig tempo og fikk aldri utnyttet eller strukket grensene mine. Helt til jeg la meg på en 80% prosent av makspuls. Først da skjedde en utvikling av kondisjon. Tungt og smertefullt var det, men jeg hadde også fått vært til spesialist med hjertet og ellers fått full legesjekk før jeg startet slik at jeg følte meg veldig trygg på at dette ikke var farlig eller skadelig for meg.

Jeg vil understreke viktigheten av å få en full legesjekk og legens godkjennelse før man begynner med kraftig økning i puls. Dette for å være helt sikker på at underliggende sykdom ikke utgjør en risiko. Dettte er også viktig for ens egen trygghet, noe som er svært viktig når man skal tørre å utfordre en selv.

Som sagt. Det er nødvendig å få opp pulsen for at helsegevinsten skal bli god. Her finnes det mange muligheter. Selv synes jeg motbakker er til god hjelp. Rask powerwalk i bratte bakker gir god gevinst. Rolige luffeturer med hunden gir ro i sjelen. Ja takk begge deler.

En god anbefaling er å kjenne til makspulsen din. En rask metode kan du finne her. Selv bruker jeg en pulsklokke for å vite at jeg blir andpusten nok i det jeg gjør. Jeg trenger å komme meg opp i 80 prosent av makspuls for min utvikling. Og det er også her den beste helsegevinsten ligger.

Dagens anbefalinger fra Helsedirektoratet er 150 minutter aktivitet i uken.

Jeg mener dette er veldig bra, men det trengs nok en mer nøyaktig presisering da det som er det viktige her er INTENSITETEN I AKTIVITETEN.

Man kan oppnå like god, eller bedre resultat med 60 minutter trening der man ligger på 80% av makspuls i uken. Det er dette som er det viktige og essensen i det du gjør for å kunne høste god nok helsegevinst. Med andre ord nytter det ikke å luffe små turer med hunden og tro at du har fått god nok helsegevinst. Det må mer til enn det.

Dagens anbefalinger om intensitet ligger på 75 minutter i uken med høy intensitet. Så hva er da høy intensitet? Jo høy intensitet vil typisk ligge på 80 til 90% av makspuls. Det vil derfor være lurt å kjenne til egen makspuls.

Selv vil jeg veldig gjerne anbefale artiklene fra NTNU/CERG. Her vil dere finne oppdatert og interessant forskning på trening og livsstilsrelaterte tema. Et meget bra og informativt nettsted.

Så for å trekke paralellene tilbake til sannheten om 10 000 skritt, så burde dette reklamestuntet fra 1964, bli lagt ned eller i det minste bli presisert slik at den enkelte er helt klar over at det ikke er nok å gå 10 000 skritt for dagen for å oppnå GOD helsegevinst. Man bør også krydre dette med MINST 75 minutter høy intensitet i uken, eller det CERG altså kaller minst 100 PAI i uken.
 

Så start dine høyintense minutter, få bedre form, nyt livet og gleden, gi pokker i 10 000 skritt og nyt omgivelsene på dine turer ute. La sansene dine få kjenne på vær og vind og la KROPPEN din styre hvor langt du vil gå OG når du vil løpe litt.

Ønsker dere alle en strålende dag!

Mvh Willy

#titusen #10000 #skritt #aktivitet #hverdagsaktiv #trening #pulsøkning #helsegevinst #intensitet

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

2 thoughts on “Sannheten om 10 000 skritt del 2

  1. Et viktig poeng du kommer med her! Vi trenger trening med høy intensitet! Selv er jeg ikke så inne på dette med makspuls, men høy intensitet er for meg når jeg ikke klarer å snakke samtidig som jeg trener. Da har jeg nådd målet! Ha en fin søndag!

  2. Takk for flott innspill. Man trenger ikke pulsklokke, men man kan bruke din oppskrift. Denne følger skalaen til Borg. Et strålende fint forslag. Takk 🙂 Marleen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top