Pass på trykket! Krydder i hverdagen!

 

 

Mange av oss sliter med for høyt blodtrykk. Først og fremst skal vi se litt på hva som er normalt blodtrykk. Så ser vi på forskjellene på overtrykk og undertrykk. Hvorfor skal vi virkelig vite noe om dette?

 

Uansett hvor gammel eller ung man er, så vil det være viktig med grunnleggende forståelse av sitt eget blodtrykk. Blodtrykket er viktig å kunne noe om både med tanke på trening, men også i forhold til hvor sunn eller usunn vi er. Salt er i så måte en faktor som sterkt påvirker blodtrykket vårt.

 

Det å måle blodtrykket er enkelt hvis du har en blodtrykksmåler. Mange har en slik i dag og mange får målt blodtrykket sitt hos legen. De fleste har en vag formening om hva som er fint blodtrykk, men en stor del av oss hører på legen og tar for gitt at det han sier er bra. Ofte sier legen kun at blodtrykket er fint. Det er derfor bra å kunne spørre ham/henne om hva trykket er. For eksempel er trykket 120/80. Men hva betyr disse tallene?

 

La os ta 120/80 som eksempel. 120 betyr vårt overtrykk. Overtrykket er trykket i arteriene når hjertet trekker seg sammen. Dette kalles det systoliske trykket.

Undertrykket er trykket i arteriene mellom hjerteslagene, altså når hjertet hviler. Dette trykket kalles det diastoliske trykket. Et blodtrykk på 120 over 80 betyr altså at trykket er 120 når hjertet trekker seg sammen, og 80 når hjertet hviler.

Jeg skal ikke gå i detalj her, men vi konsentrerer oss om hva dette betyr i praktisk hverdag.

 

Mange av oss går altså rundt med verdier som er langt høyere enn det som er eksempelet vårt 120/80.

Dette regnes som et godt og ungdommelig trykk, både i overtrykk og undertrykk. Så hvis legen sier at trykket ditt ligger jevnt på dette, så har du et trykk lik en ungdom. Svært bra!

 

Har du imidlertid et trykk som for eksempel ligger på 145 eller mer, så er overtrykket ditt for høyt. Ikke svært faretruende høyt, men likevel for høyt. Hvis undertrykket ditt kryper over 100 i tillegg så er det ikke bra. Man kan godt ha et litt for høyt overtrykk enn et for høyt undertrykk. Legen vil ta stilling til om du trenger medisiner for dette. Så viktig å oppsøke lege hvis du måler hjemme og du stadig ligger for høyt her.

 

Ligger du under 140 og under 95 til vanlig så er det jevnt litt for høyt, men ingen umiddelbar fare. Oppsøk likevel lege for sjekk!

 

Så ikke så vanskelig å forstå dette. Bare oppsøk lege hvis du er usikker og engstelig for om trykket ditt er fint. Legen kan også sette på deg en blodtrykksmåler som måler trykket ditt i 24 timer og på den måten få et mer nøyaktig resultat.

 

Blodtrykket ditt kan også indikere hvilken livsstil du fører og i hvor god form du er. Har du en dårlig livsstil med for mye usunt kosthold og inaktive dager så er sjansen større for at blodtrykket ditt er høyere enn det som man vil ønske. Dette kan føre til nyresykdommer, slag og hjerteinfarkt.

 

Ikke særlig lystig med andre ord.

 

Salt er en av de verste synderne for høyt blodtrykk. Sammen med annen usunn mat, røyking og snusing, samt overvekt og inaktiv livsstil vil salt være en komponent for å øke blodtrykket. Natriumklorid som er i salt vil øke volumet i blodet og dermed skape et høyere blodtrykk. En reduksjon i saltmengde vil redusere denne risikoen ganske mye.

Du kan lese en flott artikkel om salt her.

 

Så konklusjonen i dag er relativt enkel ikke sant? Endring av usunne vaner, mer trim og mindre salt vil gi deg blodtrykk som en ungdom. Dermed vil risikoen for å dø av nyreskader, hjerteinfarkt og slag reduseres betydelig. Man kan faktisk oppnå en forlengelse av livet med rundt regnet 16 år! Det er det vel verdt?

 

Et par gode tips her på slutten.

 

Les mine tidligere blogginnlegg om livsstilsendring og motivasjon til en mer aktiv hverdag.

 

Spis sunnere enn det du tror du gjør i dag. Tre porsjoner fisk i uken er ikke sunt hvis resten av uken er usunn, eller helgen er ekstrem usunn.

 

Kutt ut saltet. Vi Nordmenn spiser i gjennomsnitt 10 gram salt hver dag. Det burde ligge under 6 gram. Ta gjerne en digital kjøkkenvekt og mål opp mengden slik at du ser hvor lite dette er.

 

Lag ditt eget krydder! Mesteparten av de varer vi kjøper i dag inneholder alt for mye salt. Sjekk innholdet av salt og velg alternative varer. Lag ditt eget krydder med riktig mengde salt, eventuelt ingen salt i det hele tatt.

 

Her følger en liten oppskrift på sunt krydder og salt. Husk at delen av salt i denne oppskriften kan kuttes helt ned til ingenting. Prøv!

Bildet innledningsvis er forresten fra egen kunstproduksjon 

Mvh Willy

 

#sunn #sunt #livsstilsendring #blodtrykk #krydder #salt #aktivitet #kosthold #hverdagsaktiv #hverdagsmat

Hei og velkommen til mitt lille blogghjørne. Jeg er en Ergoterapeut, fotograf, kunstner, selvstendig næringsdrivende, rørlegger, far til fire og bonusfar til to. Jeg blogger om litt av hvert men hovedfokuset er å fremme en mest mulig aktiv hverdag for ALLE! Jeg er levende opptatt av livet, hverdagsaktivitet, livsstilsendring og rehabilitering i et ergoterapeutisk perspektiv, samt kunst og trening. På bloggen her kan du følge mine tips til livsstilsendring og trening, men også en blanding av livets krydder, utfordringer, gleder og sorger. Med videreutdanning i rehabilitering og mange års erfaring med frisklivssarbeid har jeg også en formell kompetanse innen livsstilsendring og tilpasning av aktivitet. Jeg tar nå oppdrag som personlig trener og livsstilscoach og har personlig oppfølging der dette behøves. Kontakt meg på mail for nærmere informasjon. Jeg brenner for å hjelpe mennesker med ulike utfordringer i forhold til livsstilsendringer og har mange års erfaring med dette profesjonelt. Gjennom egne erfaringer fra et langt liv med mye erfaring på mange områder deler jeg det meste av råd og tips på denne bloggen. Jeg er også foredragsholder innen temaet livsstilsendring og motivasjon Mvh Willy Alle bilder og tekst på bloggen er copyrighted. Det som ytres på bloggen er mine personlige tanker og meninger. Sponse meg? Viktige budskap trenger å spres. Folkehelse er et slikt område. Ønsker du å hjelpe til med å sponse bloggen så kontakt meg på [email protected]
Posts created 611

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top