Raskeste veien til bedre helse!

 

 

Ja hva legger du i det å trene? Tror du at du er effektiv og ikke minst aktiv fordi du tutler deg avgårde en times tid hver kveld? Tenker du at det er nok hvis du soser rundt på treningssenteret og samtidig unngår å bli dyktig sliten og svært andpusten?

Sannheten er at de fleste av oss ikke tar i nok. Og de fleste av oss har “tusen unnskyldninger” for å unngå ubehaget som følger med det å “gi jernet”.

Lær deg å velge annerledes og finn en enklere og kortere vei til bedre helse enn å bruke time etter time i hard fysisk aktivitet hver eneste dag. Lær å implementere daglig trening til noe du liker, elsker og finner akseptabelt å leve med daglig, så blir livet litt bedre, litt etter litt. Lær å leve med trening og aktivitet heller enn å guffe på til du møter veggen.

 

Det er jo ingen hemmelighet at trening og fysisk aktivitet er bra for deg. På alle måter som kan finnes er det bra å bevege seg og det finnes egentlig få unntak der fysisk aktivitet ikke er tilrådelig. Det som finnes av nyere forskning er også ganske samstemt i dette. Fysisk aktivitet kan også være bra i mange av de tilfeller der vi tidligere ikke tenkte at det kunne være greit. Et eksempel er ryggsmerter. Nå vet vi at i de fleste tilfeller både kan fjerne smerter, men også gjøre ryggproblemer til noe man fint kan leve med.

«Man er tross alt ikke helt frisk før man er litt syk».

Det er noe som skjer i kroppen når vi begynner å finne formen. Det å trene gir som jeg har skrevet om tidligere, en utskillelse av endorfiner og endocannabinoider. Det kan du lese mer om her.

Som jeg tidligere har skrevet om her på bloggen er det forskjeller på disse to tingene. Med en tilførsel av naturlige endocannabinoider vil dette kunne skje på et tidligere tidspunkt i treningsforløpet enn for eksempel endorfiner.

En god regel er å tenke på at allerede etter ca. 30 minutter, med fysisk trening vil kroppen starte å skille ut endocannabinoider, mens det vil altså ta lengre tid og høyere intensitet for å oppnå at kroppen øker produksjonen av endorfiner. Begge deler gir imidlertid stimuli til kroppen i form av både smertestillende og økning av vellyst i aktiviteten. Endorfiner er et hormon og det utløses litt og litt i ulike situasjoner, men fremfor alt utløses det i kroppen ved fysisk aktivitet.

Uansett vil det altså for hjernen og kroppens del være en fordel å trene. Utskillelse av disse hormonene vil altså gi deg en følelse av vellyst og smertedemping, samt lykkefølelse. Denne følelsen sitter i lenge etter at trening er avsluttet.

Gjør det derfor til en vane å trene litt hver dag. Man trenger ikke bruke lang tid heller. 4×4 minutters intervaller der man får pulsen opp slik at man blir andpusten i såpass stor grad at man ikke klarer å prate, vil være tilstrekkelig.

Og hvis tiden er enda knappere så sørg for å bli andpusten på 20 x 4 sekunder daglig. Ved intens innsats i bare 20 sekunder, så 15 sekunder pause, gjentas 4 ganger, så har man oppnådd veldig mye mer enn ingenting. Løping på stedet med full speed de første 20, så 20 sekunder med knebøy, så mange du klarer på 20 sekunder, deretter 20 sekunder med løping på stedet, før du avslutter med så mange stjernehopp som mulig på de siste 20 sekundene. Du har altså nå brukt totalt 140 sekunder, og da klarer du utmerket å få presset inn dette i et stramt tidskjema en eller flere ganger daglig. Men husk at intensiteten må være så høy at du blir såpass andpusten at du ikke klarer å føre en normal samtale.

Du kan lese mer om dette og Borg skala her.

Altså vil dette oppsummert potensielt være den raskeste veien til bedre helse hvis du er generelt veldig inaktiv. Et sted må man begynne sitt nye liv, og det å fjerne en av de vanligste «unnskyldningene», nemlig «Jeg har ikke tid til å trene», vil altså bli eliminert ved å velge slik HIIT trening. Og er målet å gå ned i vekt så trenger man heller ikke trene seg til stumper og stykker, men konsentrere seg mer om kosten. Et godt tips her er å telle inntaket sitt av kalorier i forhold til hvor mye man forbrenner. De fleste spiser nok mer kalorier enn man tror selv, og ved å ha en inaktiv livsstil så vil kroppen ha et overskudd av kalorier i forhold til hvor mye man forbrenner. Mange tror at man må trene til kroppen er tilnærmet revet i stykker, men altså begynn med en total gjennomgang av mengden og innholdet i hva du spiser daglig, ukentlig og månedlig. Men, altså trening er også med på å akselerere forbrenningen. Det er med andre ord lurt å kombinere telling av kalorier med daglig aktivitet og trening. Man kan få god hjelp av ernæringsfysiolog til dette.

En annen ting folk flest tenker, er at siden man går en lang tur hver dag, så er man nok aktiv. Først og fremst vil jeg da si at det å gå tur er et hav bedre enn å ikke gjøre det, men jeg vil også påpeke at det nok ikke er nok å bare tutle av gårde hvis man skal få den treningen kroppen trenger. En raskere vei til bedre helse er da å ta kortere turer, men med høy intensitet. Begynne turene med powerwalking, altså det å gå så raskt du klarer, og så øke tempoet enda litt i oppoverbakkene du møter. Hvis det ikke er noen motbakker på din vei, så velg gjerne turer der dette er en mulighet. Jo mer sliten og andpusten du blir, jo større effekt har det på formen din. Altså en raskere vei til bedre helse. Man vil da kun trenge, la oss si en tur på 15 minutter og så snu å gå samme tempo hjem. Totalt 30 minutter powerwalk. I stedet for en time eller to med tutling og kosespasering uten særlig effekt.

Get my point?

Ved å øke ulike oppgaver og aktiviteters intensitet, så kortes tiden det tar å oppnå resultater som gir stor effekt, signifikant!

 Alt i alt så gir dette en mye kortere og lettere vei til bedre helse. Så slutt å lure deg selv med aktivitet som ikke føles på kroppen. Gi jernet, oppnå en kortere vei til resultater. Slutt å kosetrene i lang tid, men være intens og effektiv når du trener, så er du ferdig på mye kortere tid. Tren gjerne uten å måtte forplikte deg til noen, men lær å trene alene. På denne måten er du alltid klar uten at du er avhengig av andre. Ikke legg opp til å måtte gå hit og dit til et treningssenter, med mindre du finner ekstra god motivasjon av det. Selv har jeg lært meg at det er bedre og ikke minst tidsbesparende å bruke egen kroppsvekt, og hjemmet mitt samt nabolaget som treningssenter. Dessuten er det langt rimeligere.

Og du, ikke vent til i morgen, start i går, ta ny runde i dag og fortsett i morgen. Du er da allerede i gang, ikke sant?

 

Mvh Willy

 

  

#helsegevinst #hverdagsaktivitet #helsefordeler #livsstil #endring #motivasjon #trening #løping #hiit #aktiv #aktivitet #andpusten #borgskala

 

 

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg