Intenst!

Hvor intens er treningen din?

Og hvordan kan vi vite dette og ikke minst måle det på en enkel og grei måte?

Svaret er ofte å henvise til Borg skala. Denne viser deg enkle måter på hvorda du som trener vet om du trener med nok intensitet.

Borg skala kan brukes av både toppidrettsutøvere og for den gjengse mosjonist som er ute etter å bedre kondisjonen sin.

Nå er det jo slik at mange bruker pulsmålinger for å kunne finne sin arbeidspuls og makspuls for å arbeide med riktigst mulig intensistet.

For sværet mange blir dette både dyrt (relativt), og mye styr med apper/pulsmålere og til dels noe matematikk.

Noen liker denne måten og finner god motivasjon i dette, mens andre igjen synes det blir litt mye styr og da kan det enkle ofte være det beste.

Borgs skala er en slik måte.

Så hva er dette og hvordan virker det?

Borgs skala eller RPE  skalaen (Ratings of perceived exertion). Dette er din egen oppfattelse av hva som er anstrengende gradert på en skala fra 6 til 20 der 6 er ingen anstrengelse og 20 er meget anstrengende.

Det fine med denne type subjektiv måling er at den setter ord på hvordan man føler seg etter hvert som man går – småløper –  jogger – spurter og at intensiteten i aktiviteten kan beskrives i disse utrykkene.

 

Hvis man ligger rundt 10 på skalaen så ligger man der man er ved oppvarming. Fra 11 og oppover begynner man å få en fin helsegevinst.

Man bør ligge rundt 13 – 16 på skalaen ca. 3 ganger i uken får å få en fin og god effekt i forhold til din kondisjon. Og hvis du i tillegg klarer å holde 13 – 16 på skalaen i 15-20 minutter i løpet av en uke så er du veldig godt i gang med å bedre kondisjonen din!

Selv om man også får helsegevinst ved å daffe rundt i forhold til å ligge på sofaen så bør man likevel tørre å utfordre seg littegranne innimellom. Etterhvert som man gjør dette oftere og oftere, så blir dette også etterhvert lettere. Man kan lære seg å hvirkelig LIKE å gi jernet innimellom.

Som jeg tidligere har tatt opp her på bloggen min så bør man ligge i riktig utviklingssone for å ha fremgang. Så hva med å gi jernet litt innimellom, så kan vi heller daffe rundt av og til. Det er også lov nemlig!!

Lykke til!

Mvh Hverdagsaktiv

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

4 thoughts on “Intenst!

  1. Akkurat det du skriver om her synes jeg er vanskelig. Er nok ikke flink til å holde ut så lenge med høy puls, men prøver å tøye strikken litt mer for hver gang. 🙂

    1. Heisann og god Søndag!
      Det er ikke enkelt å holde høy puls over tid nei. Men det er heller ikke slik at man kanskje ikke trenger det heller?
      Det å ta litt om gangen, et steg er og et steg der er etter min mening bedre i en endringsprosess innledningsvis, enn å forsøke å “overleve” over tid 🙂 Å tøye strikken litt mer for hver gang synes jeg derfor høres veldig lurt ut!
      Mvh Willy

  2. Det har forundrett meg utallige ganger hvor lite olk er villig til å tøye grennsene sine når det gjelder både aktivitet og kosthold.
    Jeg har mine helseplager som gjør at jeg ikke alltid kan ta meg ut som jeg kunne ønske, og for min del er det heller ikke altid lurt. Men de fleste dagene kan jeg presse meg(på mitt nivå) og jeg synes det bare er deilig (ikke nødvendigvis at jeg synes det om natten når betalingen kommer he he). Men sum sumarum, hadde jeg ikke presset meg fysisk, og for det meste spist fornutigt kosthold, hadde jeg neppe fungert noe særlig godt som jeg heldigvis gjør nå. Jeg har lagt ut hva jeg har spist og aktiviteten på bloggen 🙂 Jeg liker bloggen din den tar opp ting jeg liker.

    1. Tusen takk for fin kommentar. Hyggelig at du liker bloggen min. Jeg skal gjøre mitt for at den skal bli enda bedre 🙂
      ALt henger i sammen og bevegelse, intensitet og kosthold innen normale mengder og i intensitet som passer og er tilpasset den enkelte, er ofte det aller beste.
      Ønsker deg en flott søndag!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top