Mystisk terapi, merkelig trening?

 

 

Vel det virker nesten slik av og til da ergoterapi synes å være en noe ukjent og mystisk terapiform. De fleste som har litt kunnskap om ergoterapeuter tror også at de omtrent bare befatter seg med søknader til NAV om toalettforhøyere, rollatorer og rullestoler. Dette er veldig synd. Vi som er ergoterapeuter føler vel ofte at vi blir satt litt i skyggen av andre terapiformer. Som om det å arbeide med meningsfulle aktiviteter og en helhetlig tilnærming til mennesker skulle være noe merkelig treningsform.

Så hva er egentlig dette litt mystiske og merkelige med ergoterapeuter?

 

Jeg får mange spørsmål om dette. Og det er vel egentlig litt forståelig da andre terapeutformer nok er mer kjent og vanlig i befolkningen generelt.

 

For eksempel så er fysioterapeut noe som alle kan kjenne igjen og relatere til, mens manuellterapeut er mer ukjent dog likevel mer kjent enn det en ergoterapeut er. Til og med blant mange helsearbeidere/helsepersonell er ergoterapeuters virke noe ukjent og forbindes svært ofte med formidling og vurdering av behovet for tekniske hjelpemidler som rullestoler, rollatorer til eldre og så videre. Dette er forståelig, men likevel svært synd at det oftest oppfattes at dette er det vi i hovedsak befatter oss med.

 

Wikipedia beskriver hva vi gjør på en slik måte som dette.

 

Norsk ergoterapeutforbund beskriver det på denne måten.

 

Ergoterapeuter er altså eksperter på meningsfulle aktiviteter og deltakelse.

 

Dette innebærer altså at vi har særlig kompetanse på å kartlegge og legge til rette samt finne gode treningsmetoder tilpasset den enkeltes behov til enhver tid. Og med treningsmetoder mener jeg metoder som gjør trening og aktivitet så meningsfull og moro som mulig. Svært hyggelig å arbeide med. Dette gjør selvsagt dagene mine som terapeut ekstra moro da latter og glede er en minst like stor del av terapien som de utfordringer funksjonsnedsettelser har på den enkelte.

 

Og så er det det å arbeide med ulike områder innen helse. Vi kan alle gå den veien man har særlig interesse for. Noen ergoterapeuter arbeider med arbeidsplasstilrettelegging, noen med barn og andre med eldre. Noen arbeider med hjelpemidler og andre arbeider med rehabilitering. Jeg selv har i mer enn 10 år arbeidet med rehabilitering og de siste årene også med folkehelse og frisklivssentral. Særlig er det arbeidet med opptrening av hodeskader og aktivitet/trening og folkehelse som gjør det spennende å være ergoterapeut for min del. Jeg får anledning til å bruke min erfaring og videreutdanning på et område som gjør at jeg får arbeide med motivasjon til at folk skal kunne takle alle former for manglende initiativ til å klare hverdagstrening, hverdagsaktivitet og det å klare det som er viktigst for den enkelte i livet.

 

Kort fortalt bruker vi ting som er mest mulig moro til å trene opp igjen eller motivere til å få en bedre hverdag. Som bildet innledningsvis i dag viser kan for eksempel det å gå på fisketur være en god opptrening for noen hvis dette er meningsfullt og hensiktsmessig for den det gjelder. Genialt, ikke sant!?

 

Vi er også spesielt god på å arbeide med såkalt kognitive treningsmetoder. Altså det å arbeide med hjernens funksjoner.

 

Det å være ergoterapeut er det morsomste jeg vet og jeg gleder oppriktig til å gå på jobb hver eneste dag. Som en eller annen sa: «If you find a job you love you will never have to work again»

 

For meg er dette i alle fall sant. Så hvis du lurer på hva du skal bli når du blir stor så anbefaler jeg å ta en nærmere titt på denne utdanningen.

 

Når det gjelder mitt arbeid med livsstilsendringer, livsstilscoaching og motivasjon til endring, bygger dette i særdeleshet på ergoterapeuters kompetanse innen tilrettelagt aktivitet i dagliglivet samt evne til å se personene bak de vanskeligheter den enkelte har. Jeg har også lang erfaring der jeg selv har gjennomgått livsstilsendring, men først og fremst kunnskap og kurs/videreutdanning innen kognitiv samtaleterapi, motiverende intervju og kunnskap om smerteproblematikk, hjernens funksjoner og funksjonstap ellers. Opptrening og tilrettelegging av disse områdene sammen med både formell og erfaringsbasert kunnskap innen dette gjør meg i stand til å kunne forstå og finne de måter som best passer den enkelte til å gjennomføre en livsstilsendring.

 

Så Disse hovedområdene er altså hva en ergoterapeut har kunnskap og kompetanse på. Mitt håp er at det til syvende og sist skal bli såpass kjent at man ikke kun blir forbundet med kompenserende tiltak som det å søke på og vurdere behov for hjelpemidler i hverdagen. Dette er og bør være en liten, (men viktig) del av vårt yrke.

 

Bruk oss mer til rehabilitering og forebygging i helsevesenet enn det som gjøres i dag bør være min oppfordring!

 

Har du spørsmål om hva ergoterapi er og hva vi arbeider med så legg gjerne igjen en melding eller kommentar hos oss. Har du personlige erfaringer med ergoterapeuter så skriv gjerne en kommentar om dette. Og har du spørsmål om motivasjon og livsstilsendring så skriv en melding eller en kommentar til oss så skal vi forsøke å svare så godt vi kan.

 

Ha en fantastisk dag!

Annonser:

   

#ergoterapeut #psykiskhelse #NAV #ergoterapiutdanning #livsstilsendring #hodeskader #nav #folkehelse# forståelse #kognitiv #aktivitet #livsstil #hverdagsaktivitet

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top