Dagens hverdagsaktiv – Handleturen

 

Det å gå å handle er for mange kjedelig og et nødvendig onde. Bortsett når menn skal handle verktøy eller når kvinner skal handle kjole til festen.

Den handlingen jeg vil trekke frem her i dag, er imidlertid hverdagshandlingen. Det daglige brød, ukens middag, melk og kaffe.

Ideelt sett vil mange legge dette til ukentlige turer i butikken da selvsagt dette kan være mest økonomisk samt at man reduserer stresset det er å løpe i butikken hver eneste dag. Fornuftig selvsagt.

 

Men har du tenkt over hvordan dette tankesettet kan påvirkes til å arbeide med deg, i stedet for mot?

Ta selve tanken. Altså den tanken om at slike turer oppleves stressende. Hva er stresset, og hvorfor oppleves dette negativt? Jo, svaret er ofte at man har i all tid tenkt på dette som negativt. Og har man først bestemt seg for at det er negativt, så blir det som oftest det.

 

Så har man tanken om at det er bedre å slappe av hjemme. Selvsagt en god tanke, men akk så inaktiv og passiv. Her mister man altså åpenbare muligheter til bevegelse og trening.

Så hva er så en mulig løsning på dette?

 

Jeg selv har i alle år krevd å bli trodd på at jeg elsker å shoppe og handle. Atypisk mann her altså. Men helt sant! Og i tillegg så synes jeg at jo mer mennesker det er, jo morsommere blir det. Julehandel er for meg rene himmelen!

Hva er hemmeligheten bak noe slikt tenker du kanskje? Hva er det med han der som kan være såpass ute av mannlig stilling at det grenser til manne abnormalitet?

 

Svaret er egentlig såre enkelt. Innstilling. Innstilling og vilje til å tenke på en annen måte enn den etablerte. Hvis du hater å gå å handle, så er det oftest ikke noe galt med selve handlingen. Det er mer at du har bestemt deg på forhånd at dette er pyton. Så hva med å snu dette helt? Si til deg selv at du faktisk elsker å gå å handle?

Hvorfor skal vi tenke slik de fleste andre menn? Så kjedelig da? En i mengden liksom? 16 på dusinet, liksom? ALDRI!

Ekte menn finner du med hendene fulle av varer på strak arm! Ikke subbende rundt med hengehode og en arm festet til en trillevogn!

 

Siden jeg ikke liker å daffe rundt på treningssentre, så tar jeg hverdagstreningen ut i hverdagsaktivitet. Handling er for meg både kognitiv og fysisk trening. Måten jeg går til butikken. Parkere langt unna. Bruke kurv til å samle varene i stedet for vogn. Putte oppi de tyngste varene først slik at jeg må bære dem ekstra langt. Biceps og hammercurls med posene på vei til bilen. Er jeg på senteret, så liker jeg å vente med selve handlingen til jeg har gått noen gode runder rundt og sjekket ut kaoset med mennesker. Latt dem underholde meg med deres ulike sure ansiktsuttrykk, og favoritten min, sure konekommentarer til sine respektive menn der de går foran meg i køen. Mange ulike reaksjoner, ansikter og flotte mennesker som vimser rundt på ulikt sett. Jeg elsker å gå rundt å observere disse fenomenene.

 

Og selvsagt så vises denne vandringen i korridorer, trapper og inn og ut av butikker, seg godt på skrittelleren min. Da er det på tide å handle det jeg kom for. Og igjen, hvis mulig, bære det i stedet for å bruke vogn.

 

Så neste gang du skal i butikken så vis at du er mann for dine handleposer. Ikke vær handlingslammet! Ta det som en nydelig tur blant flotte mennesker. Tren med posene, løp til bilen, parker langt unna, sykle til butikken, nyt livet og muligheten til å være en del av det store samfunnet!

 

Ha en flott handletur!

 

#hverdagsaktiv #trening #aktivitet #livsstilsendring #handletur #shopping #mannfolk

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top