Fra hjertesjekk til hjertekjekk

 

Hjertet vårt er den desidert viktigste muskelen vi har i kroppen. Den holder tritt både når man tenker på det, og når man ikke tenker på det. Hver eneste dag og natt dunker det taktfast, jevnt og trutt for å holde deg i live.

Det å ikke dunke er ikke et alternativ som er ønskelig for noen. Derfor er det å få sjekket hjertet noe av det viktigste man gjør egentlig uansett alder. En tur til spesialist ble det derfor for meg selv. Jeg «synes» at det var litt stressende å ikke vite hvordan det egentlig sto til inni der. Spesielt siden blodtrykket har vært litt høyt over tid.

 

Jeg har jo ikke egentlig noen grunn til å ikke stole på legen når han sier at «det ser ut til at alt er ok» Ikke sant! Men likevel så griner jeg meg til en full sjekk hos spesialist. Jeg mistenkte at han synes det var et forebyggende tiltak å sende meg dit, mer enn mistanken om at jeg var alvorlig syk. Og siden både jeg og legen min er helt enig om at forebygging er bedre enn reparering, så lot jeg han slippe unna med denne.

 

I dag var dagen kommet.

Sannhetens time skulle da avgjøre om jeg ikke kunne eller kunne løpe mine 2 kilometer stafettrunde i Bergen City Maraton om to uker. I mitt stille sinn var jeg litt nervøs og blodtrykket nok i overkant preget av det, når jeg kom inn til spesialisten. Det viste seg fort at det var litt overdrevet. Mannen hadde mastergrad i å roe ned overnervøse hjertepasienter og doktorgrad i å opprettholde denne tilstanden. På grunn av han gikk jeg nesten inn i rommet med en hvilepuls på 55.

 

Rolig og profesjonelt gikk mannen i gang med å stryke meg på halsen med ultralydapparatet. Dette for å finne ut om det var rust i rørene som han sa, med tydelig referanse til mitt tidligere liv som rørlegger. Moroklump! Lett henslengt sier han «at ja, jeg ser litt rust, men ikke mer enn et kvalitetsstempel på et levd liv!»

Han var også kjapp med å si at dette måtte vi KANSKJE gjøre noe med om 10 eller 20 år hvis jeg ikke levde sunt eller hvis jeg røykte. Dette kunne jeg da avkrefte. Jeg verken røyker eller drikker, og jeg trener regelmessig både i jobbsammenheng og i fritiden. Ja, se det, sier han og forteller at jeg da sannsynligvis ikke vil trenge medisin om 20 år. Betryggende!

 

Ultralyden fortsatte nedover og jeg fikk full sjekk av hjertet. Lang historie kort. Hjertet mitt var i perfekt kondisjon! På alle klaffer og vegger og slike ting hjerteleger liker å snakke om, var jeg bedre enn gjennomsnittet for folk på min alder!

 

Jeg kjente nå at stresset begynte å slippe mer taket, og roen senket seg noe. Da satte han på meg slike sugekopper med ledninger på og målte hjertefrekvenser i alle retninger. Igjen, alt helt fint og vel så det for min alder. Så var turen kommet til å sykle med alle disse ledningene hengende på meg. Jeg trakket for livet i ca. 5 minutter og fikk beskjed om at det holdt.

Jeg forsøkte å lese ansiktet hans mens han studerte tallene som kom opp på skjermen. Uten hell, og jeg er ganske god til å analysere ansikter, bare så det er sagt.

«Dette var jo litt merkelig» sa han, og hjertet mitt hoppet opp i halsen min og nektet å falle ned igjen.

«Vanligvis så kommer folk inn hit med en biologisk alder på pluss 5 til ti år. Her er din biologiske alder 40 år!!!»

Det er digg å høre når du egentlig har bikket 50!

Hjertet mitt sank rolig ned igjen i brystet. Med en selvsikker bevegelse tok det et par ekstra slag før det elegant og nonchalant satt seg på et ribben og dinglet med klaffene.

 

«Dette er vel bra?» sa jeg og han var enig. «Så da har jeg klarsignal til å løpe mine 2 kilometer om 14 dager?»

«Ja, ikke bare kan du trygt løpe, du kan gi full gass!»

 

Så her blir det ny rekord i løypen ser jeg selvsagt for meg. I alle fall personlig rekord. Det skal uansett ikke så mye til da det er første gangen for meg.

Det er deilig å få avklart at det ikke var noe galt med hjertet. Jeg er glad for at jeg fikk denne hjertesjekken.

Og i tillegg fikk jeg selvsagt med meg at jeg også var hjertekjekk. Biologisk alder 40 år!

Det blir en god vår!

Mvh Willy

#hjertespesialist #hjerte #sjekk #altiorden #helsegevinst #helsefordeler #aktivitet #hverdagsaktiv #trening #livsstilsendring

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top