Tror du at du er trygg fordi du ikke røyker?

 

Vi mennesker er ganske enkelt skrudd sammen når alt kommer til alt. Vi er kompliserte satt sammen når det gjelder komponenter og hvordan hver enkelt del av oss er nær umulig å kopiere. Samtidig, når det kommer til hvordan vi agerer, leser og tolker vår egen overlegenhet, så er vi ganske enkelt skrudd sammen. Vi tror alltid vi er litt bedre enn det vi egentlig er. Dette kan selvsagt være bra for vår egen selvtillits skyld, men når det kommer til hvordan vi forsøker å lese egen form og fysikk, så er saken noe annerledes.

Vi vet at de fleste som tenker at de skal starte på en livsstilsendring, tror at de er i bedre form enn det de egentlig er. Samtidig tror mange at om de bare spiser relativt sunt og holder seg vekke fra tobakk og overdrevne mengder med festdrikk, så er de trygge.

Nå er det viktig å påpeke at røyking faktisk er en av de verste uvanene som tar flest liv sett fra et folkehelseperspektiv, både på verdensbasis, men også her hjemme i trygge gode gamlelandet.

Dette er heldigvis flere og flere klar over. Likevel er det en andel røykere igjen som holder tritt med en uvane som tilfører kroppen alt fra Cyanid til Arsenikk. Det er ikke umulig å slutte.

Les mer om dette i mitt blogginnlegg «jeg begynte å røyke når jeg var 9 år gammel»

Det som er litt mer betenkelig derimot, er at mange tror at hvis røyking er den eneste lasten man har så ligger man likevel bra an. Hvis man i tillegg har en jobb der man er noenlunde aktiv, og har et sunt kosthold, ja så er man innafor det som går an å leve med. Så feil kan man altså ta.

Sannheten er dessverre en litt annen. Det hjelper ikke stort med et sunt kosthold hvis formen er dårlig. OG DÅRLIG FORM ER OMTRENT LIKE FARLIG SOM Å RØYKE.

En studie utført i Sverige der man har fulgt nesten 700 svenske menn fra de var 50 år til de skulle fylt 99 år. Viser at dårlig form var nesten like farlig for helsen som både røyking, høyt blodtrykk og farlig høye verdier av kolesterol. Les mer om det her.

Og hva så med dem som ikke røyker? Ja de er vel ganske trygge ikke sant? Studien viser dessverre klart at selv om du ikke røyker så er dårlig fysisk form altså nesten det samme som å røyke. I alle fall når det gjelder risikoen for å utvikle livsstilssykdommer. Det er flere faktorer som gjør dette, men dårlig regulering av blodsukkeret, risiko for høyt blodtrykk og kolesterol, samt mindre motstandskraft mot generelle sykdommer er noen av de viktigste årsakene.

Det er selvsagt et tankekors. Bare røyking var verre enn dårlig fysisk form når det gjaldt risikoen for å dø. Det er i sannhet skummelt å tenke på.

Og når man samtidig vet at vi mennesker tror vi er i bedre form enn vi egentlig er, så ringer alarmklokkene for meg iallfall. Og om de ringer for meg som er i relativt bra form, så BURDE det kanskje ringe noen bjeller for dem som tenker at dette gjelder akkurat dem. Vi er i gjennomsnitt i adskillig dårligere form enn vi tror når vi starter en ny livsstil. Dette er også noe jeg selv erfarer fra mitt eget virke. Det POSITIVE er at de som er i risikosonen, altså de som er i dårligst fysisk form, er de som får størst gevinst av å endre sine fysiske vaner og ta sunnere vaner på alvor. Det går også mye raskere enn man tror å endre livsstil, bare man legger det opp riktig og tar noen veivalg i livet som er HELT NØDVENDIGE!

Er DU klar til å endre DITT LIV?

Ta grep i går!

 

Mvh Willy

#livsstilsendring #form #kondis #røyking #helsefordeler #helse #endring #motivasjon

 

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top