Slankingen som alltid går galt!

 

Du har sikkert lest om og forsøkt utallige metoder for å redusere vekt, kvitte deg med magefett, bli sunnere og endre en negativ livsstil. Kanskje du er en av dem som ikke lykkes med noen ting av det du kaster deg ut i og i desperasjon forsøker på. Hver eneste gang du «feiler» så synker selvtilliten. Lysten til å prøve igjen får en knekk for hver gang.

Utallige «utfordringer» treningstips, og metoder for å redusere vekt presenteres i ulike fora godt støttet av ulike studier som antyder at akkurat dette virker.

 

PR eksperter leies inn for å selge de ulike produktene og få mest mulig blest om akkurat deres produkter og så kaster du deg i gang med liv og lyst. Atter en gang.

Og atter en gang så går du ned noen få kilo, og så skjer det noe. Du går uforståelig opp igjen. Hva er det egentlig som skjer? I mitt tilfelle var det vektøkning som var problemet. Hvordan gå opp i vekt uten å legge på meg selvsagt. For de fleste er det vel motsatt som er det vanskelige. Det meste handler om livsstil. Hvordan valgene vi tar i livet påvirker kroppen.

Og ikke minst at vi forsøker å behandle symptomene på denne sykdommen istedet for å behandle årsakene.

 

Nå er det slik at jeg ikke er noen ekspert på slanking da dette aldri har vært et problem for meg. Jeg har alltid vært litt for tynn og har heller hatt vansker med å legge på meg. Helt til jeg passerte 50 år og gikk uforståelig opp ca 10 kilo. Forferdelig og uforståelig siden jeg aldri har trent mer enn nå i livet. BMI viser tydelig at jeg er såkalt «overvektig».

«Vel, vel. Forstå det den som kan»

Jeg har i grunnen aldri vært i bedre form etter at jeg passerte 50. Så her er det noe merkelig som ikke henger helt sammen. Til pieces med BMI, dette er uansett ikke helt til å stole på da det er mange faktorer som bestemmer om hvorvidt det er overvekt eller for eksempel en godt trent muskuløs kropp. Uansett hjelper det mer å se seg selv i speilet. Da ser man hvilken trivselsvekt man eventuelt ikke har. Og akkurat det med trivselsvekt er viktig. Hvis du trives med deg selv og din kropp og ikke har vanskeligheter med det livet du lever så har jeg EN ting å si. SUPERT! Fortsett med det!

Men hvis du innerst inne har det skitt med dette, så foreslår jeg at du behandler tilstanden din så godt det lar seg gjøre. Man skal ikke gå rundt å ha det skitt i livet!

Som de fleste menn i min alder, så er mitt største problem å ha kontroll på kjærlighetshåndtakene. Ringen av dårlige vaner som ligger rundt livet.

Men da jeg gikk igjennom hvor sunn jeg egentlig er, og analyserte hva det er som ligger seg hvor så fant i alle fall jeg ut hva som skurret.

Egentlig ganske enkelt, men likevel akk så vanskelig. Jeg er for glad i å nyte livet! Jeg har en tilbøyelighet til å tilføre kroppen min saker og ting som forbrennes for lite, for sakte, for ditt og for datt. Selv om jeg trener så legger jeg på meg. Er det fett? Er det muskler? Eller er det en kombinasjon?

I mitt tilfelle er det en kombinasjon tenker jeg. Jeg har blitt adskillig mer bevisst på hva som skal til for å kontrollere hva det er som er sunt og hva som leder til sterkere muskler, samt hva som gir «belte» rundt livet.

Så hvis man skal ha en varig effekt av det å gå ned i vekt så har jeg noen råd som kan hjelpe i en innledningsfase.

 

  • Definer og analyser din egen vilje til å forandre livsstil for resten av livet. Det holder ikke å kaste seg på dietter, kurer og alle slike ting hvis man ikke tenker å opprettholde et endret liv for, ja nettopp resten av livet. Er du villig til å arbeide med deg selv resten av livet? Hvis svaret er ja, så start i dag. Hvis svaret er nei så har du noen mentale ting å arbeide med først, før du får nok motivasjon til å endre nei til ja. Det å avklare din egen vilje til endring er den viktigste jobben du må gjøre. Hvis du ikke er villig til å ta et oppgjør med enkelte sannheter i livet, så er det svært vanskelig. Mye og usunn mat, godteri og snus, røyk og øl kan man gjerne ha en tanke om at dette er ting som setter en spiss på livet. Det er liksom ikke snakk om å fjerne dette fordi man er «avhengig» av slikt. Jo mer du forbruker det som er usunt, jo vanskeligere er det å få en varig vektnedgang. Det er heller ikke farlig å kutte ut usunne leveregler. Tvert imot!

 

  • Når du nå har startet så er det en ting som gjelder! «Keep up the good vibes» Start med å se på hva det er du spiser. Nøkkelen til vektnedgang er å vite hva, hvorfor og hvor mye man får i seg. Overdriver man her øker muligheten for å feile. Husk at du skal endre et liv. Ditt eget liv. Dette krever tid. Faktisk resten av livet så sørg for at du er forberedt på en overdrevet mengde tolmodighet. Glem sommerkropp, vinterkropp og slike ting. Arbeid deg sakte men sikkert ned i vekt ved å regulere kostholdet ditt. Husk at de fleste ikke spiser direkte usunt, men heller i for store mengder i forhold til forbrenning.

 

  • Trene mer og spise mindre? De fleste vil ha vansker med å leve etter strenge regler rundt dette. Enkelte studier antyder også at dette har mindre effekt enn hva man tidligere har tenkt. Det er også individuelle forskjeller på hvordan ulike mennesker i ulike livssituasjoner klarer å gjennomføre. Den viktigste faktoren er imidlertid slik jeg ser det å finne en måte som man kan glede seg over og som man kan kose seg med resten av livet. Det er klart at hvis man øker aktivitetsnivået så forbrenner man mer. Hvis man reduserer/fjerner inntaket av usunn mat generelt i tillegg, så er man i alle fall på riktig vei. Dette litt enkelt forklart. Jeg er ikke en kostholdsekspert, men et bra sted og starte er her.  Tallerkenreglene.

 

  • Finn din egen balanse. Med det mener jeg at du må selv avklare en balanse mellom økt bevegelse i hverdagen og inntak av mat. Mitt eneste forslag rundt dette er å ikke legge opp til et regime som du ikke vil klare å leve etter resten av livet. Kos deg gjerne med noe snadder som ikke inneholder en eksplosjon av kalorier bare fordi du synes det er godt. Et eksempel er brus. Sukkerholdig brus er en kaloribombe som hvis man overdriver bruken vil føre til at du legger på deg. Mange sier da til seg selv at det er noen ting i livet man bare MÅ kunne unne seg og så fortsetter man med de verste uvanene man har. Man reduserer kanskje ubetydelig eller kanskje til og med litt mer enn det, men skal man lykkes så er det ulike ting man bare må kutte helt ut.Dette er litt som å slutte å røyke. Alle er i dag heldigvis enig om at røyking er skadelig og vi har i dag et fåtall som røyker i forhold til for bare 20 år siden. De usunne valgene i livet får dessverre ikke så mye oppmerksomhet. Det vil ikke være en tanke fra noen om å merke sukker, godteri og frityrstekte varer med samme merking som på sigarettpakken og det skal man kanskje heller ikke gjøre. Folk må få opprettholde en frihet i livet til å spise hva man vil og for noen inklusive meg selv er dette noe som krydrer livet. Forskjellen her ligger i hyppighet, mengde og hvilke varer man velger til slutt å kutte helt.

Det valget skal ikke jeg gjøre for noen, men jeg selv har i alle fall kuttet ut alt som er laget på en bensinstasjon og som er kokt i olje. Brus med sukker er også kuttet helt ut, men jeg nyter gjerne en lettøl i helgen. Vær bevisst på at du tar noen valg som kanskje er like vanskelig som å slutte å røyke. Bare ved å kutte ut sukkerholdige drikker er det mye å hente inn på.

 

  • Overvekt er en sykdom. Når man blir syk så må man ha behandling og gjerne medisin. Medisin smaker som oftest vondt, men med trening som medisin kan man faktisk velge å like det. Det hjelper heller ikke å behandle symptomene hvis man ikke fjerne selve årsaken til hvorfor man er syk. De underliggende årsakene til at man overspiser eller ikke klarer å ha et balansert forhold mellom inntak og uttak på vektkontoen. Det som ofte er helt nødvendig for å finne dette er å kontakte profesjonelle fagfolk for å avdekke og snakke om selve årsakene til hvorfor det er slik det er. Økt innsats med trening og aktivitet i hverdagen som du ikke slår deg selv ut på sammen med samtaleterapi viser seg ofte å ha en god effekt.Krydrer du dette med et fornuftig og godt kosthold så har du gjort mye. Kontakt gjerne også en kostholdsveileder for et optimalt tilpasset opplegg som er tilpasset akkurat deg.

Masse lykke til

Mvh Willy

#overvekt #slanking #kosthold #motivasjon #livsstilsendring #aktiv #trening #bramat #tallerkenregler #sunn #hverdagsaktivitet

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

2 thoughts on “Slankingen som alltid går galt!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top