Ingenting er verre enn vinteren

 

Vel i alle fall når det kommer til oss sarte sjeler som fryser bare vi går forbi kjøleskapet. Og selv været arbeider for å slå meg i hjel med lureriet sitt. Her om dagen lokket værmeldingen med strålende sol i hele landet! Ja bortsett fra Øst Finnmark da som vanlig. De vet jo ikke hva sol er på denne tiden av året enten det nå er natt eller, ja natt.

Forventningsfull sto jeg opp den første dagen de hadde meldt fantastisk vær. Jeg luffer meg ut i stuen i halvsvime og titter ut vinduet. Strålende vær! Jeg kjente en god forventningsfull følelse bre seg varmt rundt i kroppen og antok at det var deilig solvarme som slo mot meg. Jeg tripper ut i gangen og lukker opp døren for å hente hundematen til Buddyen min. «Åååh i Helvette karar!» Kulden slo mot meg med en kjempeneve som traff som en rett høyre fra Mike Tyson. Alt på kroppen stivnet i en rar posisjon og hørselen forsvant på grunn av isbitene som dannet seg i ørene. Vannskålen til Buddy ble til en iskake som nok han var fornøyd med, mens jeg var nede på en kjernetemperatur på godt under 20 grader.

Det gjorde ikke saken noe bedre at en iskald vind la seg som et vått teppe over kroppen min og gjorde sitt til at alle leddene i kroppen sluttet å fungere. Hadde jeg ikke falt bakover og døren klasket igjen etter meg så hadde jeg fått jobb som isskulptur på ishotellet i Tromsø på dagen.

 

Tenkte jeg det ikke. Det måtte være en hake med at solen skinte vinterstid her i strøket. Iskald nordavind og sprengkulde fra Spitsbergen snek seg rundt og gjorde livet mitt vanskelig. Igjen!

 

Etter 2 liter kaffe og godt med ved på peisen klarte jeg å heve temperaturen i rommet akkurat passe høyt til å redde livet. I mitt stille sinn forbannet jeg alt fra Nordpolen til Sydpolen, fryseboksen, julekort og OL på Lillehammer. Og som et siste spark i nyrene mine strømmet det ut nyhetssending fra Sør Korea der temperaturen var 18 minusgrader. Men folk var forventningsfulle til skikjøring, ishockey, skøyter og annen ekstremsport.

Javel! De om det tenkte jeg mens jeg krøllet teppe tettere rundt meg og vurderte å hive på flere vedkubber. Ovnen hadde fått en mørkerød farge og det spratt gnister fra dørhåndtaket så jeg lot det være.

Så hvilke traumatiske hendelser i livet har gjort meg til en slik frysepinn? Og mange med meg vet jeg. Det frister ikke mye å løpe ute, eller gå en tur, være i snøhuler eller kose seg i slalombakken hvis kroppen reagerer på kulde med å fjerne all smurning i leddene. Ikke engang blå swix hjelper når leddene ikke vil. Smertene som kommer kan kun dempes med noenlunde romtemperatur. Leddene i fingre, hofter og skuldre fryser seg fast og i lang tid etterpå er de hovne og vonde. Svært mange har det slik og det demper jo ellers lysten på å være aktiv selv når utgangspunktet er nydelig vær.

Jeg innrømmer glatt at vinteren er vakker og at en lang skitur i nydelig vintervær frister innimellom, men tanken på ubehaget gjør at jeg ikke klarer. Da er det lettere å la vær.

Nå vet jeg at det ikke foreligger gode studier som viser til at det er en klar sammenheng med leddsmerter og kulde, men århundrer med erfaringsbasert kunnskap gir oss frysepinner med leddutfordringer i alle fall litt rett. Mange «kjenner det på gikta» når været her på den Nordlige halvkule snur mot kulde, regn og sur vind. Vi har absolutt mindre av disse plagene i t-skjorte vær.

Nå må jeg også si at disse plagene mine har blitt noe bedre de siste par årene. Dette er jeg overbevist om skyldes regelmessig aktivitet og trening. All bevegelse er av det gode mot denne typen plager og jeg vil på det sterkeste anbefale å trene regelmessig i stedet for å dempe smertene med et inaktiv og lite sosialt liv.

Jeg har som nevnt tidligere investert i en tredemølle i huset og denne bruker jeg regelmessig. Ingen plager, bare bedre form og kondisjon! Hvis man ikke har mulighet til å skaffe seg slike ting så anbefaler jeg regelmessige øvelser som tøyer og gjennombeveger leddene. Yogaøvelser og type Tai Chi er gode måter å forebygge samt behandle leddsmerter på.

Og best av alt! Da trenger jeg ikke rote rundt på høgfjellet med usunn kvikklunch, uleselige fjellvettregler og våte klær som aldri tørker.

Mvh Willy

#Vinter #leddsmerter #gikta #kuldesjokk #sne #skiturer #aktivitet #trening #helsefordeler #helse

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top