Aktivitetstilpasning, livsstilsendring og ergoterapeuter

 

Ergoterapeuter har denne noe spesielle kunnskapen som satt i system opp mot ulike funksjonsnedsettelser, kan være det som gir folk en bedre hverdag.

Ergoterapeuter har spisskompetanse på å analysere aktiviteter og også tilpasse ulike aktiviteter og trening på ulike ting som kan oppleves vanskelig. Med egne kartleggingsredskap finner ergoterapeuter ut hvordan ulike aktiviteter virker opp mot ulike sykdommer eller funksjonsnedsettelser og har altså spisskompetanse på å bruke aktivitet som middel i behandling eller tilpasning i hverdagen.

 

Mange har en oppfatning om at vi som ergoterapeuter kun befatter oss med vurdering og søknader mot ulike hjelpemidler, men vår kompetanse er altså så mye mer. Når vi som i tillegg har videreutdanning i rehabilitering eller andre videreutdanninger legger dette sammen med grunnutdanning, så gir det vår kompetanse en helt annen dimensjon i det å kunne arbeide med mennesker i alle faser i livet og med alle slags funksjonsnedsettelser og aktivitetsbegrensninger.

Selv har jeg altså videreutdanning innen rehabilitering, forebygging og arbeid med folkehelse, samt mange års erfaring med det som vi kaller for nevrologi. Herunder ligger erfaring med kognitiv trening, rehabilitering av hjernen og nerveapparatet. Jeg har også en hel rekke kurs og tilleggsutdanninger av kortere varighet som ligger i folkehelseområdet og arbeid med frisklivssentraler, mestring og endring, samt treningskompetanse. Dette har jeg arbeidet med i mer enn 6 år nå.

Jeg skulle ønske selv at vi ergoterapeuter ble brukt mer for vår kunnskap om aktivitet og tilpasning av aktivitet, samt vår kunnskap om å økonomisere ulike aktiviteter, enn til å utelukkende bli brukt til å få forespørsler om tekniske hjelpemidler. Det er jo ikke slik at man ansetter en snekker til å rydde i hagen, når man har kompetanse til å bygge hele huset, ikke sant?

Heldigvis så har det de siste årene spesielt vært en positiv endring i dette. Ergoterapeuter blir i stadig oftere grad brukt på en slik måte som gjør at mennesker får dra nytte av vår kunnskap. For som et ledd i helsevesenet er alle tannhjul viktige, og ergoterapi er et av de viktigste leddene innen rehabiliteringsprosesser og aktivitetstilpasning etter et sykehusopphold eller ved generell funksjonsnedsettelse.

Som ergoterapeut har altså jeg en dypere interesse og kanskje også forståelse av hvordan ulike begrensninger innen fysiske og kognitive prosesser påvirker motivasjonen vår til endring. Denne forståelsen bruker jeg som trener og motivator. Jeg har også en særlig interesse for ulike kognitive prosesser som kan påvirke vår måte å tenke på. Det sies ofte at en av de viktigste områdene ergoterapeuter har særlig god kunnskap om, er hvordan vi arbeider med vilje og vanesystemet til mennesker. Denne unike innsikten i disse områdene gjør oss spesielt viktige innen folkehelse og livsstilsendring. Det å endre vaner krever en kompetanse på området og hos ergoterapeuter ligger ikke bare dette i grunnutdanningen, men også i videreutdanningene og andre kurs og kompetanseområder vi arbeider med. Dette altså selvsagt fordi vilje og vanesystemet, aktivitetsanalyser og aktivitetstilpasning og vitenskapen rundt dette er så sentralt i hele faget.

 

Nå har jeg løselig gått igjennom de områdene jeg selv arbeider med og har arbeidet særlig med de siste 13 årene.

Dette er kompetanse jeg selv har brukt i min egen livsstilsendringsprosess, men også bruker aktivt for å hjelpe andre med i mitt arbeide som motivator og i hverdagsaktiv. Det å komme i aktivitet igjen handlet ikke bare om å begynne å trene, men minst like mye om å endre noe i meg selv. Denne spesielle kompetansen har vi som ergoterapeuter.

I hverdagsaktiv er målet å få ut denne kunnskapen til alle! Som motivator og med kompetanse på livsstilsendring vil hverdagsaktiv arbeide spesielt opp mot de som har det vanskelig i sin livsstilsendring. Det er fordi at så lenge man er et menneske, så er det fullt mulig å endre noe. Man må bare ha de rette verktøyene og den rette tålmodigheten.

 

Mvh Willy

 

#Hverdagsaktiv #ergoterapeut #ergoterapi #aktivitetsanalyse #aktivhverdag #tilpasning #vilje #vaner #endringsprosess #livsstilsendring #trening #kognitiv

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top