Åpne døren!

 

Hei alle gode lesere. I dag har arbeidsdagen min vært fylt av mye tenking. Det å bruke hjernen for å se ulike løsninger på ulike utfordringer er en av de tingene i livet som godt kan kalles krydder. Evne til annerledestenking er en sport og trening for hjernen som både kan være en fordel og en forbannelse. Forhåpentlig så ser de fleste på annerledestenking som en styrke og ikke en bakdel.

Det finnes mange som av erfaring har tenkt litt utenfor boksen og blitt møtt med mye motstand, utfrysing og til og med diskriminering, men heldigvis så finnes det også noen som ser dette som en verdi for innovasjon og utvikling.

Jeg har gjennom mange års erfaring møtt begge deler av dette på flere felt i livet. Erfaringen min er at de som avfeier annerledestenking og utvikling gjennom nye ideer oftest ender opp med å tape i systemer som krever utvikling. Det å evne å blande trygghet, erfaring og høy kompetanse i systemer er nødvendig, men å utelate personer som er nytenkende vil hemme vekst og felles forståelse.

Jeg vil slå et slag for kombinasjonen nytenking og erfaring som basis for gode og utviklende systemer der mennesker trives og gis mulighet for personlig og gruppebasert vekst. Jeg vil slå et slag for dem som har praktisk kompetanse i kombinasjon med formell kompetanse. Jeg vil understreke faren over å låse seg i egen kompetanse i den tro at det man selv har av erfaring er det som er den eneste veien å gå. Felleskapets forståelse og samarbeid om nytenking er det som skaper gode resultater.

Åpne dørene for dem som ikke er mainstream. Åpne dørene for dem som vet hvordan hammeren brukes og ikke bare hvordan hammeren er laget. Åpne dørene for dem som evner å dra linjer mellom de ulike deler av et felleskap. Mellom etasjene. Riv veggene og la folk arbeide sammen og ikke hver for seg selv om målet er det samme.

Hvis du er den som sitter med nøkkelen, så vær den som tør å gi den ut til de som tenker utenfor boksen. Vær den som våger å inkludere de som kanskje tenker annerledes. Vær observant på faren over dine egne kognitive bias. Vær profesjonsraus. Først da ligger man til rette for spennende utvikling.

Mvh Willy 

#hverdagsaktiv #motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet #jobb #bias #annerledes #innovasjon #nytenking

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top