35 ganger 400

 

Hvis noen hadde spurt meg for noen få år siden om jeg hadde klart å løpe en runde på bane, altså fire hundre meter, så hadde jeg ledd og spøkt vekk det faktum at jeg ikke engang hadde klart 100 meter.

Når man har røykt siden 9 års alderen, er det vel muligens ikke så rart. Jeg har nå vært røykfri i 13 år og det har vært en velsignelse i livet mitt. Men, jeg begynte ikke å trene systematisk før i 2013 etter en studietur med jobben til frisklivssentralen i Modum. Der måtte vi ut i skogen å kjenne på fysisk aktivitet. Ai, ai så vondt det gjorde. Da innså jeg for første gang at jeg var i sørgelig dårlig form.

Men det å ta en livsstilsavgjørelse der å da var det lureste, nydeligste, og beste avgjørelsen jeg har gjort på dette området i livet bortsett fra å slutte å røyke.

Det å slutte å røyke er fantastisk, men god form kommer heller ikke av seg selv. Det kreves at man legger inn trening og aktivitet som får opp pulsen regelmessig. Det er et livsstilsvalg og et veivalg om hvordan du VELGER Å LEVE LIVET ditt.

Man kan godt avfeie ting med at det og det ikke passer for deg. At kroppen din ikke er bygget for slikt, at alle slags greier står i veien, men det finnes ikke mange tilstander igjen i verden der fysisk aktivitet ikke er anbefalt for å bli bedre på alle mulige måter. Man trenger nok rettledning i mye den første tiden, men man bør saktens spørre seg selv om sannheten egentlig er at man ikke orker. Da er det orken som er problemet og ikke nødvendigvis diagnosene.

For min egen del var det tung pust, prolapser i ryggen, artroser i alle ledd, en skulder som hadde forkalkninger, sosial angst og tidvise depresjoner med mer. Alle diagnosene er i dag borte eller til å leve med.

Og som jeg sa i innledningen, 35×400 meter tilsvarer 1, 4 mil uten en eneste pause! For meg er dette enormt. Jeg som trodde at det aldri kunne bli mulig å løpe en runde uten pause.

Selv om jfg har gått på mange smeller underveis så gav jeg aldri opp. Bare fortsatte i mitt eget tempo og med en knallhard innstilling om at dette skal jeg gjøre så ofte som mulig resten av livet. Jeg har ingen annen agenda enn å holde kroppen i form. Jeg har ingen mål annet enn å kose meg med å kjenne på endorfiner. Har ingen mål om lengder eller tid. Bare om å nyte at kroppen blir i bedre form. 

Mvh Willy 

#livsstilsendring #livsnyter #livet #livsglede #hverdagsaktiv #motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet #løpetur #sotra #ågotnes #angst #veiledning #helsegevinst #helse 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top