Arbeid med helsen din, ikke sykdommen

 

Hva kommer egentlig først? Høna eller egget?

Ikke vet jeg, men ved noe logisk ressonering kan man kanskje anta at en høne først la et egg etter at den i mange tusen år hadde født levende kyllinger?

Som en hel del annet i livet aner jeg ikke. Fordi det ikke er noe som til dagen opptar meg veldig mye. Med sykdom, helseplager, smerter og tunge tanker, er det annerledes. Sykdom har en lei tendens til å sluke oss hel. Små og store kroppslige plager smitter ofte hjernen også. Og mange ganger smitter det over på våre omgivelser i tillegg. Våre vansker blir da altoppslukende. En tilstand. En tilstand som forsterker våre plager.

Tenk over det. Hva er sykdommen din? Hva er symptomene? Hva er plagene dine? Og hva er det som gjør at kroppen sliter? Tenk over hva dette gjør med hjernen din. Hva det gjør med din oppfattelse av deg selv og andre, og hva som er sykdom og hva som er følgesymptomer. Hva som kan være den negative faktoren i hodet som ikke hjelper deg videre. Bare tar deg inn i en negativ spinn der ikke bare sykdommen som var utgangspunktet blir vondt, men at den i tillegg har påvirket alt annet i tillegg.

Det er ikke merkelig at det er slik. Men det er uheldig for din egen helbred. Og jo lenger man går og gir sykdom oppmerksomhet og nærer den ved å la hjernen påvirke den negativt, jo lenger vil den negative spiralen ta deg nedover.

Selvoppfyllende profetier har en tendens til å bli reelle sannheter.

På et tidspunkt bør man snu. Snu før det ødelegger livet, familie, venner og annet. De er ikke syk. De har fått påført symptomene fra sykdom som har gått feil vei hos deg selv. Og husk at dette ikke er din feil, men sykdommens feil. Husk at det ALDRI er din feil at hjernen din har en tendens til å støtte symptomer og da søker å finne trøst. Husk at det også aldri er for sent å påvirke situasjonen du er i.

Det å snu fokuset fra å være mer opptatt av sykdom og symptomer til å fokusere på helsefordeler og helseforebygging er et bevisst valg. Uansett så fortjener ikke sykdommen å vinne over deg som person. Ved å dreie fokuset fra symptomene og til mulighetene, vil mye være gjort. Hvor ofte har ikke jeg sagt til meg selv at jeg ikke kan løpe en meter. Fordi jeg har for dårlig kondis, for lite kraft, for mye angst, for ofte hoste, for lite tid, for høyt blodtrykk, for lavt blodtrykk, for mye smerter, for, ja du skjønner?

Hvis jeg i det Herrens år 1999 skulle ha tatt mer hensyn til alt dette, I STEDET FOR Å endre fokuset til noe bedre, ja så hadde jeg ikke klart det. Jeg hadde i dag IKKE vært kvitt ryggsmerter. Jeg hadde ikke klart å løpe milevis.

Vi er flinke til å fokusere på det å arbeide med sykdomssymptomer og fokus på det negative i våre tilstander. Vi er ikke så flinke til å arbeide med ressursene våre. Mulighetene våre. Endringer i en dritt negativ hverdag til noe positivt.

Hvis man spør seg selv om man har oppnådd gode resultater ved å fokusere på sykdom de siste årene, eller om man faktisk er på stedet hvil? Eller endatil har det verre enn før? Har sykdomsfokuset da hjulpet? Har redselen for endring gitt livet noe bedre? Har frykten for at ting skal bli verre tatt deg til et bedre sted i livet? Har din egen oppfattelse av hva DU IKKE ER I STAND TIL ført deg nærmere en bedre helse?

min klare oppfordring og melding til deg er at det aldri er for sent å endre fokus. Fra å arbeide med egen SYKDOM, til å faktisk arbeide med egne RESSURSER og helsegevinster i en positiv hverdag. Husk det er fullt mulig. Man må begynne et sted.

Mvh Willy 

#hverdagsaktiv #motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet #ensomhet #prøvelse #coping #helse #helsegevinst 

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

4 thoughts on “Arbeid med helsen din, ikke sykdommen

  1. Du har så rett! Også er det så fint at du sier : det er aldri for sent å bytte fokus! Det synes jeg alle bør ta med seg. Ha en fin fredag! 🙂

  2. En veldig bra artikkel, og veldig relevant i tiden. Vi går jo ofte og frykter for helsen og bekymrer oss. Har hørt ein plass at opptil 70 % av sykefraværet skylder stress relaterte skader. At vi stresser og bekymrer oss syke. Kan det stemme tror du?

  3. Personlig Utvikling: takk for fint innspill. Jeg har nok ikke tall på det, men det skulle ikke forundre meg om det var tilfelle. I hvert fall som kombinasjoner av ting og som en av flere der stress er til stede. Det er vel ingen tvil om at tilstander og sykdommer som i utgangspunktet kan overkomme, genererer stress som ikke bedrer situasjonen. Ønsker deg en god helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top