Sannheten om 10 000 skritt om dagen

 

Er du en av dem som virkelig sliter med å få skritt telleren til å gå over 10.000 skritt hver eneste dag? Til og med det å nå 3000 skritt er vanskelig, liksom? Man kan klare det innimellom, men hallo HVER ENESTE DAG??
Fakarten ikke riktig klok de som fant på dette.

Men hvem var det nå egentlig som faktisk fant på dette? Du vil nok bli forbauset over å høre hvor dette tallet egentlig kommer i fra.
Tallet kommer fra Japan i det herrens år 1964 da et Japansk firma lanserte en skritt teller som skulle bidra til å øke bevisstheten til bedre helse hos folk flest.

Dingsen ble kalt Manpo – Kei.
Manpo betyr skritt og kei betyr måler.

Bakgrunnen var at forskeren Dr Yoshiro Hatano mente at hvis inaktive Japanere økte sine skritt fra 4000 i snitt hver dag til 10000 så ville man forbrenne inntil 500kcal mer hver dag.

Dette ble en markedsførings suksess og 10000 skritt for dagen var født.

Men, holder dette mål i 2018?

Det er helt sikkert at å gå 10000 skritt for dagen er sunt. Ingen tvil om det. Men som jeg har skrevet om før så er det svært vanskelig å opprettholde et så stort antall skritt daglig. Det er nå en ting. Det som er verre er at folk blir lurt til å tro at dette er nok for å komme seg i bedre form eller å gå ned i vekt.

Selvsagt er det fint hvis man regulerer kosten og samtidig går 10000 for dagen resten av livet, men for de fleste er dette et urealistisk mål. Desssuten er 10000 skritt også litt for lite hvis man skal ha god effekt av gåingen. Her bør man egentlig opp i minst 15000 skritt hvis det skal monne. Så det gjorde det plutselig enda vanskeligere, ikke sant?

Sannheten om de titusen skrittene er at det i beste fall forhindrer ytterligere forfall. I beste fall får man fine turer ute som er flott og helseforbedrende i seg selv. Men altså den helt store helsegevinsten oppnår du altså ikke. Og mest fordi dette er vanskelig å opprettholde over tid. Og fordi det ikke er nok altså.

Så hva gjør man? Bare å kaste skrittelleren?

Nei selvsagt ikke. Bruk gjerne skritteller for å se hvor lite du har gått. Slik at du kan holde oversikt over det totale antall skritt. Slik at du kan motivere deg selv til å være mest mulig aktiv. Det er ikke dermed sagt at du må ha noen mål, men la målet være å gå så mye som mulig hver dag.

Jeg selv har skiftet ut ti tusen skritt om dagen, med så mange som mulig om dagen. I tillegg så gjør jeg små økter med HIIT trening så ofte som mulig i løpet av uken. Her er mitt eneste mål å nå makspuls så ofte og lenge som mulig. Dette har effekt!

Dette gir forbedring av kondisjon og muskler. Og gir mye større effekt og helsegevinst enn 10000 skritt for dagen.

100 sekunder med intens trening er faktisk noe jeg selv foretrekker. Jeg liker også å løpe lengre turer samt at jeg er så hverdagsaktiv som mulig. Det gir meg frihet til ikke å måtte skyndte meg for å nå de forbanna 10000 skrittene.

Ønsker alle en fantastisk helg!!

Mvh willy

 

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Mitt skrittmål er 6000 om dagen 🙂 Og nei, det er slett ikke hver dag jeg klarer det. Og noen dager klarer jeg mer enn det, opp til 12 000 skritt. Men de dagene er supersjeldne. Ergo, målet mitt er så mange skritt jeg klarer hver enkelt dag, alt avhengig av dagsform 🙂 Og når diagnosen er ME, så synes jeg faktisk at 6000 er ganske bra når jeg klarer det 😀 Så da klapper jeg meg på skulderen og sier: “bra jobba, Eva” 😀 Og så er jeg utrolig stolt etterpå 😀

      1. Da har du virkelig forstått det! Vi kan kun gjøre så godt vi kan og da burde det være mer enn godt nok. Jeg heier på deg med ME fordi det fortjener du. Med den diagnosen skal du være stolt over alt det du klarer.
        Ønsker deg en nydelig kveld!
        Mvh willy

    2. Skjer jo ingen ting hjemme, og været vet som regel folk hvordan skal bli. Så bare og kle seg. Ute det skjer. Lykke til videre i livet, med en sporty tilværelse. Ha en fin kveld.

    3. Jeg er veldig lite “eksplosiv” av meg, så jeg hadde nok heller gått og gått om jeg kunne velge. Nå gjør jeg ikke de HELLER:… men planen er å begynne på helsestudio…når jeg bare får TID til å gå ned på der og begynne 😉

      1. Heisann. Ja tid er vel uansett et issue for mange. Det er jo slik at man kan kombinere ting da. Som hverdagsaktivitet på speed, eller rett og slett korte intensive økter med tabata i egen stue. Har man sansen for styrkeøvelser så er det lurt med å bruke kroppsvektsøvelser.
        Ønsker deg en fin kveld Frodith

    4. Hehe.. herlig… Joda, er ganske så vanskelig å få til 10 000 skritt for dagen.

      Tror det er mange som er sykt opptatt av å følge disse “treningsklokkene”, at treningen egentlig bare blir et jag. Hvor er det
      blitt av gleden ved å trene, i stedet for å hele tiden stå og følge med på hvor høy puls har jeg.. “fakartn, når ikkje maxpuls i
      dag… ka gjør eg??”

      Nei, bli med på Zumbatime med meg, så har du trent godt den timen 🙂

      Ønsker å gi deg og dine lesere 20% rabatt på våre treningsklær, ved å bruke kode paal20 ved kjøp. http://www.brazfit.no

      https://zumbabrazfitpal.wordpress.com/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg