hits

Turlivets gleder og sorger!



Ofte s hrer man at n er det p tide komme seg mer ut p tur. Simpelthen fordi man har godt av det og for at det pvirker sinnet vrt p en positiv mte. Dette er jo selvsagt helt riktig!

Men hva da nr dette overhodet ikke blir interessant for den enkelte? Mange synes faktisk at det g tur er pyton! Da hjelper det ikke at forstsegpere og velmenende venner og familie forsker hjelpe deg igang.

Det forske presse eller gi folk undvendig ppekninger om at "du har da s godt av dette" vil tvert imot fre til strre ubehag og strre motvilje mot det g tur.

Glem det!

Hvis man har en motvilje mot det g tur s finnes det i sannhet mange ulike alternativer. Det er jo ikke tvil om at det er supert nr man begynner like turging, men man skal da for pokker finne ut nr man nsker det selv?!


For mange er ikke det g p tur som er vanskelig, men det mte noen p turen, kanskje det som er vrst.
Angst har mange ansikter og sosial angst er en av hovedgrunnene til begrensing av ens aktivitetsliv. "Man vil man vil, men fr det ikke til"

Det mange ikke er klar over er at det utfre en fysisk aktivitet faktisk kan gi de samme symptomer som panikkangst. Man puster tungt og nrmest hyperventilerer og man blir veldig engstelig i aktiviteten. Har man opplevd dette en eller flere ganger s er sjansen stor for at tur assosieres med noe negativt.

Det finnes heldigvis hjelpetilbud i Norge for angstlidelser og hvis man ikke allerede har kontakt med et tilbud oppfordrer jeg til at dere kontakter kommunale tjenester der du bor.

Det er vel ofte slik at fra mange personer og tjenester son nsker hjelpe s er det i dag et stort fokus p mengde og intensitet. Man har dessverre en tendens til se bort i fra drstokkmila og ulike diagnoser som kan vre til hinder for utfre aktiviteten.

Enhver person m finne sin indre motivasjon til kunne klare litt i begynnelsen og heller trygges p at g til dra er helt ok de frste ukene.

Utvikling begynner alltid et sted og mengden er  til begynne med ikke relevant i s mte.

Til slutt s klarer man kanskje ved ve litt ta p seg turklr, g i 30 sekunder s raskt man kan og deretter snu g hjem igjen!

Tenk p det! Et helt minutt p tur i treningsklr! Hvor fantastisk mye mer enn ligge p sofaen er ikke det!?

Hjelp heller til sttte dette som en seier enn gnage p at dette ikke er nok. Klart det er nok for denne gang!
Husk at "tolmodighet er en dyd

Mvh Hverdagsaktiv 

#aktiv

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar