hits

Gtur eller lpetur? Hva er best?

 

Det har blitt skrevet mange artikler om dette. Og like mange ulike svar omtrent. Jeg selv er en sterk forkjemper for bde gtur og lpetur alt ettersom hva man nsker oppn. Jeg selv liker godt g en tur en kveldsstund, men skal jeg oppn noe m intensiteten i det man gjr helt klart kes s det kjennes.

Slik sett er det mye sant i det gamle ordtaket, No pain, no gain.

 

Men, igjen. Hva det er du nsker oppn er alts stikkordet her. Hvis du er svrt inaktiv og i srdeles drlig form, er det kanskje best starte din livsstils reise med gturer. Korte spaserturer vil gi deg overskudd etter hvert og det vil bremse den drlige formen ganske s effektivt. Men her er nettopp stikkordet bremse.

Man kan alts stagge drlig form noe og samtidig f overskudd til ke mengden minutter med gange litt etter litt. Fornuftig alts! Fordi jo flere minutter du gr, jo bedre er det for helsen. Og helsen blir bedre etter disse gturene, i hvert fall hvis du sammenlikner med alternativet det vre inaktiv hver dag.

S de som har lest tidligere blogginnlegg om dette her p bloggen, vil se at det g turer er absolutt anbefale hvis man skal bryte et inaktivt mnster og bremse forfallet i egen kropp. Man fr bedre pust og mer overskudd og det legger kimen til ke aktivitetsnivet totalt sett.

Hva s med lping? Treger man egentlig denne slitsomme formen for trening? Trenger man lide seg gjennom mil etter mil i skog og mark eller p landeveien?

Igjen er det avgjrende om hva det er du nsker oppn. La oss ta et eksempel. Hvis du nsker g fra drlig form til bli i bedre form slik at du kan klare unng bli andpusten i alt du gjr, trenger kondisen din noe mer enn bare en spasertur eller to om dagen. Her trengs det kraftigere lut! Et godt hjelpemiddel er bruke BORG SKALA. Denne viser med all tydelighet hvor andpusten du br bli for oppn helsegevinst og ikke bare en bremsende effekt!

Nr du er spass andpusten at du ikke klarer fre en vanlig samtale med sidemannen, s fr du alts en bedring i kondisjon. Tenk deg n hvor mange ganger du siste ret har gtt p tur og IKKE kjent p denne flelsen. Litt tenke p hvis du gr en del tur og aldri blir andpusten, ikke sant?

Og skal du ke forbrenningen din for g ned i vekt s er det jo primrt kostholdet som br reguleres. Trening er viktig for ke forbrenning, men her trenger man ikke lpe for at det skal skje effektivt. Man m derimot srge for at man forbruker nok energi til at man kan g ned i vekt.

Ging i hyt tempo i oppoverbakker srger for dette ganske s effektivt. Her trenger man alts ikke lpe, selv om dette ogs hjelper godt p. Det viktige her er srge for at kroppen fr brukt musklene s effektivt som mulig, inntil man er godt sliten. Et pluss er jo selvsagt at hvis man ker farten i gangtempo oppover bratte bakker, s vil man garantert bli andpusten, slik at her slr man to fluer i en smekk!

S min anbefaling i dag er utfordre deg selv neste gang du gr p tur. G raskt som i powerwalking,  og k tempoet i oppoverbakker hvis du vil forbrenne mest mulig uten lpe, og lp raskt i intervaller hvis du vil bedre kondisen. Gjr gjerne begge deler hvis du nsker best mulig effekt totalt sett!

Men alts, ikke kun g slentreturer uten bli andpusten hvis du nsker gjre noe mer enn bremse en inaktiv hverdag!

 

Mvh Willy

#helsefordel #helsegevinst #lpe #gturer #hverdagsaktiv #aktivitet #nopainnogain #aktiv

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar