Gåtur eller løpetur? Hva er best?

 

Det har blitt skrevet mange artikler om dette. Og like mange ulike svar omtrent. Jeg selv er en sterk forkjemper for både gåtur og løpetur alt ettersom hva man ønsker å oppnå. Jeg selv liker godt å gå en tur en kveldsstund, men skal jeg oppnå noe må intensiteten i det man gjør helt klart økes så det kjennes.

Slik sett er det mye sant i det gamle ordtaket, «No pain, no gain».

 

Men, igjen. Hva det er du ønsker å oppnå er altså stikkordet her. Hvis du er svært inaktiv og i særdeles dårlig form, er det kanskje best å starte din livsstils reise med gåturer. Korte spaserturer vil gi deg overskudd etter hvert og det vil bremse den dårlige formen ganske så effektivt. Men her er nettopp stikkordet «bremse».

Man kan altså stagge dårlig form noe og samtidig få overskudd til å øke mengden minutter med gange litt etter litt. Fornuftig altså! Fordi jo flere minutter du går, jo bedre er det for helsen. Og helsen blir bedre etter disse gåturene, i hvert fall hvis du sammenlikner med alternativet det å være inaktiv hver dag.

Så de som har lest tidligere blogginnlegg om dette her på bloggen, vil se at det å gå turer er absolutt å anbefale hvis man skal bryte et inaktivt mønster og bremse forfallet i egen kropp. Man får bedre pust og mer overskudd og det legger kimen til å øke aktivitetsnivået totalt sett.

Hva så med løping? Treger man egentlig denne slitsomme formen for trening? Trenger man å lide seg gjennom mil etter mil i skog og mark eller på landeveien?

Igjen er det avgjørende om hva det er du ønsker å oppnå. La oss ta et eksempel. Hvis du ønsker å gå fra dårlig form til å bli i bedre form slik at du kan klare å unngå å bli andpusten i alt du gjør, trenger kondisen din noe mer enn bare en spasertur eller to om dagen. Her trengs det kraftigere lut! Et godt hjelpemiddel er å bruke BORG SKALA. Denne viser med all tydelighet hvor andpusten du bør bli for å oppnå helsegevinst og ikke bare en bremsende effekt!

Når du er såpass andpusten at du ikke klarer å føre en vanlig samtale med sidemannen, så får du altså en bedring i kondisjon. Tenk deg nå hvor mange ganger du siste året har gått på tur og IKKE kjent på denne følelsen. Litt å tenke på hvis du går en del tur og aldri blir andpusten, ikke sant?

Og skal du øke forbrenningen din for å gå ned i vekt så er det jo primært kostholdet som bør reguleres. Trening er viktig for å øke forbrenning, men her trenger man ikke løpe for at det skal skje effektivt. Man må derimot sørge for at man forbruker nok energi til at man kan gå ned i vekt.

Gåing i høyt tempo i oppoverbakker sørger for dette ganske så effektivt. Her trenger man altså ikke å løpe, selv om dette også hjelper godt på. Det viktige her er å sørge for at kroppen får brukt musklene så effektivt som mulig, inntil man er godt sliten. Et pluss er jo selvsagt at hvis man øker farten i gangtempo oppover bratte bakker, så vil man garantert bli andpusten, slik at her slår man to fluer i en smekk!

SÅ min anbefaling i dag er å utfordre deg selv neste gang du går på tur. Gå raskt som i powerwalking,  og øk tempoet i oppoverbakker hvis du vil forbrenne mest mulig uten å løpe, og løp raskt i intervaller hvis du vil bedre kondisen. Gjør gjerne begge deler hvis du ønsker best mulig effekt totalt sett!

Men altså, ikke kun gå slentreturer uten å bli andpusten hvis du ønsker å gjøre noe mer enn å bremse en inaktiv hverdag!

 

Mvh Willy

#helsefordel #helsegevinst #løpe #gåturer #hverdagsaktiv #aktivitet #nopainnogain #aktiv

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar