Innenfor eller utenfor sonen?

Utviklingssonen altså.

Dagen i dag startet for meg med kaffe som vanlig. To store glass med vann og en porsjon havregrøt kickstarter forbrenningen min. Deretter velger jeg i dag å løpe ute i friskt haglvær som popper meg i ansiktet som små ertepistolskudd. Vondt og deilig på samme tid.

Jeg vet for min egen del at jo mer jeg får av frisk luft og sansing av elementene rundt meg, jo mer eufori fremkaller det når jeg er ferdig. Dette har selvsagt noe med signalstoffer i hjernen å gjøre som jeg har skrevet om tidligere på bloggen. Her kan du lese mer om dette.

Hastigheten i dag var særlig moderat og jeg brukte 21 minutter på 3,7 km. Pusten gikk jevnt og jeg koste meg med turen.

For å komme tilbake til dette med nærmeste utviklingssone så vil dette i denne sammenhengen bety at for å utvikle både muskler og kondisjon så må man ta hensyn til utviklingssonen man til enhver tid befinner seg i.

Dette betyr at for å bli bedre så må man ha kontroll på hva som er for mye – for lite – og akkurat passe – OG det viktigste, nemlig hvordan vite hva som er hva.

Se for deg at du velger å trosse din egen demotivasjon bare på pur og velger å aktivt gå en tur! Når vi vet at all bevegelse er bedre enn ingen bevegelse så er det jo nok å gå en tur som planlagt, men hva hvis du akkurat i dag velger å trosse den lille djevelen på skulderen som hvisker motiverende ord ved å vise deg 712 måter å bruke en sofa på..

Så hvordan komme seg ut å bli liiitt sterkere enn før? Det er her utviklingssonene kommer inn i bildet. Ja det er mye å tjene på å gå en tur –  Ja – det er enda mer å tjene på å løpe en liten tur – Ja det er ingen vits i å sprenge seg til man kaster opp av utmattelse og forbanner sin egen idioti og bestemmer seg der og da ledsaget av kraftfulle forbannelser om at dette skal jeg aldri mer gjøre.

Satt i perspektiv er da en liten tur helt greit, men hvis man gjør kun det resten av livet får man heller ikke særlig utvikling av hverken kondisjon eller muskler.

Hvis man løper til man er dårlig blir dette i motsatt ende og man risikerer å ikke klare å følge opp, man kan skade seg og dermed bli satt ut av aktiv hverdag for kortere eller lengre tid og det vil man jo ikke.

Ved å gå en tur der deler av turen består av temposkifter der man blir andpusten så er man i riktig sone. Det er da utvikling skjer og man blir i stand til å øke fart og intensitet mer og mer.

Mitt forslag vil da være å utnytte alle motbakker man kommer til. Øk tempoet så mye at man blir andpusten i hver eneste motbakke man kommer til. Når en dag turen gjøres slik og man ikke blir andpusten i motbakken, så har man målbar bedring!

Det er da på tide å øke farten og intensiteten enda mer.

Lykke til på neste tur ute!

Mvh Hverdagsaktiv

#motivasjon #aktivitet #hverdagsaktivitet

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg