Dø ung og bli et vakkert lik?

 

Flere og flere i dag lider av for høyt blodtrykk.

Høyt blodtrykk eller hypertensjon er ikke en sykdom i seg selv, men en tilstand som ofte kan lede til andre og svært alvorlige sykdommer hvis man ikke får behandling. Faktisk viser det seg at 4 av ti nordmenn ikke har peiling på hva deres eget blodtrykk er. Dette er svært bekymringsfullt og kan få svært alvorlige konsekvenser for mange.

Hjerneslag, hjerteinfarkt og nyreskader kan oppstå som følger av høyt blodtrykk.

For min egen del som arbeider mye med rehabilitering etter hjerneslag er jeg pinlig klar over hvilke følger dette kan få for den enkelte. Alt fra plutselig død til det å være avhengig av rullestol, hjelp til å spise, mat gjennom slange, tap av språk og nedsatt kognitive funksjoner kan være følgene av et hjerneslag.

Dette er noe man absolutt ikke vil ha folkens!

Den beste måten å unngå dette på er naturligvis å forebygge på best mulig måte. I Bergens Tidende i dag står det en artikkel om at ja, nettopp 4 av 10 nordmenn ikke kjenner sitt eget blodtrykk og hvilke konsekvenser dette kan få.

Jeg som arbeider med dette både forebyggende gjennom friskliv, og rehabiliterende etter at skader har oppstått, kjenner meg ganske så fortvilet når jeg ser hvilke skader på enkeltpersoner som KUNNE VÆRT UNGÅTT hvis fokus ble satt inn på forebygging.

 

Livsstilen vår er en av flere faktorer som kan lede til høyt blodtrykk. Måten vi selv velger å leve på vil noen ganger ta livet av oss. Den desperate jakten på lykke og nytelse leder ofte mange til feile strøk av byen. De lar seg lokke inn i bakgatene i livets by der kneiper og stuer med farlig god mat regjerer. Der røykfylte små restauranter og overforbruk av alkohol, røyk og usunn mat styres av livsnytermafiaen som regjerer disse smugene.

Grafittien som blinker mot oss fra strøkets vegger er blankpolert og tidsriktig. Flasher mot oss for å selge en livsstil som forteller oss at det er fanden så deilig å bare leve. Ikke tenke på morgendagen, men nyte mye og mangt i mengder.

Grafittien spyr ut sine korte konsise meldinger også på nettet. For mange er det ikke en grense i det å nyte og da blir nytingen til misbruk.

En klok mann eller dame sa en gang noe om «Alt med måte». Det er fine ord, men hva ligger egentlig i ALT?

Er «alt» lov? Bør man som livsnyter ha lov til å nyte absolutt alt eller har man lov til å ta noen enkle valg i livet som gjør at man kan nyte så lenge som mulig og ikke bare så mye og så raskt som mulig?

Jeg regner meg selv som livsnyter. Mitt mål er å bli 167 år gammel. Pluss eller minus noen år selvsagt. Alt med måte! Om jeg klarer å nyte livet så lenge er vel noe usikkert, men jeg skal jaggu gjøre et godt forsøk.

Da jeg var ung sa vi gutta alltid til hverandre når vi gjorde noe usunt eller tidvis ulovlig: «Dø ung og bli et vakkert lik»

 Det var litt sånn enten eller. Enten var man i live og levde til det fulle, eller så var man død og det var jo litt kjedelig for den dèt gjaldt.

Med årene kom der sigende inn litt visdom. Sakte men sikkert kom den krypende inn over en som tåke fra havet. La seg som et teppe over en og fylte en med halvparten fryd og halvparten skrekk. Visdommen min var blant annet å se livet på en litt annen måte. Jeg hadde overhode ikke lyst til å bli et vakkert lik lenger. Nei jeg måtte på en eller annen måte forebygge en litt for tidlig død. Og samtidig opprettholde livskvalitet og evnen til å nyte livet med alle dets smaker og krydder.

Jeg tenkte tilbake på «alt med måte» Hvis jeg skiftet ut «alt» med «en god del» var jeg vel likevel innafor!?

Jeg tok på et tidspunkt noen livsstilsvalg og sluttet med det som åpenbart tok livet av meg, samtidig som jeg beholdt deler av det som skulle nytes. Bare ikke i så store mengder som før. Måtehold var stikkordet. Måtehold på noen områder og fjerning av de tingene som var verstingene på listen. Slik som frityrstekte ting, røyking, hurtigmat og en kraftig reduksjon i SALTMENGDEN.

Samtidig begynte jeg med kanskje det viktigste tiltaket etter dette. Jeg gikk til lege regelmessig for å få sjekket alt mulig. Også blodtrykket. Og selvsagt var det for høyt. Jeg var altså i en risikogruppe for å kunne bli en av de jeg selv behandlet som ergoterapeut innen nevrorehabilitering.

Jeg hadde ikke noe valg. Endring av livsstil er en nødvendighet hvis man skal ha et mål om å bli 167 år gammel. + –  selvsagt.

Regelmessig trening i tillegg til å nyte livet med forsiktighet og med måtehold er den viktigste årsaken til at folk overlever hjerneslag og faktisk klarer å rehabilitere seg tilbake til et relativt normalt liv.

Men viktigst av alt så vil det forebygge nevnte sykdommer MYE mer enn folk flest er klar over. Ta dine livsstilsgrep nå og start en prosess der du faktisk blir i stand til å nyte livet så lenge som mulig.

Det er ingen grunn til å dø ung bare for å bli et vakkert lik!

 

Mvh Willy

#livsstilsendring #trening #aktivitet #hypertensjon #blodtrykk #sjekkdeg #hjerneslag #forebygging #rehabilitering #helse

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top