Alminnelig høflighet

 

 

Hva er høflig? Er det samme sak som anstendig? Er det det samme som folkeskikk?

Hva er det som gjør mennesker uhøflige? Er det usikkerhet eller er det forakt? Er det en manneting, eller er det forbeholdt kvinner? Kanskje det ikke er kjønnsavhengig, men at utgangspunktet er at alle kan være uhøflige?

Er det da greit å være uhøflig eller mangle folkeskikk, eller finnes det regler for hva som er hva og hvordan man anvender egenskapene? Og ikke minst i hvilken situasjoner man kan anvende disse egenskapene?

For uansett er det vel en egenskap. Og hvis det er en egenskap så er det vel menneskelig? Og alt som er menneskelig er vel egentlig akseptabelt? Eller?

Eller er det som vaner og uvaner? Der høflighet er en god vane, og uhøflighet er en uvane? Kan man da egentlig regulere sine vaner der uvaner kan legges bort og gode vaner fremmes?

Hva som er høflig og uhøflig er i seg selv vanskelig nok å identifisere. Vi mennesker mener jo også at ulike egenskaper kan rettferdiggjøres gitt at situasjonen krever det eller at personen man er uhøflig mot fortjener det? 

Hvis en fremmed på bussen smiler og sier hei, ville du da gjengjeldt smilet? Eller ville du tenkt at det var noe rart med ham eller henne og snudd deg vekk? Kan hende du ville følt deg svært ukomfortabel. Hva hvis du bare snudde deg fra situasjonen? Er det høflig, uhøflig eller mangel på folkeskikk?

Kan hende du følte frykt mot denne personen? Er det da å være på den sikre siden å legge vekk folkeskikken da det å beskytte seg mot potensiell fare, redde en ukomfortabel situasjon, unnskylde seg selv med at personen sikkert er en dust, idiot, fæl, ufyselig, farlig, uhøflig, eller innehar andre kvaliteter du gjerne skulle vært foruten? Da er det vel greit å være uhøflig eller mangle folkeskikk? 

Men vet du hvem personen er? Kjenner du vedkommende? Forstår du hva vedkommende har, gir, vet, mener, står for? Vet du hvilke verdier vedkommende står for? Hvis svaret er ja, da er det vel greit å legge vekk folkeskikken og smelle til med uhøflig opptreden, snu deg vekk og la vedkommende seile sin egen vei? Hva hvis du er uenig i vedkommendes meninger, kultur, væremåte, eller hva det enn er? Da er det vel greit å være uhøflig?

Og hvis svaret er nei da? Finnes det noen grunn til å være uhøflige da? 

Ja, ikke vet jeg. Jeg har tidligere skrevet om å smile til alle jeg møter. Jeg har fra barnsben blitt oppdratt til å være høflig og veloppdragen mot alle jeg møter. Det å vise respekt mot mine medmennesker er for meg en hellig ting. Fordi jeg vet aldri hvorfor andre handler som de gjør. Hva ligger bak deres handlinger og reaksjoner på mitt smil? Hvis noen ikke smiler tilbake kan det være mange grunner til det. Jeg smiler like mye til vedkommende neste gang også. Jeg hjelper også gjerne vedkommende hvis han eller hun trenger den hjelpen jeg kan gi selv om personen har helt andre tanker om hvem og hva jeg er. Fordi det handler om folkeskikk, forståelse, respekt for andres syn, meninger og verdier selv om du ikke per i dag forstår dem.

Jeg velger å smile. Jeg velger å være glad. Jeg velger å tro at andre er like mye verdt som meg og at jeg er like mye verdt som dem. Jeg velger i alle fall å tenke det.

Hva velger du?

Mvh Willy

#respekt #forståelse #høflighet #folkeskikk #smil #gjensidighet #empati #helse #hverdagsoppførsel #detfinsengrunnforalt 

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top