Du blir hva du spiser!

Reklame | Bangerhead, iDeal

 

  

 

Ja, slik heter i alle fall et gammelt ordtak. I dagens lille blogginnlegg skal vi ta opp et velkjent tema. Nemlig de skjulte kaloribombene. Kanskje du får noen ideer som kan hjelpe deg på veien mot en fornuftig regulering av kostholdet ditt.

Så man blir altså hva man spiser. Ja vel, men hva spiser man egentlig? Spiser man egentlig så veldig usunt? Det som overrasker meg ofte er at de fleste som jeg snakker med faktisk spiser relativt sunt. Så de tror egentlig ikke at det må så stor endring i kostholdet til for å gå ned i vekt som det som dessverre ofte er virkeligheten. De tror at bare man trener mer og hardere, så er det greit. Men nøkkelen til vektnedgang ligger i endring av kostholdet. Telling av kalorier er ikke hele sannheten, men fakta er likevel at hvis vi får for mange kalorier inn enn det vi klarer å forbrenne, så ligger vi an til vektoppgang. Er vi like opptatt av å kunne fortsette å få i oss nok av det vi er vant til, så hjelper det ikke å øke aktivitetsnivået noe hvis antallet kalorier likevel forteller kroppen at du er på stedet hvil.

Get my point?

Nå i sommervarmen er det lett å gå i kalorifellen. Vi som er veldig glad i is vet i alle fall at is kan være både godt og selvsagt litt usunt. Men neste gang du går i butikken og handler is til deg og dine, kan det være bra å sende en liten tanke til kaloriguden når du foretar ditt endelige valg.

Ved å velge slik mange gjør, nemlig størst og med mest snop på vet du at du får noe usunt. Likevel skal man jo kose seg ikke sant?

Ta en liten titt på denne listen her.

Lion King size = 419 kcal
Vaffel krone-is = 411 kcal
Gigant krone-is = 379 kcal

Ganske brutal den der ikke sant. Sett i perspektiv er dette en full middag for noen.

Men, ved å velge en annen type ser det likevel litt bedre ut. Så sommeren kan fortsatt nytes med god is hvis man for eksempel velger ulike saftis varianter.

Lollipop fra Diplom-is = 74 kcal. Med bare 74 kalorier er dette et helt klart valg i min bok.

Ja, men det er så godt sier du. Man klarer ikke helt å velge bort det å kose seg i sommervarmen. Og det er helt ok også. Bare å droppe andre ting i løpet av dagen så kommer totalen likevel opp i valgt antall kilokalorier.

Det kan være lurt å få hjelp av noen som har utvidet kunnskap til kostholdsplanlegging hvis du sliter med vekten. Å ta kontakt med fastlege for en vurdering er spesielt lurt. Han eller henne kan videreformidle ditt behov til lokale frisklivssentraler, eller til egne spesialistsentre som arbeider med denne type rådgivning. Det finnes også andre rådgivningstjenester som for eksempel ROS  Rådgivning om spiseforstyrrelser. De har også en Chat tjeneste som man kan kontakte for hjelp og råd. Se på denne nederst i høyre hjørne. Denne er anonym også.

Vel, fra gode adresser til gode vaner.

Hva du velger er altså nøkkelen til for mye eller for lite. For de som sliter med å gå ned i vekt er en tilnærming til mat og inntak verdt en gjennomgang. Jeg er klar over at det er ulike årsaker, mer enn det å telle kalorier som ofte skyldes vektøkning, men det er også derfor jeg anbefaler en gjennomgang hos fagpersoner som arbeider med dette da det nettopp er mange ulike årsaker og individuelle forskjeller.

Men noe kan man altså gjøre selv ved å ta vekk en del av de bombene som i hvert fall ikke hjelper på.

Vi har nevnt is i sommervarmen, men vi må heller ikke glemme grillmiddagen. Hm, nå skal jeg liksom ødelegge den også? Ikke nok med at jeg rakker ned på favorittisen, nå skal jeg pokker også ødelegge selve middagen? Velger du å spise sunnere som for eksempel grillet kylling, så er du reddet tenker du. Ja kylling er sunt. Ferdig snakket! Et kyllinglår inneholder ca. 160 kcal. Ah, reddet.

Men visste du at hvis du spiser kyllinglåret med skinn på så er du plutselig oppe i 350 kalorier?

Og skal du ha en kjapp liten sultstiller i form av en liten pakke nudler? Kjapt og greit, mens du venter på middagen? Ja, kjapp måte å få i seg ca. 500 kalorier! Tar du to pakker da som mange gjør er du oppe i 1000 kilokalorier! WOW!

Vel, igjen er det altså et valg man tar.

Visste du forresten at du må gå i en og en halv time for å svi av 100 gram potetgull?

Visste du at du må jogge i en time og 3 minutter for å svi av middagen du valgte på bensinstasjonen bestående av en baconpølse med brød, agurkmiks, ketchup og rekesalat (685 kcal)?

Man kan jo for eksempel unne seg en liten snickers for å døyve den verste sulten? Den inneholder «bare» 374 kcal. Her trenger man bare å løpe i 34 minutter for å forbrenne den vekk.

Jeg velger å holde et såpass høyt aktivitetsnivå at jeg fortsatt kan kose meg litt. Men bare litt. Jeg har selv kvittet meg med mye av de usunne hverdagsuvanene som er det som trekker totalen opp. Brus med sukker, bensinstasjonmat på farten, en is her og en is der samt softis er historie.

Mitt valg, min kropp, mitt tempel! Gidder ikke løpe meg i hjel fordi jeg ikke tar sunnere valg i hverdagen, men løper gjerne litt ekstra for en koselig helg med god mat og drikke. Med måte altså. Må ikke fylle magen til det gjør vondt, ikke sant?

Det er ikke det at man skal spise gress hele tiden, men heller ha et godt og fornuftig inntak av sunne matvarer. Kombinerer man dette med å ha kontroll på antall kilokalorier inn, samt å trene jevnlig, så er man faktisk inne på rett vei.

Hvis du nå fikk lyst på den muffinsen som ligger i skåla foran deg så er den, selv om den inneholder blåbær, ikke spesielt sunn. Faktisk så ligger den der full av tomme kalorier. 400 tomme kalorier.

Jeg selv har tenkt å ta den iskalde lettølen som står i kjøleskapet. Den trenger jeg etter en lang arbeidsdag med høyt tempo i frisklivssentralen. Der forbrente jeg rundt regnet 700 kilokalorier på en time, og lettølen inneholder ca. 160 kalorier. Innafor? Ja.

Men popcornet i skålen dropper jeg lett. Den inneholder forresten 476 kalorier, noe som tilsvarer rundt regnet 43 minutter med løping. Nei, da går jeg heller for en ekstra pils. Det er tross alt sommer!

Ønsker alle lesere en strålende kveld!

Mvh Willy

#kosthold #kalorier #vekt #spiseforstyrrelser #ros #kaloribomber #aktiv #hverdagsaktiv #livsstil #endring #trening #sunn

 

Hei og velkommen til mitt lille blogghjørne. Jeg er en Ergoterapeut, fotograf, kunstner, selvstendig næringsdrivende, rørlegger, far til fire og bonusfar til to. Jeg blogger om litt av hvert men hovedfokuset er å fremme en mest mulig aktiv hverdag for ALLE! Jeg er levende opptatt av livet, hverdagsaktivitet, livsstilsendring og rehabilitering i et ergoterapeutisk perspektiv, samt kunst og trening. På bloggen her kan du følge mine tips til livsstilsendring og trening, men også en blanding av livets krydder, utfordringer, gleder og sorger. Med videreutdanning i rehabilitering og mange års erfaring med frisklivssarbeid har jeg også en formell kompetanse innen livsstilsendring og tilpasning av aktivitet. Jeg jobber også som hypnoterapeut og livscoach på Bergen Helhetsklinikk a/s. Ønsker du å bidra med sponsing på bloggen? Kontakt meg på mail for nærmere informasjon. Jeg brenner for å hjelpe mennesker med ulike utfordringer i forhold til livsstilsendringer og har mange års erfaring med dette profesjonelt. Gjennom egne erfaringer fra et langt liv med mye erfaring på mange områder deler jeg det meste av råd og tips på denne bloggen. Jeg er også foredragsholder innen temaet livsstilsendring og motivasjon Mvh Willy Alle bilder og tekst på bloggen er copyrighted. Det som ytres på bloggen er mine personlige tanker og meninger. Sponse meg? Viktige budskap trenger å spres. Folkehelse er et slikt område. Ønsker du å hjelpe til med å sponse bloggen så kontakt meg på [email protected]
Posts created 658

4 thoughts on “Du blir hva du spiser!

  1. Lag egen iskrem – ta å søke på “Nice cream” så finner du mye godt og utrolig lettvindt
    Ellers er frosne bær + sukrin + en dæsj skyr eller yoplait yoghurt /kesam eller liknende nydelig og smaker som en sorbet
    Pleier også å lage egen saftis i slike små silikonformer. Blir utrolig nye billigere enn å kjøpe is og så blir det tilnærma kalorifritt
    Slpr også et slag for å grille grønnsaker å ha som tilbehør til maten. Sopp, aubergine, Squash, løk, paprika, asparges mm gjør seg så godt når det legges direkte på grillen at det i seg selv dekker mitt behov for tilbehør. Og av grillmat er det bare å velge rene kjøttstykker og fisk fremfor halvfabrikat og bearbeidet produkter. Litt fett i kjøttet og fra olje er ikke så farlig. Noe fett skal man ha og fett i mat har enormt mye å si for mettheten.
    Lykke til videre! Heia heia =)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top