Kunsten å slappe av

 

Noen ganger kan alt bli litt for mye av det gode. Litt for mye god mat, litt for mye trening, litt for mye ditt og mye datt. Da kan det være godt å restituere både kropp og sjel. Nå finnes det mange måter å slappe av på, men for meg betyr avslapping å gjøre ting som stanser tiden for en stakket stund.

Når kroppen er sliten så er ofte hodet det samme. Da er det viktig å stoppe opp, trekke ut støpselet og hengi deg til sanseriket dom finnes rundt deg.  For min del betyr dette først og fremst å fjerne støy fra omgivelsene mine. 

Støy kommer i mange ulike former, men felles for den er at den fjerner deg fra ro og fred. Vi snakker altså ikke bare om stillhet som i det å fjerne seg fra et travelt bilkryss, men også det å evne å skru av de deler av sansene som gir stress.

Støyreduksjon i form av å fjerne stressende tanker som lager sus og støy i hodet er minst like viktig som støyende omgivelser fra lyd. Trekk pusten av og til og la hodet tømmes. Lær deg gode teknikker for meditasjon eller bare simpelthen ta en stille stund for deg selv i et lukket rom eller en tur i naturen. Lær deg å koble ut musikkstøyen i øret. Ikke tillat at musikken fyller hver eneste tur, trening eller avkobling. Lær deg at noen få ganger kan kun lydene fra skogen, havet, fugler eller vind være det som fjerner deg fra det “vanlige”.

Ikke det at musikk er noe galt i seg selv, men det er viktig å ha pauser der støpselet trekkes helt ut. Selv finner jeg rom for slike ting hvor enn jeg snur meg og spesielt så kan jeg leve meg inn i sansenes rike bare ved å være i dusjen. Da lukker jeg øynene og flyter inn i verdens beste spaopplevelser. Da reiser jeg til øde øyer der regnet fra dusjen er av tropisk art. Da hører jeg bølgene fra varmt vann i tropiske farvann eller kjenner varmen fra en naturlig varm kulp på Island.

Senk pulsen slik at kroppen også får hvile innimellom. Sørg for å få nok søvn hvert eneste døgn. Nyere forskning viser også at man trenger å ha mellom 7 og 9 timers søvn hver natt for å opprettholde en optimal hjertehelse for eksempel. Det gir altså en god anledning til å legge seg litt tidligere. Eller stå opp litt senere.

I helgen har jeg altså fått anledning til akkurat det å slappe av. Meg og min kone har fått anledning til å bruke en dag på hotell. I nydelige omgivelser kunne vi spesielt nyte velværeavdelingen med utebad, spabad, steambad og mye mer som gir fred og ro i kropp og sjel. Det skal ikke gå lenge før vi tar turen dit igjen. Dette var i tillegg vår bryllupsdag og min 51 årsdag. Mange fluer i en smekk!

Nå er det tid for kake og mer avslapping før jeg må ha mine tilmålte timer søvn. Ny arbeidsdag i morgen, denne gangen med fullt ladede batterier.

Mvh Willy 

#hverdagsaktiv #motivasjon #aktiv #aktivhverdag #aktivitet #spa #ro #meditasjon #bryllupsdag #bursdag #velvære #livsnyter #livet #livsglede #jobb 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

2 thoughts on “Kunsten å slappe av

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top