Det finnes ikke dårlig vær

 

Det finnes ikke dårlig vær, bare manglende motivasjon. Når høstregnet banker ned ute og vinden rusker godt tak i klærne, så er det lett å gjemme seg godt under teppe med et par gode kubber på peisen og en kopp med noe godt i hånden. Sette på serier og bare la seg synke inn i kosen. 

Men, hva hvis drittværet varer og varer ofte i ukesvis slik det er her på Vestlandet i alle fall? Da er det faktisk ikke så bra lenger for vår helses skyld. Inaktive dager og kvelder følges gjerne av litt for mye godt i skåla foran en i tillegg. 

Visste du at inaktivitet er en av de største faktorene i verden til å pådra seg nedsatt helse og livsstilssykdommer? Selv synes jeg det å trene i regn og uvær ØKER følelsen av treningsglede. Det kjennes faktisk ut som om produksjonen av endorfiner øker betydelig jo verre vær det er. Ikke vet jeg om det er vitenskapelig grunnlag for det, men det betyr lite hvis man kjenner effekten.

På jobben i dag med frisklivssgruppen, slapp himmelen seg virkelig løs. Store mengder vann fosset over vår lille gruppe og gjorde opplevelsen våtere enn om vi skulle hoppet i havet. DEILIG! Og vi fikk kjørt oss i mange gode intervaller i motbakker. 60 minutter med fysisk aktivitet som virkelig fikk pulsen opp.

Godt man har dusj på jobben og det å kunne gå gjennomtrent inn i dusjen når man i tillegg er søkk våt og ørlite kald, gir en euforisk følelse i hele kroppen og en vannvittig ro i sjelen. Jeg antar at gledeshormoner, endorfiner, lykkepulver og endocannabinoider i en salig blanding pumper gjennom kropp og sjel.

Så jeg vil på det sterkeste anbefale å trene ute selv om det regner og blåser. Det er bedre enn å la inaktiviteten ta overhånd. Dessuten så kjennes det faktisk ekstra godt å krype under koseteppe med en varm kopp te eller sjokolade etter en treningsøkt ute i ekte norsk høstvær!

Mvh Willy

#regn #uvær #trening #helse #motivasjon #aktivitet #hverdagsaktivitet #suksess #leve #livsstil #nyter #høst #livsstilsendring #livsnyter #livet #livsglede 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

2 thoughts on “Det finnes ikke dårlig vær

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top