Leddgikt, smerter og annet faenskap

 

Min bestefar sa alltid at han kjente været på gikta. Et folkelig uttrykk for vondter i kroppen blandet med dritthumør over møkkavær antagelig. Men det er virkelig noe i det, etter min erfaring.

Og nettopp erfaring er et stikkord. Vi som er såkalte eksperter på smerter, vondter, sykdommer og teknikker for å klare hverdagen bedre, burde være flinkere til å erkjenne at folk “OPPLEVER” sykdom og smerter forskjellig. Det er så enkelt for oss å si at “bare å bevege seg mer, bare å trene mer,  bare ditt og bare datt.

Men det er pokker meg “IKKE BARE, BARE!

Og så kommer det rekende en eller annen “ekspert”og forteller deg at “det er psykosomatisk” en finere måte å si til deg at du innbiller deg smertene? Hm.

Ok. Bare så det er sagt. OPPLEVD SMERTE GJØR VONDT! 

Samme hva alle rundt deg sier. Og smerter som ingen ser gjør vondt i hodet også. Og blander du SMERTEOPPLEVELSEN med usynlige diagnoser som artroser, fibromyalgi, ryggplager og høstlig drittvær, ja så har du en vond opplevelse.

Bestefar hadde nok rett han når han ble stiv i rygg og ledd. Uansett hva noen måtte mene jamfør teknologier og forskning, så blir mange dårligere når det er vått, kaldt og rått i luften. Spesielt muskel og skjelettplager er for meg selv et helsikes kapittel hver eneste høst og vinter. Og blander du dette med mørketid og generell psykisk påvirkning i negativ retning, ja så har du oppskriften på elendighet det er vanskelig å gjøre noe med.

Bestefar var symbolet på hvordan smerter oppleves ulikt. Dette må helsepersonell, leger og behandlere ta på høyeste alvor. Det er en side av saken. Men ENDA VIKTIGERE er det at samfunnet tar hensyn til OPPLEVD SMERTE. 

Du og jeg. Dem og de. Han og henne. Offentligheten, både kommunale og statlige instanser, MÅ VÆRE FLINKERE TIL Å ANERKJENNE OPPLEVD SMERTE!

Jeg har sagt det før, og kan saktens si det igjen. Mange sliter så mye med å ikke bli trodd, med ikke å bli forstått og med såkalte ovenfra og ned holdninger til usynlige sykdommer,  at det står om livet til de svakeste. Dem med flere diagnoser. Dem som lever i et smertehelvete der røntgen, MR, og forskning ikke finner et klart svar.

Det kan hende at akkurat DU er kommentaren, holdningen eller vedtaket som vipper et allerede OPPLEVD fælt liv, i enda værre retning.

Vi bor i verdens beste land. Vi har et av verdens beste velferdssamfunn. Vi burde tatt mål av oss til å også ha et av verdens varmeste samfunn. Der høst og vinter, vår, og sommer ble til opplevde gode erfaringer. Der usynlige opplevde smerter ble til synlige smerter som folk og fe faktisk forstår og aksepterer. Der bestefars hypotese om vær og gikt ikke bare var et overbærende lett oppgitt smil fra samfunnet. Der psykiske multidiagnoser blir tatt på alvor og behandlet på en seriøs måte. 

For husk at selv om DU aldri har kjent det på gikta, så finnes det i sannhet mange av oss som faktisk gjør akkurat det. Og jeg skal faen meg ha meg frabedt at DU kommer inn fra sidelinjen og forteller meg at det er noe jeg innbiller meg.

Mvh Willy 

#opplevd #smerter #usynlig #vondt #alvor #helse #psykiskhelse #empati #forståelse #gikt #fibromyalgi #artrose #ryggsmerter 

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

6 thoughts on “Leddgikt, smerter og annet faenskap

  1. Det kjennes ja, merkelig men ja. Etter den lange og varme sommeren måtte jo regn, vind og synkende temperaturer komme. Dag en gikk greit, dag to var jeg stiv som en stokk og smerter ble forsterket. Ikke hadde jeg endret på rutiner eller gjøremål, men kroppen reagerte og har siden bare vært trassig. Bestefar kjente det nok på gikta.

  2. I dag tenkte jeg på det du skriver om. Søvnløs natt med mye smerter, men tok en tur alene i skogen med sekk og termos. Det var god medisin i dag.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top