Er rosabloggen døende?

 

God dag venner!

Dagens innlegg spinner rundt noe jeg har tenkt på en liten stund. Etter at jeg selv ble blogger på denne plattformen har jeg sett en viss endring i bloggverden.

Fortsatt troner altså de samme gamle toppbloggerne øverst på listene, men nye bloggere fyller på under dem igjen. Alt er som vanlig. Tilsynelatende.

Men jeg synes at det skjer noe med tall og type blogger. Mulig det bare er en forbigående trend, men jeg velger å kommentere det likevel.

Toppbloggerne har altså mye lavere lesertall enn da jeg startet for et år siden og bloggere som før hadde rundt 1000 til 5000 lesere har nå rundt 500 til 1000 lesere.

I alle fall slik jeg leser topplisten.

Er svært mange av bloggerne forsvunnet etter at bloggsoft gjorde endringene? Er nye bloggere i ferd med å overta hegemoniet til dem som “alltid” har lagt på topp, eller rundt midten?

Hva synes dere mine medbloggere om dette?

Og ikke minst, er fag og mikrobloggerne på full fart fremover?

Hvilke konsekvenser vi da dette få for rosabloggerne?

Er rosabloggen i ferd med å dø, eller er det en midlertidig “dump”?

Det kan jo hende at det som skjedde på facebook er i ferd med å skje på blogg, nemlig at de voksne er i ferd med å overta bloggverden?

Ikke vet jeg, men det at fagblogger og liknende er på full fart frem kan umulig være negativt. Spesielt synes jeg at helseblogger og ideelle organisasjoner som har et faglig godt innhold burde få en egen kategori eller liste slik det var før.

Det er nok plass til alle og om fremtiden vet vi ingenting.

Hva mener dere andre medbloggere? Overtar de “voksne” bloggverdenen? Er rosabloggen døende?

Kjør debatt! 🙂

Mvh willy

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

8 thoughts on “Er rosabloggen døende?

  1. Hei! Bra innlegg med mange viktige momenter. Rosabloggen er nok ikke faretruende kurs ennå, men vi mennesker er i stadig forandring og det gjelder nok i bloggverdenen også. Nye ting preger mediebildet og fra tid til annen vil blogglesere være opptatt av andre ting enn pupper, sminke, botox osv. Som regel faller interessen tilbake til normalen etter en tid.

    Personlig så har jeg fått mange flere lesere etter at bloggen min ble flyttet over til wordpress. Noe jeg selvfølgelig synes er spennende. Mulighetene er blitt en god del større for hver enkelt blogger via denne nye plattformen.

  2. Omleggingen er bra. Det syntes jeg ikke med en gang, for jeg fant ikke igjen de 3-4 små “ikkerosa” jeg pleide lese. Men med tiden dukker det opp nye bloggere, siden de lar nye innlegg få seile nedover siden. Dermed fant jeg nye, pluss at jeg fant igjen “mine” små som jeg ikke husket navnet på. Jeg tror nok flere voksenbloggere har kommet til, eller de har rett og slett fått bedre plass/blitt mer synlige, og det er blitt et bredere spekter. De unge finner fremdeles sine rosa med klær og sminke, de eldre finner sine ting.
    Blogg.no skal jo tjene penger på reklame, og for dem er det jo selvsagt bedre at det er bloggere og lesere i alle aldre, og med ulike temaer og interesser. Men antall lesere..vel, det fordeler seg kanskje utover flere blogger enn før med det nye opplegget, ikke vet jeg. Det er vel blogg.no som har kontrollen på totalt antall.
    Før i tiden leste ikke jeg blogger, for da virket det som det kun var rosa unge piker og enkelte gutter. Jeg er ikke helt der aldersmessig, for å si det pent. Nå er også halvgamlingan og helgamlingan på plass, og noen midt imellom. 😊

    1. Jeg sliter med å finne bloggere som har tema som jeg finner interessante. Jeg er da også veldig klar over at jeg er relativt ny og i alder utenfor den alminnelige leserskare 🙂
      Jeg opplever også en reduksjon i antall lesere. Tidligere var jeg ofte på topplistene, men nå sliter jeg med å få nok lesere. For meg er det om å gjøre å få flest, men å få lesere som kommer tilbake fordi dem er interessert i tema jeg skriver om. Og det er jo alltid litt vanskelig.

  3. Hei. Interessant innlegg. Men jeg har ikke lagt merke til dette. Og etter omleggingen teller jo klikk og ikke lesere, så alle har mye høyere tall enn for noen måneder siden. Og føler det er litt de samme type bloggene som før som klatrer til topps. Når mener du tallene har sunket?

    Jeg tror ikke rosablogger er ifare nei. Men det kan godt hende folk vil ha mer enn bare “kropp, antrekk,sminke”.. De vil ha bra innhold også (ikke at jeg ikke mener toppbloggerne har bra innhold) Kanskje det er rom for flere typer blogger.

    1. Hei. Jeg mener endringen skjedde etter omleggingen. Før så jeg ofte de tre fire på topp rundt 40 50 000 daglige, men nå er dette tallet jevnt over lavere.
      Jeg vet ikke hvorfor, men undrer meg over om dette skyldes at lister er vekke og at det nå kun er en liste. For min del som skriver innen tema helse, så lå jeg på helselisten før. Her lå jeg jevnt høyt og ble følgelig sett av flere innen dette temaet, muligens.
      Kan jo også hende at nye bloggere er på vei inn? i såfal er det til det gode tenker jeg 🙂

  4. Spennende å følge utviklingen! Men jeg var mye inne på blogglisten før. Den som er borte nå. Der var alle bloggere som hadde tilknittet seg. Nå ser vi bare topplisten fra blogg.no. Så en del av bloggerne ser vi ikke lenger. Om ikke noen av dere vet om en ny liste der alle bloggere er?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top