Løpetid!

Heisann godtfolk!

Det finnes mange måter å trene på. Veldig mange kan man være enige om. Og det finnes stort sett ingenting som kan frarådes når det kommer til det å være aktiv.

Min absolutte favoritt treningsmetode er uten et fnugg av tvil, løping

Så hvorfor digger jeg denne noe kjedelige og ensformige måten å bli sliten på?

Jo først og fremst fordi jeg ALDRI har likt å løpe. Jeg ble så fort sliten og lei når jeg løp at det var nærmest et mareritt. Det å gå var mye gøyere.

En dag fikk jeg det for meg i et bevisstløst øyeblikk, at jeg skulle begynne å gå/småløpe. Jadda, her snakket vi to hundre meter. Da var jeg nærmest i koma. Fyttekatta så vondt det var. Lungene brant og bena kjentes ut som jeg hadde løpt på glødende kull. Dritt trening.

Men så gikk det opp for meg at det nok var lurt å gi dette en fair sjanse. Jeg hadde jo kunnskap nok i massevis om at løpetrening var noe av det beste man kunne trene hvis man ville ha både kondisjon, styrke og samtidig fjerne noen kilo som hadde lagt seg makelig tilrette rundt livet.

Så da gav jeg det flere sjanser. Og det viste seg å være noe av det lureste jeg har gjort ever!

På bare 14 dager så gikk jeg fra å klare 200 meter til å løpe uten pause et par kilometer. Og for en følelse! Jeg følte meg litt som supermann over det jeg hadde klart.

Jeg hadde ingen mål eller plan om bli raskere, men et sterkt ønske om å løpe så langt som mulig uten å ta pauser. Da måtte jeg finne rette løpesteget og evne å klare å regulere farten fornuftig. Fortsatt så løper jeg 1 til 3 mil i uken. Og jevn løping i rolig tempo er det beste jeg vet.

Fordi jeg elsker følelsen av å passere en mil uten å være andpusten. Jeg elsker å kjenne at legger, lår, rumpe, mage og rygg med mer blir sterkere. Og ikke minst elsker jeg det faktum at hjernen får en skikkelig rens i prosessen.

Det å løpe fjerner problemer, tunge tanker, negativitet og lavt selvbilde. Så hva er det da som ikke er å like? Alt med løping er bra. Alle burde faktisk få løpetrening på resept for mange ulike tilstander og sykdommer.

Jeg kommer nok aldri til å forsøke å løpe så raskt som mulig fordi det ikke er et mål å bli raskere. Det er selve løpingen som er målet. Derfor løper jeg alltid fra 6 kilometer og til 1,4 mil hver gang. Og jeg elsker å løpe både på mølle og langs landeveien.

Så folkens, ikke avfeie løpetrening før dere har gitt det reale sjanser. Uansett så er det å løpe tungt til å begynne med, men det gir såpass raskt resultater og er så bra for kroppen og helsen at det er få treningsformer som kan måle seg med løping. Og HELE KROPPEN får kjørt seg.

Løping anbefales på det sterkeste!

Nei nå er det atter løpetid for meg. See you all soon mine venner!

Mvh Hverdagsaktiv

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 700

4 thoughts on “Løpetid!

  1. Hei du! Takk for utrolig inspirerende innlegg. Elsker egentlig å løpe, men grunnet flytting og oppussing og den evinnelige dørstokkmila, har det stoppet helt opp det siste halvåret. Som er utrolig trist, for løping er alt du sier her. Det kvitter kroppen med slagg og renser hodet. Kommer alltid tilbake med ny giv og 4-5 bloggideer etter en løpetur 🙂
    Så nå har jeg ladet klokka og i morgen tidlig blir det å finne frem piggskoa og tjuvstarte på løpesesongen 2019! Har også inngått et veddemål om å løpe halvmaraton i Bergen i april, så absolutt på tide å komme igang igjen.

    Takk for knallbra inspirasjon! 🙂

    High five,
    Peter

    1. Heisann. Hyggelig at det inspirerte! Bare å gunne på til BCM! jeg var med på stafetten i fjor og planlegger å delta på halvmaraton selv, men kanskje ikke i denne gang. Men neste… 🙂
      Deilig å få hode og kropp tømt i løpeglede. Lykke til med treningen! High five tilbake!
      willy

  2. Så bra at du har funnet løpegleden! Misunner deg litt der. Selv fant jeg den aldri, og jeg har virkelig prøvd! I flere år. Hadde samme utgangspunkt – jeg klarte ikke mer enn 100 meter maks i starten. Men formen ble bedre og jeg har løpt en mil, bare for å se om jeg greide det. Men jeg har aldri klart å like det. Så for en stund siden bestemte jeg meg for at jeg skulle slutte helt å løpe – og da ble treningshverdagen min så mye bedre 😂 Det er godt vi er forskjellige 😉

    1. Heisann! Ja jeg må si det er deilig å løpe. Men selvsagt vil også det som alt annet i livet være individuelt etter hva man trives med. Jeg håper flest mulig lytter til hva den enkelte finner inspirerende, motiverende og morsomt. Gjør en det så finnes det intet bedre. Man må imidlertid våge å prøve ut nye ting for å finne det som er optimalt for en selv. Da kan gevinsten bli størst. Det å finne treningsglede som kan vare resten av livet er jo det ultimate målet.
      Ønsker deg en strålende fin dag 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top