Luke nummer 16

Luke nummer 16 er åpen!

Dagens luke hyller først vinneren av lørdagens trekning. Gratulerer masse til bloggeren http://personligutvikling.blogg.no

Dagens luke inneholder måtehold. Måtehold kan i denne sammenhengen være måtehold på mange områder.

Min luke i dag og mitt fokus er måtehold på to viktige områder.

Måtehold til alkohol og måtehold til kjøpefest.

Måtehold til alkohol er i mine øyne så viktig. Det finnes ikke noe verre enn å feire jul med fulle eller berusede foreldre eller familie. Mitt ønske er at alle barn og unge ikke får oppleve en jul der alkoholen står i fokus. Det er lett å si at man bare skal ha et par glass eller flasker, men julen inneholder fest for barna. Ikke for at foreldre skal drikke seg fulle. Hvis du vil skape trygghet og ro for dine nærmeste så dropper man alkoholen de dagene julefeiringen varer. Og det kan til og med være en god ide å droppe alkohol resten av året også. I alle fall er dagens ord måtehold svært viktig.

Måtehold gjelder også for den vanvittige kjøpefesten som hver jul lager et stort press på de foreldre som ikke har så mye. Det å ikke være bemidlet nok til å gi barna det samme som de med mye midler har, kan ofte føre til utgifter som varer langt utover året i form av kredittkjøp. Mitt ønske er ikke at noen skal behøve å få livskvalitet ødelagt fordi man på død og liv skal overgå hverandre i kjøpeevne.

Bli enige med venner og familie om moderasjon og la julen handle om kos og varme, ikke en overdådig kjøpefest. Husk at det du gir dine barn tar de med seg ut og viser til andre. Vær din rolle som forelder bevisst og snakk med barna om mobbing og misunnelse, om viktigheten av å dele og om at selv om dem har fått en dyr gave så er det minst like viktig at nabobarnet fikk en gave som ikke kostet like mye. Gaver kommer fra hjertet, ikke fra lommeboken.

Dagens luke inneholder også søndagstur. Denne søndagen bør dere gå i minst 30 minutter vanlig tempo. Hjem igjen kan dere prøve å se om dere klarer å komme dere fortere hjem. Ta tiden i vanlig gange i nøyaktig 30 minutter før dere snur og tar tiden.

Masse lykke til!

 

Velkommen til min blogg. Jeg er utdannet Ergoterapeut og Hypnoterapeut. Jeg jobber 100% som Ergoterapeut i kommunen og har eget firma som tilbyr hypnoterapi, EFT , Livscoaching, foredrag og mer både til privatpersoner og til bedrifter. Jeg er levende opptatt av å hjelpe andre mennesker til et bedre liv og bedre helse på deres egne premisser. Jeg elsker å være i aktivitet og da særlig løping i gledestempo og jeg elsker å bidra til at andre også kan få de samme opplevelsene der livet kan leves til max! Jeg skriver mye om hverdagsaktivitet og mental trening og endring gjennom hypnoterapi og ikke minst om hva vi mennesker kan bidra med for å gjøre verden til et litt bedre sted.
Posts created 729

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top